Scurta istorie a presei tabloide

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Scurta istorie a presei tabloide Scurta istorie a presei tabloide
de Mihai Balescu la 30 Iun. 2018 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
presa tabloidaion cristoiuevenimentul zilei

"Experimentul secret al CIA: pisica vorbitoare!", "Fantana tineretii descoperita intr-o toaleta de la metrou!", "Albinele au ucis un porc de 500 kg!". Sunt doar cateva titluri extrase din publicatia germana Bild, o publicatie care se vinde zilnic (!) in peste 3 milioane de exemplare.

Popularitatea acestui ziar este incredibila si nu prea se potriveste deloc cu imaginea pe care o avem despre nemti - un popor sobru si cu capul pe umeri. Dar se pare ca natura umana e aceeasi peste tot. Aiureli prezentate cu semnul exclamarii, poze multe, text putin, nuditate la greu, stiri inventate prin redactii - iata o reteta cu care editorii din orice colt al lumii nu au cum sa dea gres. Si nu poti sa nu te intrebi: cum s-a ajuns la o astfel de presa?

In Romania, tabloidele exista de doar 20-25 de ani (se considera ca deschizatorul de drumuri a fost “Evenimentul Zilei”, realizat de Ion Cristoiu in prima jumatate a anilor '90), dar la nivel mondial istoria lor este mult mai lunga.

Se pare ca inceputul a fost facut pe la sfarsitul secolului 19, cand un ziar newyorkez a introdus un personaj de benzi desenate care lua in deradere evenimentele cotidiene (personajul se numea Yellow Kid, de aici si numele de “yellow jurnalism” dat jurnalismului de senzatie). Iar aceasta luare in deradere a devenit foarte populara, mai ales cand tinta o constituiau politicienii, ca urmare ziaristii s-au gandit ca ea ar putea fi o arma  foarte puternica impotriva puterii. Dar au dus deraderea la extrem, incepand sa scormoneasca dupa mizerii si urmarind cu predilectie informatiile defaimatoare, prezentate cu indecenta si agresivitate. Si - surpriza! - au descoperit ca cititorii se dau in vant dupa asemenea informatii.


Se nastea astfel un produs de succes, tabloidul, un gen de ziar care s-a dezvoltat rapid. Un exemplu sugestiv din acea perioada il constituie “Evening Graphic”, o publicatie care, desi nu a aparut decat timp de 8 ani (1924-1932), a reusit sa intre in istoria presei americane prin nivelul extrem de scazut la care a adus jurnalismul din aceasta tara. Concret, “Evening Graphic” a dat lovitura prin folosirea unei tehnici fotografice numite composografie (adica trucaje foto, mai simplu spus).

Angajatii redactiei luau pur si simplu chipurile unor celebritati si le lipeau pe corpurile personajelor din niste fotografii facute in prealabil si care ilustrau o anumita scena. Astfel a fost posibila prezentarea unor imagini “inedite” de la o petrecere deocheata la care “participau” politicieni de vaza, imagini de la operatia nereusita a actorului Rudolph Valentino sau imagini cu “intalnirea” in Rai dintre Rudolph Valentino si cantaretul Enrico Caruso. Prima composografie publicata de “Evening Graphic” a fost una legata de un divort celebru al vremii, in care sotia isi dezvelea pieptul in sala de judecata. Se apreciaza ca respectiva composografie a dus la cresterea tirajului cu 100.000 de exemplare.

Restul e istorie. Tabloidele au devenit o obisnuinta in Occident, au patruns in orice colt democratic al lumii si, mai mult, au reusit in momentul de fata sa tabloidizeze cam toata mass media: televiziuni, posturi de radio, Internet, presa scrisa. Chiar si ziarele serioase manifesta tendinta de a fi mai stridente in prezentarea informatiilor si se remarca faptul ca in editia electronica a unui astfel de ziar sunt mult mai multe stiri de scandal decat in editia tiparita. Singurele care au scapat au fost publicatiile de specialitate, de obicei cu aparitie saptamanala sau lunara.

Nu putem incheia insa acest articol fara sa dam si o explicatie pentru succesul tabloidelor peste tot in lume. Iar explicatia tine de psihologie si e foarte simpla: informatia cu cel mai mare impact nu este cea care necesita efort intelectual pentru a fi asimilata (cum este informatia economica, sociala, politica), ci cea care atinge direct straturile profunde ale psihicului uman, activand emotii primare. Adica emotii legate de conflicte si sex.

Editorialist Manager.ro
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro

Ultimele NOUTATI

Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor
Ultimele stiri economice

Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor

today04 Iul. 2025
2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari
Companii

2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari

today04 Iul. 2025
Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari
Companii

Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari

today04 Iul. 2025
Majoritatea tarilor UE critica reforma propusa de presedinta CE. Miza: 400 de miliarde de euro! Ce presupune revizuirea finantarii regionale
Economie

Majoritatea tarilor UE critica reforma propusa de presedinta CE. Miza: 400 de miliarde de euro! Ce presupune revizuirea finantarii regionale

today04 Iul. 2025
7 din 10 tineri folosesc TikTok, dar doar 3 din 10 au cont pe LinkedIn – tinerii romani prefera distractia online in locul retelelor profesionale
Economie

7 din 10 tineri folosesc TikTok, dar doar 3 din 10 au cont pe LinkedIn – tinerii romani prefera distractia online in locul retelelor profesionale

today04 Iul. 2025
Ce se intampla cu TVA pentru HoReCa la 1 octombrie. Vicepremierul Barna impune o conditie pentru TVA de 11%
Companii

Ce se intampla cu TVA pentru HoReCa la 1 octombrie. Vicepremierul Barna impune o conditie pentru TVA de 11%

today04 Iul. 2025
Analiza Pwc. Rezolvam pe moment criza bugetara, dar iesim din cercul vicios al cheltuielilor marite care atrag cresteri de taxe?
Economie

Analiza Pwc. Rezolvam pe moment criza bugetara, dar iesim din cercul vicios al cheltuielilor marite care atrag cresteri de taxe?

today04 Iul. 2025
Revolutie in sanatate: Guvernul vrea mai multi contribuabili si taie scutirile la CASS. Cine nu va mai fi asigurat?
Ultima ora

Revolutie in sanatate: Guvernul vrea mai multi contribuabili si taie scutirile la CASS. Cine nu va mai fi asigurat?

today04 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x