Magazinul Unirea: de la vitrina luxului comunist la mallul-fantoma din inima Bucurestiului

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Magazinul Unirea: de la vitrina luxului comunist la mallul-fantoma din inima Bucurestiului
Magazinul Unirea: de la vitrina luxului comunist la mallul-fantoma din inima Bucurestiului
de Adrian Somai la 02 Iul. 2025
Urmareste-ne pe Google News
magazinul unirearebrandingh&m unirea

Magazinul Unirea, odinioara simbol al comertului romanesc si „nava amiral” a retailului din perioada comunista, se confrunta astazi cu un declin vizibil si dureros. Recenta inchidere a magazinului H&M, dupa 14 ani de functionare, este un nou semnal ca unul dintre cele mai cunoscute spatii comerciale din Capitala se transforma intr-un mall-fantoma. Plecarea gigantului suedez vine dupa ce in ultimii ani au disparut, pe rand, branduri importante precum Zara, Bershka, Altex sau Diverta.


In perioada sa de glorie, Magazinul Unirea atragea zeci de mii de clienti din intreaga tara. Inaugurat in 1976, in prezenta lui Nicolae Ceausescu, complexul era organizat pe sase niveluri si oferea de la carne si textile, pana la electronice si bijuterii. In anii ’90 si 2000, a continuat sa fie un reper al Bucurestiului prin prezenta unor branduri internationale si a primului restaurant McDonald’s din Romania, deschis aici in 1995. Astazi insa, cladirea aflata in proprietatea companiei Nova Trade, controlata de familia Adamescu, e din ce in ce mai goala, cu etaje intregi parasite si doar cateva magazine inca deschise la parter.
 
Declinul Unirea Shopping Center nu este intamplator. Concurenta acerba din partea noilor malluri aparute in aproape fiecare sector al orasului, lipsa locurilor de parcare, infrastructura invechita, prezenta constanta a persoanelor fara adapost in zona si lipsa investitiilor reale in modernizare au dus la o scadere dramatica a atractivitatii comerciale. Mai grav, unele branduri care au plecat din cladire au declarat ca preturile la chirii erau „nejustificat de mari” pentru ceea ce oferea spatiul – o cladire degradata, greu de aprovizionat, cu trafic in scadere.

H&M, cifra de afaceri de peste 65 milioane de lei in 2023

H&M, ultimul nume mare care a parasit centrul comercial, avea unul dintre cele mai vizibile spatii – parterul cu iesire directa spre bulevardul Unirii. Potrivit datelor disponibile, retailerul a inregistrat in 2023 o cifra de afaceri de 1,32 miliarde de lei si un profit de 66,8 milioane, dar a decis inchiderea spatiului dupa o analiza care vizeaza eficienta fiecarui punct de vanzare. Intr-o piata ce se dovedeste a fi in ultimii ani extrem de dinamica, cu consumatori tot mai orientati spre online sau spre spatii comerciale moderne, Magazinul Unirea nu mai ofera avantajele care sa justifice prezenta.
 
Ce a fost candva un model de comert organizat, cu raioane ordonate si oferta larga, a ajuns astazi doar o amintire. In perioada comunista, subsolul magazinului functiona ca un soi de supermarket, ceva rar pentru acea vreme, parterul gazduia produse cosmetice si marochinarie, iar etajele superioare acopereau intreaga gama de nevoi: de la imbracaminte, electronice, articole pentru casa si pana la un restaurant panoramic. In anii 2000, deschiderea food court-ului de la etajul superior a revitalizat temporar traficul de clienti, dar pandemia a accelerat declinul ireversibil.
 
Pentru multi bucuresteni, Magazinul Unirea a fost o parte din identitatea orasului. Insa realitatea dura e ca azi, in 2025, locul este mai degraba un spatiu-fantoma in centrul Capitalei. McDonald’s, KFC si cateva magazine de telefonie sau bijuterii sunt printre putinele branduri care mai rezista. Restul vitrinelor sunt goale, etajele sunt intunecate, iar atmosfera generala aminteste mai degraba de o cladire abandonata decat de un centru comercial functional.
 
Pe hartie, Unirea are 84.000 mp, o pozitie privilegiata in centrul orasului, legatura directa cu metroul si o istorie pe care niciun alt mall nu o poate egala. In practica insa, lipsa unei viziuni moderne, a investitiilor consistente si a adaptarii la noile comportamente de consum au transformat aceasta emblema intr-un mall-fantoma, pe cale de disparitie.
 
In timp ce mallurile din Baneasa, Cotroceni sau ParkLake isi modernizeaza constant spatiile si atrag public tanar, Magazinul Unirea pare ancorat intr-un trecut din care nu mai stie cum sa iasa. Fara un plan concret de redresare, fara o strategie de rebranding sau un concept urban integrat, risca sa devina doar un capitol nostalgic in istoria Bucurestiului. 

       Citeste siSondaj: Aproape jumatate dintre romani reclama inrautatirea situatiei financiare personale, iar trei sferturi se plang de situatia economica a tarii

Sursa foto: freepik.com
 
Jurnalist Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor
Ultimele stiri economice

Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor

today04 Iul. 2025
2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari
Companii

2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari

today04 Iul. 2025
Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari
Companii

Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari

today04 Iul. 2025
Majoritatea tarilor UE critica reforma propusa de presedinta CE. Miza: 400 de miliarde de euro! Ce presupune revizuirea finantarii regionale
Economie

Majoritatea tarilor UE critica reforma propusa de presedinta CE. Miza: 400 de miliarde de euro! Ce presupune revizuirea finantarii regionale

today04 Iul. 2025
7 din 10 tineri folosesc TikTok, dar doar 3 din 10 au cont pe LinkedIn – tinerii romani prefera distractia online in locul retelelor profesionale
Economie

7 din 10 tineri folosesc TikTok, dar doar 3 din 10 au cont pe LinkedIn – tinerii romani prefera distractia online in locul retelelor profesionale

today04 Iul. 2025
Ce se intampla cu TVA pentru HoReCa la 1 octombrie. Vicepremierul Barna impune o conditie pentru TVA de 11%
Companii

Ce se intampla cu TVA pentru HoReCa la 1 octombrie. Vicepremierul Barna impune o conditie pentru TVA de 11%

today04 Iul. 2025
Analiza Pwc. Rezolvam pe moment criza bugetara, dar iesim din cercul vicios al cheltuielilor marite care atrag cresteri de taxe?
Economie

Analiza Pwc. Rezolvam pe moment criza bugetara, dar iesim din cercul vicios al cheltuielilor marite care atrag cresteri de taxe?

today04 Iul. 2025
Revolutie in sanatate: Guvernul vrea mai multi contribuabili si taie scutirile la CASS. Cine nu va mai fi asigurat?
Ultima ora

Revolutie in sanatate: Guvernul vrea mai multi contribuabili si taie scutirile la CASS. Cine nu va mai fi asigurat?

today04 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x