Scurta istorie a presei tabloide

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Scurta istorie a presei tabloide Scurta istorie a presei tabloide
de Mihai Balescu la 30 Iun. 2018 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
presa tabloidaion cristoiuevenimentul zilei

"Experimentul secret al CIA: pisica vorbitoare!", "Fantana tineretii descoperita intr-o toaleta de la metrou!", "Albinele au ucis un porc de 500 kg!". Sunt doar cateva titluri extrase din publicatia germana Bild, o publicatie care se vinde zilnic (!) in peste 3 milioane de exemplare.

Popularitatea acestui ziar este incredibila si nu prea se potriveste deloc cu imaginea pe care o avem despre nemti - un popor sobru si cu capul pe umeri. Dar se pare ca natura umana e aceeasi peste tot. Aiureli prezentate cu semnul exclamarii, poze multe, text putin, nuditate la greu, stiri inventate prin redactii - iata o reteta cu care editorii din orice colt al lumii nu au cum sa dea gres. Si nu poti sa nu te intrebi: cum s-a ajuns la o astfel de presa?

In Romania, tabloidele exista de doar 20-25 de ani (se considera ca deschizatorul de drumuri a fost “Evenimentul Zilei”, realizat de Ion Cristoiu in prima jumatate a anilor '90), dar la nivel mondial istoria lor este mult mai lunga.

Se pare ca inceputul a fost facut pe la sfarsitul secolului 19, cand un ziar newyorkez a introdus un personaj de benzi desenate care lua in deradere evenimentele cotidiene (personajul se numea Yellow Kid, de aici si numele de “yellow jurnalism” dat jurnalismului de senzatie). Iar aceasta luare in deradere a devenit foarte populara, mai ales cand tinta o constituiau politicienii, ca urmare ziaristii s-au gandit ca ea ar putea fi o arma  foarte puternica impotriva puterii. Dar au dus deraderea la extrem, incepand sa scormoneasca dupa mizerii si urmarind cu predilectie informatiile defaimatoare, prezentate cu indecenta si agresivitate. Si - surpriza! - au descoperit ca cititorii se dau in vant dupa asemenea informatii.


Se nastea astfel un produs de succes, tabloidul, un gen de ziar care s-a dezvoltat rapid. Un exemplu sugestiv din acea perioada il constituie “Evening Graphic”, o publicatie care, desi nu a aparut decat timp de 8 ani (1924-1932), a reusit sa intre in istoria presei americane prin nivelul extrem de scazut la care a adus jurnalismul din aceasta tara. Concret, “Evening Graphic” a dat lovitura prin folosirea unei tehnici fotografice numite composografie (adica trucaje foto, mai simplu spus).

Angajatii redactiei luau pur si simplu chipurile unor celebritati si le lipeau pe corpurile personajelor din niste fotografii facute in prealabil si care ilustrau o anumita scena. Astfel a fost posibila prezentarea unor imagini “inedite” de la o petrecere deocheata la care “participau” politicieni de vaza, imagini de la operatia nereusita a actorului Rudolph Valentino sau imagini cu “intalnirea” in Rai dintre Rudolph Valentino si cantaretul Enrico Caruso. Prima composografie publicata de “Evening Graphic” a fost una legata de un divort celebru al vremii, in care sotia isi dezvelea pieptul in sala de judecata. Se apreciaza ca respectiva composografie a dus la cresterea tirajului cu 100.000 de exemplare.

Restul e istorie. Tabloidele au devenit o obisnuinta in Occident, au patruns in orice colt democratic al lumii si, mai mult, au reusit in momentul de fata sa tabloidizeze cam toata mass media: televiziuni, posturi de radio, Internet, presa scrisa. Chiar si ziarele serioase manifesta tendinta de a fi mai stridente in prezentarea informatiilor si se remarca faptul ca in editia electronica a unui astfel de ziar sunt mult mai multe stiri de scandal decat in editia tiparita. Singurele care au scapat au fost publicatiile de specialitate, de obicei cu aparitie saptamanala sau lunara.

Nu putem incheia insa acest articol fara sa dam si o explicatie pentru succesul tabloidelor peste tot in lume. Iar explicatia tine de psihologie si e foarte simpla: informatia cu cel mai mare impact nu este cea care necesita efort intelectual pentru a fi asimilata (cum este informatia economica, sociala, politica), ci cea care atinge direct straturile profunde ale psihicului uman, activand emotii primare. Adica emotii legate de conflicte si sex.

Editorialist Manager.ro
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro

Ultimele NOUTATI

Inflatia scade, dar preturile urca. Platim tot mai mult pentru aceleasi produse
Economie

Inflatia scade, dar preturile urca. Platim tot mai mult pentru aceleasi produse

today12 Nov. 2025
De unde vin banii pentru  pensiile speciale ale magistratilor?
Analize

De unde vin banii pentru pensiile speciale ale magistratilor?

today11 Nov. 2025
Reforma administratiei. Coalitia ar fi cazut la pace. Primarii vor avea de ales intre reducerea posturilor si taierea cheltuielilor cu salariile
Ultima ora

Reforma administratiei. Coalitia ar fi cazut la pace. Primarii vor avea de ales intre reducerea posturilor si taierea cheltuielilor cu salariile

today11 Nov. 2025
Ministrul Finantelor ne linisteste: Nu ne gandim sa majoram TVA-ul in 2026
Economie

Ministrul Finantelor ne linisteste: Nu ne gandim sa majoram TVA-ul in 2026

today11 Nov. 2025
Bolojan, mesaj emotionant de Ziua Veteranilor: Ii omagiem astazi pe eroii al caror sacrificiu a stat la temelia statului roman
Ultima ora

Bolojan, mesaj emotionant de Ziua Veteranilor: Ii omagiem astazi pe eroii al caror sacrificiu a stat la temelia statului roman

today11 Nov. 2025
Rechinul de pe Wall Street, un tata generos. Buffett a donat actiuni de 1,3 miliarde de dolari catre fundatiile copiilor sai
Extern

Rechinul de pe Wall Street, un tata generos. Buffett a donat actiuni de 1,3 miliarde de dolari catre fundatiile copiilor sai

today11 Nov. 2025
De la bugete irosite la campanii inteligente: cum automatizarea schimba regulile in marketingul digital
Companii

De la bugete irosite la campanii inteligente: cum automatizarea schimba regulile in marketingul digital

today11 Nov. 2025
Intalnire de gradul 0 la Cotroceni. Ce au discutat liderii PSD, PNL, USRL, UDMR si minoritatilor, cu Nicusor Dan pe tema pensiilor speciale
Ultima ora

Intalnire de gradul 0 la Cotroceni. Ce au discutat liderii PSD, PNL, USRL, UDMR si minoritatilor, cu Nicusor Dan pe tema pensiilor speciale

today11 Nov. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x