Cunoscuta drept “Printesa aviatiei romanesti”, Marina Stirbei s-a nascut la Viena, in primavara anului 1912, in data de 19 martie. Este unul dintre cele mai importante nume ale aviatiei romanesti, numele ei avand o mare legatura cu infiintarea Escadrilei Albe, o unitate a Fortelor Aeriene Regale ale Romaniei care purta insemnele Crucii Rosii si care a avut ca misiune evacuarea ranitilor de pe frontul celui de-al Doilea Razboi Mondial. Importanta acestei divizii este cu atat mai semnificativa cu cat Romania a fost singura tara din lume care a avut o escadrila de acest fel in cea de-a doua conflagratie mondiala.
Marina Stirbei s-a nascut intr-o familie buna, fiind fiica printului George Stirbei, nepoata lui George Valentin Bibescu si verisoara lui Constantin Cantacuzino. In 1935 a urmat scoala de pilotaj “Mircea Cantacuzino”, aceasta fiind si singura scoala de la acea vreme care accepta si femei. A fost cea de-a 6-a femeie din Romania care a obtinut brevetul de pilot de gradul I. Mai tarziu, a obtinut si brevetul de pilot de gradul II.
Si-a cumparat ulterior un avion propriu pentru a se antrena, antrenor fiindu-i chiar verisorul Constantin Cantacuzino. Era talentata, drept pentru care un an mai tarziu a si reusit sa se claseze pe locul 1 la concursul national aerian, categoria “avioane usoare de turism”.
In 1938, a participat in calitate de membra a Comitetului Central al Crucii Rosii din Romania la manevrele militare de la Galati organizate de Fortele Aeriene Regale ale Romaniei. In cadrul acestor manevre, a pilotat avionul sanitar Monospar ST-25. Un an mai tarziu a efectuat un raid de documentare de la Bucuresti la Stockholm, iar la intoarcere a depus un memoriu prin care solicita infiintarea unei escadrile militare pentru transportul ranitilor, cu avioane pilotate de femei. Initiativa ei a avut succes, astfel ca in 1940 s-a infiintat Escadrila Sanitara.
Contributia Marinei Stirbei nu s-a incheiat insa aici, ea punand bazele si unei institutii medicale in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial la conacul familiei sale de la Darmanesti. Astfel, ea i-a ajutat si mai mult pe soldatii raniti salvati de pe front.
In 1942 s-a maritat cu printul Constantin Basarab Brancoveanu, insa sase ani mai tarziu sotul ei a fost arestat. Avionul ICAR si alte bunuri ale celor doi au fost confiscate de stat. Cu Brancoveanu a avut doi baieti, iar dupa arestarea lui viata nu a fost deloc una usoara. In ’64, Marina Stirbei a reusit sa plece in cele din urma din Romania cu ajutorul nasei sale Martha Bibescu. S-a stabilit initial in Anglia, dupa care s-a mutat definitiv in Franta. In cele din urma, Marina Stirbei s-a stins din viata la 15 iulie 2001.
Citeste si: Romance care au schimbat lumea: Smaranda Braescu - povestea de film a primei femei parasutist cu brevet din Romania
Ultimele NOUTATI
Art Set by GAEP: Companii de 2 miliarde de lei adopta arta pentru retentia si satisfactia angajatilor
Cererea masinilor electrice pe piata interna, in crestere
Idei inedite de afaceri rurale: 6 modalitati de a face bani din curtea copilariei
Fa bani in timpul liber. Cum sa iti rotunjesti veniturile dupa program
7 metode de a castiga bani fara sa iesi din casa
Partenerii nostri
Baza de calcul pentru concediu medical - este influentata de indicele de inflatie?
Ce conteaza cu adevarat pentru tinerii din generatia Z la locul de munca
Cum sa folositi SAGA pentru PFA: Ghid pentru evidente fiscal-contabile perfect legale
Imprumuturi intre societati: care sunt conditiile de acordare?
Reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana: obligatiile angajatorului
Litigiile de munca si drepturile angajatilor: Cand este timpul sa apelezi la un avocat?