Dogma "cresterii economice" poate duce omenirea la pragul extinctiei

Dogma cresterii economice poate duce omenirea la pragul extinctiei
de la 22 Mai. 2019
Dogma "cresterii economice" poate duce omenirea la pragul extinctiei
Organizatia internationala World Wide Fund for Nature (WWF), cu sediul la Gland, Elvetia, a atras de mai multa vreme atentia asupra unei realitati ingrijoratoare: consumam resursele naturale pe care le avem la dispozitie intr-un ritm mult mai rapid decat cel in care acestea se pot regenera.

Consumam, intr-un an, resurse pe care Pamantul le poate regenera in 1,7 ani

Recent, WWF a dat publicitatii un raport din care rezulta ca, incepand cu data de 10 mai, "europenii vor trai pe credit". Asta inseamna ca europenii au consumat, in mai putin de 5 luni, toate resursele de pe continent pe care planeta le poate regenera intr-un an.

Data la care consumul depaseste capacitatea de regenerare a resurselor naturale cade, cu fiecare an ce trece, tot mai devreme. La nivel global, in anul 2017, data depasirii a fost la sfarsitul lunii septembrie, in vreme ce in 2018 s-a inregistrat la 1 august.

Mai simplu spus, asta inseamna ca, intr-un an, omenirea consuma resursele pe care Pamantul le poate regenera in cca 1,7 ani. Si mai simplu: am ajuns in situatia in care, intr-un an, folosim resursele a 1,7 planete Pamant.

In aceste conditii, protejarea resurselor planetei si protejarea planetei, in general, nu sunt un lux, ci o necesitate.

Principalele amenintari la adresa vietii pe Pamant

Organizatia Global Challenges Foundation (GCF) a facut un inventar al amenintarilor la adresa vietii pe pamant, altele decat cele legate de consumul nesabuit al resurselor.

Conform GCF, urmatorii 50 de ani vor fi determinanti pentru supravietuirea umanitatii in viitorii 10.000 de ani.

Printre amenintarile evidentiate de GCF se numara: declansarea unui razboi nuclear, declansarea unui razboi in care vor fi folosite arme biologice si chimice, schimbarile de clima (incalzirea globala), distrugerea ecosistemelor naturale, in principal prin despaduriri intensive, ceea ce va afecta grav capacitatea planetei de a asigura hrana si apa unei populatii in crestere, izbucnirea unor epidemii noi si devastatoare, pentru care nu exista vaccinuri sau tratament specific, aparitia unor bacterii mutante, rezistente la toate antibioticele cunoscute, impactul cu un asteroid, eruptia unor supervulcani si, chiar daca pare deocamdata de domeniul SF, o revolta (posibila, teoretic) a masinilor si robotilor inteligenti, care ar putea prelua controlul asupra planetei.

In pragul celei de-a șasea extinctii: 1 milion de specii de plante si de animale sunt amenintate cu disparitia

Degradarea vietii pe pamant ar putea avea drept cauza si declinul biodiversitatii, avertizeaza un studiu al Organizatiei Natiunilor Unite (ONU).

Robert Watson, presedintele Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services (IPBES), a atras recent atentia ca "suntem pe cale sa erodam ireversibil fundamentele sistemelor noastre economice, ale mijloacelor noastre de subzistenta, ale securitatii alimentare, sanatatii si calitatii vietii pe Pamant."

Conform acestuia, 75% din suprafata pamantului a fost grav afectata de despaduriri, de practicarea asa-zisei agriculturi intensive, de urbanizarea galopanta, in vreme ce marile si oceanele au fost afectate in proportie de 66%.

Rezultatul? Peste 1 milion de specii de plante si de animale (din cele cca 8 milioane cunoscute) sunt amenintate cu disparitia in urmatoarele decenii.

IPBES atrage atentia ca suntem in pragul celei de-a sasea extinctii in masa din istoria cunoscuta a planetei. Aceasta ar fi prima extinctie provocata de om dar, totodata, este si prima extinctie care ar putea fi evitata.

Ar trebui sa renuntam la dogma "cresterii economice"

Expertii IPBES au subliniat faptul ca ar trebui sa aplicam, pentru a conserva viata pe Pamant, masuri radicale, bazate pe un nou principiu, si anume acela de a ne impune, drept obiectiv principal, asigurarea calitatii vietii, iar nu, asa cum facem acum, cresterea economica.

In anul 2050, Pamantul ar trebui sa asigure hrana a 10 miliarde de oameni. Or, punand cresterea economica pe primul loc intre obiectivele societatii, acest lucru, care nu este un deziderat ci o necesitate, nu va fi posibil.

Sursa foto: pexels.com

7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019

7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019".

Recomandari MANAGER.RO