Peste jumatate dintre romani sunt speriati, ingrijorati si nelinistiti in legatura cu sarbatorile din 2020. 85% petrec Craciunul acasa
craciun pandemieingrijorare romanitemeri romanisarbatori 2020
Anul acesta, sarbatorile de iarna arata diferit pentru intreaga lume. Un studiu Reveal Marketing Research arata care este comportamentul romanilor de sarbatori in 2020 si cum se simt acestia cu privire la Craciun si Anul Nou in contextul COVID-19.
Intrebati cum intentioneaza sa-si petreaca sarbatorile anul acesta, 85% dintre romani au declarat ca vor ramane acasa. Doar 16% dintre respondenti intentioneaza sa mearga in vizita la familie in aceeasi localitate in care locuiesc si doar 4% si-ar vizita rudele din afara localitatii.
De asemenea, 22% dintre tinerii profesionisti, urmati de 21% dintre familiile traditionale declara ca intentioneaza sa mearga in vizita la rude aflate in aceeasi localitate. Doar 5% dintre respondenti intentioneaza sa mearga in vizita la prieteni in localitate. Cel mai mic procent se observa in cazul celor dispusi sa calatoreasca in afara tarii de sarbatori: doar 1%.
Ingrijorare si teama
Studiul a masurat emotiile oamenilor cu privire la sarbatorile de iarna din 2020, luand in calcul patru categorii de emotii grupate astfel: teama/furie, oboseala/plictiseala, optimism/bucurie, calm/relaxare.
Cel mai mare procent este inregistrat in zona emotiilor negative de tipul teama/furie si oboseala/plictiseala. Totodata, 56% declara ca, anul acesta, resimt emotii negative, cand vine vorba despre sarbatorile de iarna in contextul actual.
Conform studiului, 33% dintre respondenti se simt nervosi, ingrijorati, nelinistiti sau speriati, cand se gandesc la sarbatorile din 2020. In acelasi timp, 12% se simt ingrijorati, iar, dintre segmentele analizate, seniorii pensionari resimt in cea mai mare masura aceasta emotie: 17%.
Aproape un sfert dintre respondenti (23%) resimt dezamagire, tristete sau oboseala. In aceasta zona, 12% dintre respondenti se simt dezamagiti in legatura cu sarbatorile de anul acesta.
La capitolul emotiilor pozitive, 44% se simt optimisti, calmi sau relaxati. 29% dintre maturii fara partener, urmati de 24% dintre familiile moderne se arata mai increzatori, in comparatie cu restul segmentelor.
Ce cadouri ar vrea romanii anul acesta?
In ce priveste cadourile, romanii si-ar dori in cea mai mare masura sa primeasca gadget-uri. Peste 40% prefera sa gaseasca sub brad smartphone-uri, tablete, laptop-uri sau smartwatch-uri.
Se observa o diferenta intre femei si barbati la acest capitol, femeile preferand gadget-urile in mai mare masura decat barbatii: 45%, comparativ cu 36% dintre barbati cu aceasta optiune.
Tinerii sunt cei mai dornici sa primeasca gadget-uri: milenialii fara partener si tinerii profesionisti au selectat in egala masura aceasta optiune (51% din fiecare segment).
Peste un sfert dintre respondenti (26%) si-ar dori sa primeasca, de Craciun, haine, iar dintre segmentele analizate, cele care prefera cel mai mult aceste cadouri sunt familiile traditionale (32%).
Bijuteriile sunt si ele pe lista de cadouri, avand 25% dintre romani care au selectat aceasta optiune. Apoi, 21% din totalul respondentilor au bifat varianta parfumurilor drept cadou dorit de Craciun.
Dintre segmentele analizate, cei mai dornici sa primeasca un parfum sunt tinerii profesionisti, cu 45% pentru aceasta varianta.
Sanatatea este cel mai bun cadou
Unul din 4 romani isi doreste sa fie sanatos si nu se gandeste la cadouri materiale de sarbatori. Contextul COVID-19 poate fi un motiv in plus pentru respondenti sa fie mai preocupati de aspectul sanatatii.
Seniorii pensionari, urmati de familiile traditionale au optat in cea mai mare masura pentru aceasta varianta la intrebarea ce isi doresc de sarbatori 30%, respectiv 28%.
Pe de alta parte, doar 5% dintre romani si-ar dori sa primeasca bani de sarbatori.
Studiul a fost efectuat intre 7-12 decembrie 2020. Metoda folosita a fost CAWI (Computer Assisted Web Interview). Au fost derulate 1.017 interviuri online cu respondenti cu varsta peste 18 ani, pe un esantion reprezentativ la nivel national urban si rural, cu o eroare de esantionare +/- 3% si un nivel de incredere de 95%.
Foto: pexels.com