Iluzia retelelor de socializare
retele de socializareiluzieteleviziuneinformatiitwitterfacebook
Lumea e plina de iluzii. Magicienii au o cascada de oglinzi, fum si trucuri pentru a-si pacali publicul si a-l face sa creada ceea ce e de necrezut. Fie ca e David Copperfield care-si taie superba asistenta in doua sau David Blaine uimindu-si privitorii cu ajutorul levitatiei, acesti artisti se bazeaza pe iluzii, pentru a captiva si influenta.
Si, totusi, niciunul dintre acesti magicieni, nu reuseste sa depaseasca influenta televiziunii. Vreme de zeci de ani, masele s-au adunat in fata ecranului, asteptand sa li se gadile privirea si sa li se toceasca colturile vietii. Fie ca e un actor de telenovela sau un prezentator de talk-show, televiziunea ofera posibilitatea distribuirii continutului pe segmente de audienta, in schimbul unor venituri uriase din publicitate.
Chiar si criminalii incearca sa-si creeze aceste iluzii. Am vazut cu totii imaginile cu Osama Bin Laden care butona apatic, uitandu-se la propria imagine reflectata pe ecran. Aceste filmulete despre teroristul numarul unu al planetei sunt dezarmante. Lumea stia ca Bin Laden este maestru in arta comunicarii, dar a aflat acum cum isi gatea carnatii. Bucati din imaginea lui par acum prelucrate. Nu se ascundea in pesterile din Tora Bora si isi canea barba pentru camere.
Acum avem internetul, mai ales retelele sociale, unde multiple forme de continut pus pe share de (ne)cunoscuti devin semnale care se amplifica, asemeni efectului bulgarelui de zapada. Cei care participa la socializarea online se implica si intr-o forma de magie, folosind iluzia pentru a "emite" catre audienta. In loc de studiouri cu producatori, se folosesc alte mecanisme pentru a interactiona cu audienta. Spunem ce bine e la un concert si impartasim imediat ce delicios arata pranzul. Traim in epoca actualizarilor permanente de status, in care nu exista decat doua optiuni: sa ne cream o imagine formata din bucati de mozaic sau sa devenim complet afoni.
Cu siguranta, exista beneficii in urma participarii, dar si costuri. Informatiile interesante ajung la noi mai repede, dar apare pericolul distorsionarii, iluzionarii, pierderii contactului cu viata reala. Retelele de socializare amplifica iluziile vietii. Multi dintre cei care emit "informatii" nu sunt ceea ce par a fi. Nu in sensul negativ, caci aceasta este magia retelelor de socializare.
In ce consta iluzia: putem sa ne facem impresia ca cei pe care-i citim sunt mai faimosi, mai puternici, mai influenti sau mai bine informati decat noi. Mai haiosi, mai simpatici. Retelele de socializare amplifica anumite voci, indiferent daca acestea sunt afone sau nu. Nu o data se intampla sa cadem victime ale unor semnale false pe care le transmitem mai departe.
Din ce in ce mai multi oameni tind sa se informeze doar din ceea ce citesc online, mai ales pe Twitter, informatia in timp real devenind mai importanta decat cea din viata reala sau decat ce ne spune bunul simt. Daca suntem conectati pe Twitter cu o persoana cunoscuta sau dam replica cuiva important, nu inseamna ca avem acces direct la esenta. Se poate intampla cateodata, dar, de cele mai multe ori, nu.
Combinatia de bloguri, postari pe Twitter, mesaje pe Facebook si actioneaza ca ecrane de fum si oglinzi care ne pacalesc ca ceea ce vedem pe retelele de socializare se intampla si in viata adevarata. Vizionare placuta!