Cunoscuta drept “Printesa aviatiei romanesti”, Marina Stirbei s-a nascut la Viena, in primavara anului 1912, in data de 19 martie. Este unul dintre cele mai importante nume ale aviatiei romanesti, numele ei avand o mare legatura cu infiintarea Escadrilei Albe, o unitate a Fortelor Aeriene Regale ale Romaniei care purta insemnele Crucii Rosii si care a avut ca misiune evacuarea ranitilor de pe frontul celui de-al Doilea Razboi Mondial. Importanta acestei divizii este cu atat mai semnificativa cu cat Romania a fost singura tara din lume care a avut o escadrila de acest fel in cea de-a doua conflagratie mondiala.
Marina Stirbei s-a nascut intr-o familie buna, fiind fiica printului George Stirbei, nepoata lui George Valentin Bibescu si verisoara lui Constantin Cantacuzino. In 1935 a urmat scoala de pilotaj “Mircea Cantacuzino”, aceasta fiind si singura scoala de la acea vreme care accepta si femei. A fost cea de-a 6-a femeie din Romania care a obtinut brevetul de pilot de gradul I. Mai tarziu, a obtinut si brevetul de pilot de gradul II.
Si-a cumparat ulterior un avion propriu pentru a se antrena, antrenor fiindu-i chiar verisorul Constantin Cantacuzino. Era talentata, drept pentru care un an mai tarziu a si reusit sa se claseze pe locul 1 la concursul national aerian, categoria “avioane usoare de turism”.
In 1938, a participat in calitate de membra a Comitetului Central al Crucii Rosii din Romania la manevrele militare de la Galati organizate de Fortele Aeriene Regale ale Romaniei. In cadrul acestor manevre, a pilotat avionul sanitar Monospar ST-25. Un an mai tarziu a efectuat un raid de documentare de la Bucuresti la Stockholm, iar la intoarcere a depus un memoriu prin care solicita infiintarea unei escadrile militare pentru transportul ranitilor, cu avioane pilotate de femei. Initiativa ei a avut succes, astfel ca in 1940 s-a infiintat Escadrila Sanitara.
Contributia Marinei Stirbei nu s-a incheiat insa aici, ea punand bazele si unei institutii medicale in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial la conacul familiei sale de la Darmanesti. Astfel, ea i-a ajutat si mai mult pe soldatii raniti salvati de pe front.
In 1942 s-a maritat cu printul Constantin Basarab Brancoveanu, insa sase ani mai tarziu sotul ei a fost arestat. Avionul ICAR si alte bunuri ale celor doi au fost confiscate de stat. Cu Brancoveanu a avut doi baieti, iar dupa arestarea lui viata nu a fost deloc una usoara. In ’64, Marina Stirbei a reusit sa plece in cele din urma din Romania cu ajutorul nasei sale Martha Bibescu. S-a stabilit initial in Anglia, dupa care s-a mutat definitiv in Franta. In cele din urma, Marina Stirbei s-a stins din viata la 15 iulie 2001.
Citeste si: Romance care au schimbat lumea: Smaranda Braescu - povestea de film a primei femei parasutist cu brevet din Romania
Ultimele NOUTATI
Bancile din Romania intorc banii cu lopata: profituri colosale pentru bancheri
Dezamagire pentru clientii ING Bank? Mesajul de la banca pentru toti clientii, ce nu mai poti face
1 Mai in Romania comunista: Ceausescu scotea oamenii la parade, astazi iesim la mici si bere, live pe Tiktok
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Partenerii nostri
5 sfaturi pentru gestionarea eficienta a unei afaceri
OBLIGATII de retinere din salariu ce revin angajatorului
Zile LIBERE platite pentru evenimente deosebite - procedura de acordare
Declaratia 101 si Impozitul pe Profit: Aspecte care necesita o atentie sporita!
Numerarul din casierie: care sunt amenzile pentru depasirea plafonului de 50.000 lei
Formularul 100: Cum se declara Impozitul Minim pe Cifra de Afaceri (IMCA) pentru trimestrul I
Invoirea la locul de munca: clarificari privind pontajul si plata salariului
Zile libere platite pentru evenimente deosebite: cum si pentru ce situatii se acorda
Te-ar putea interesa si