Cunoscuta drept “Printesa aviatiei romanesti”, Marina Stirbei s-a nascut la Viena, in primavara anului 1912, in data de 19 martie. Este unul dintre cele mai importante nume ale aviatiei romanesti, numele ei avand o mare legatura cu infiintarea Escadrilei Albe, o unitate a Fortelor Aeriene Regale ale Romaniei care purta insemnele Crucii Rosii si care a avut ca misiune evacuarea ranitilor de pe frontul celui de-al Doilea Razboi Mondial. Importanta acestei divizii este cu atat mai semnificativa cu cat Romania a fost singura tara din lume care a avut o escadrila de acest fel in cea de-a doua conflagratie mondiala.
Marina Stirbei s-a nascut intr-o familie buna, fiind fiica printului George Stirbei, nepoata lui George Valentin Bibescu si verisoara lui Constantin Cantacuzino. In 1935 a urmat scoala de pilotaj “Mircea Cantacuzino”, aceasta fiind si singura scoala de la acea vreme care accepta si femei. A fost cea de-a 6-a femeie din Romania care a obtinut brevetul de pilot de gradul I. Mai tarziu, a obtinut si brevetul de pilot de gradul II.
Si-a cumparat ulterior un avion propriu pentru a se antrena, antrenor fiindu-i chiar verisorul Constantin Cantacuzino. Era talentata, drept pentru care un an mai tarziu a si reusit sa se claseze pe locul 1 la concursul national aerian, categoria “avioane usoare de turism”.
In 1938, a participat in calitate de membra a Comitetului Central al Crucii Rosii din Romania la manevrele militare de la Galati organizate de Fortele Aeriene Regale ale Romaniei. In cadrul acestor manevre, a pilotat avionul sanitar Monospar ST-25. Un an mai tarziu a efectuat un raid de documentare de la Bucuresti la Stockholm, iar la intoarcere a depus un memoriu prin care solicita infiintarea unei escadrile militare pentru transportul ranitilor, cu avioane pilotate de femei. Initiativa ei a avut succes, astfel ca in 1940 s-a infiintat Escadrila Sanitara.
Contributia Marinei Stirbei nu s-a incheiat insa aici, ea punand bazele si unei institutii medicale in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial la conacul familiei sale de la Darmanesti. Astfel, ea i-a ajutat si mai mult pe soldatii raniti salvati de pe front.
In 1942 s-a maritat cu printul Constantin Basarab Brancoveanu, insa sase ani mai tarziu sotul ei a fost arestat. Avionul ICAR si alte bunuri ale celor doi au fost confiscate de stat. Cu Brancoveanu a avut doi baieti, iar dupa arestarea lui viata nu a fost deloc una usoara. In ’64, Marina Stirbei a reusit sa plece in cele din urma din Romania cu ajutorul nasei sale Martha Bibescu. S-a stabilit initial in Anglia, dupa care s-a mutat definitiv in Franta. In cele din urma, Marina Stirbei s-a stins din viata la 15 iulie 2001.
Citeste si: Romance care au schimbat lumea: Smaranda Braescu - povestea de film a primei femei parasutist cu brevet din Romania
Ultimele NOUTATI
EDITORIAL. Premiantul clasei risca sa devina un invins. Ce s-a ales de promisiunea ca, daca inveti, ajungi departe?
EDITORIAL. Romania voteaza cu sabia deasupra capului. Suntem chemati la urne sa alegem intre Romania ratiunii si Romania carnavalului
Seful Consiliului Fiscal, mesaj fara precedent: Tara este obosita, oamenii sunt obositi. Rabdarea celor care ne finanteaza nu este nelimitata
Ce tip de societate ne propun, de fapt, suveranistii? Raspunsul e limpede si perfect logic!
Nicusor Dan: Vom redresa economia Romaniei, nu vom ajunge sa majoram TVA! Vom reusi, trebuie sa oprim marea evaziune fiscala
Partenerii nostri
Incadrarea in munca a strainilor ca lucratori stagiari sau sezionieri - reglementari cheie
[MODEL] Fisa de post pentru agent dezinfectie, deratizare, dezinsectie
CNPP: Numarul pensionarilor, in crestere. La ce valoare a ajuns pensia medie, in Romania?
Principiul prudentei: 3 exemple practice de aplicare
Reevaluarea imobilizarilor corporale: Reguli contabile, amortizare si implicatii fiscale
Minivacanta de Rusalii 2025 - weekend prelungit in iunie. Afla cate zile libere ai
Recidiva 2025: Infractiunile cu cel mai mare risc si SOLUTIILE propuse in noua Strategie Nationala
Reglementarea licentelor de transport: Tipuri si acte necesare
Te-ar putea interesa si
Seful Consiliului Fiscal, mesaj fara precedent: Tara este obosita, oamenii sunt obositi. Rabdarea celor care ne finanteaza nu este nelimitata
Ce tip de societate ne propun, de fapt, suveranistii? Raspunsul e limpede si perfect logic!