La taxe noi, scumpiri noi
afaceri de succespret petrolsuprataxaretvadividende petrom
Probabil ca persoanele care "protestau" platind pentru carburantul dat pe gatlejul automobilelor, motocicletelor, scuterelor, cu monede, si cele revoltate proletar impotriva imperialistilor exulta, intrucat Guvernul pregateste un proiect de lege privind suprataxarea, din 2013, veniturilor exceptionale ale companiilor petroliere.
Asa a declarat actualul (azi - esti, maine, sau peste sase luni - nu prea, dar imi spui ce o sa faci la anul!) ministru al Economiei, Daniel Chitoiu.
Potrivit acestuia, proiectul ar urma sa fie aprobat, pana la finele anului, si aplicat din 2013. De asemenea, redeventele pentru resursele naturale (pentru distrugerea legala si ilegala a padurilor – resursa naturala – s-o plati redeventa?) vor fi aduse la nivelul european.
Redeventele pentru exploatarea petrolului si a gazelor sunt cuprinse intre 3,5% si 13% din productie si au fost stabilite in anul 2004, cu aplicabilitate pana in decembrie 2014.
Cat castiga statul din activitatea companiilor petroliere? Pai, o data, incaseaza, asa cum este firesc, aceste redevente. Pe urma, incaseaza accize, TVA si impozit pe profit, exceptional sau... ordinar.
Mai avand si 20% din compania Petrom (care are afaceri si in domeniul energiei, care vinde cu adaos comercial mare apa, inghetata, sandwich-uri, ciocolata etc. in benzinariile proprii si care mai avea si niste moteluri) incaseaza dividende corespunzatoare acestei participatii din profitul record al companiei.
Deci, nu sunt de ajuns cinci surse de venit (la prima vedere), este nevoie de a sasea: taxarea suplimentara a veniturilor exceptionale ale companiilor petroliere. Lasand la o parte corectitudinea unei astfel de masuri, crede cineva, inclusiv statul avid de venituri si larg la cheltuieli, ca noua taxa nu se va reflecta in noi cresteri de preturi?
Adica, noua taxa, orice taxa nu face decat sa scumpeasca un produs, in speta benzina si motorina, indiferent de cum o va plati fiecare: cu maruntis, cu cecuri, cu cecruri de calatorie, cu bancnote sau card.
Pretul litrului va fi aditivat cu aceleasi accize (sau cu unele mai mari procentual si ca urmare a aprecierii, cel putin deocamdata, a euro), cu TVA, cu redevente si cu taxa suplimentara.
In afara de asta, producatorul de benzina are si el niste costuri, dintre care cel mai mare este cel al materiei prime, adica al petrolului. Chiar daca pretul barilului scade, pretul… dolarului creste.
Deci, de unde ieftinire a carburantilor, in conditiile in care nici macar iarba din parcuri nu se mai coseste cu batrana coasa, ci cu motocoasa, cu motor pe benzina, iar generatoarele portabile sau fixe de electricitate functioneaza tot pe baza de motor cu ardere interna?
Asadar, in loc sa incurajeze aparitia si mentinerea unui numar cat mai mare de afaceri de succes pe care sa le taxeze rezonabil, nepreferential, nediscriminator, statul - care, oricum, castiga enorm (dar toaca banii) - vrea si mai multi bani de la putinele existente.
Singura modalitate este reducerea consumului, a dependentei de petrol. Dar, ce sa vezi, cand si aceasta va deveni o metoda de succes pentru scaderea preturilor, pariu ca va fi suprataxata?