Potrivit celor notate de reprezentantii Comisiei Europene, calitatea infrastructurii, inclusiv in sectorul transporturilor, al energiei, al deseurilor si al apelor reziduale, ramane scazuta in tara noastra, limitand astfel perspectivele de crestere ale tarii. Totodata, Comisia Europeana mai noteaza si faptul ca infrastructura fizica din tara noastra continua sa fie subdezvoltata, in ciuda investitiilor publice semnificative facute dupa aderarea la Uniunea Europeana. In timp ce in alte tari se observa cu ochiul liber un progres semnificativ la acest capitol dupa aderarea la UE, in Romania nu reusim sa remarcam o schimbare adevarata.
Infrastructura rutiera este, fara doar si poate, cea mai mare problema cu care se confrunta tara noastra la ora actuala. Iar asta este stiut si la Bruxelles, acolo unde Comisia Europeana noteaza ca “starea generala si fiabilitatea retelelor rutiere si feroviare sunt foarte slabe”. De asemenea, reprezentantii CE mentioneaza ca “infrastructura nu tine pasul cu nevoile in materie de trafic generate de o economie in expansiune”. Revenind la problema drumurilor, Comisia Europeana ajunge la o concluzie drastica pentru tara noastra, specificand ca “reteaua rutiera din Romania este una dintre cele mai putin dezvoltate din intreaga Uniune Europeana”. In acelasi timp, tot de la Bruxelles ni se mai spune si ca “reforma sectorului feroviar a ramas in urma”.
In aceste conditii, Comisia Europeana recomanda autoritatilor din tara noastra sa axeze politica economica in materie de investitii pe sectorul transporturilor, urmarind in special sustenabilitatea acestuia. De asemenea, de la Bruxelles ni se mai recomanda ca investitiile sa mearga inspre sectorul energetic, inspre infrastructura de mediu si nu in ultimul rand, inspre inovare.
Comisia Europeana mai noteaza si faptul ca Romania ar trebui sa imbunatateasca procesul de pregatire si stabilire a prioritatilor in ceea ce priveste proiectele mari si sa accelereze punerea in aplicare a acestora. De asemenea, autoritatile de la Bucuresti ar trebui sa faca in asa fel incat sa imbunatateasca eficienta achizitiilor publice si sa asigure punerea in aplicare integrala si sustenabila a strategiei nationale in domeniul achizitiilor publice.
Desi dupa aderarea la Uniunea Europeana avem acces la fonduri europene substantiale, tara noastra da senzatia ca prefera sa nu se foloseasca de acest avantaj urias pe care il are la dispozitie. Iar acest lucru a fost observat si la Bruxelles, acolo unde Comisia Europeana noteaza ca una dintre problemele care impiedica realizarea proiectelor de infrastructura este slaba absorbtie a fondurilor europene. Mai mult decat atat, Comisia Europeana transmite prin intermediul acestui raport ca “absorbtia fondurilor europene este impiedicata in Romania de factori precum capacitatea administrativa limitata de a pregati, de a ierarhiza in functie de prioritati si de a pune in aplicare proiectele mari de investitii”.
Spre exemplu, din aceasta categorie a proiectelor mari pentru care s-ar putea accesa fonduri importante de la Uniunea Europeana lipsesc cu desavarsire proiecte precum autostrada Sibiu - Pitesti. Acest sector de autostrada este considerat a fi unul dintre cele mai importante din punct de vedere strategic pentru tara noastra, asigurand legatura cu coridorul Rin - Dunare si cu coridorul Orient/Est-mediteraneean din cadrul TEN-T.
Ultimele NOUTATI
Banii de pensii si salarii pentru bugetari, in pom? Sunt sau nu fonduri suficiente in bugetul deficitar al Romaniei?
Romania primeste ultimatum de la Bruxelles! Cat timp ne da Comisia pentru a termina cu deficitul bugetar excesiv
Maximum 6.000 de euro! Atat trebuie sa coste masina ta daca ai un salariu sub 10.000 de lei in mana pe luna
Emotii mari pentru romanii amatori de criptomonede. Bitcoin, intimidat de pragul de 100.000 de dolari, scade sub el
Partenerii nostri
Angajator neinregistrat la ONRC. Accesul in REGES ONLINE?
Fisa de post specialist in e-media - MODEL COMPLET
Reges-Online vs Regulamentul intern - obligatii pentru angajator si angajat
Depasirea plafonului de casa: Ce riscuri exista?
D406 (SAF-T): Ce facem atunci cand primim recipisa de transmitere cu erori
Masuri fiscale cu impact direct in contabilitate, propuse in noul Program de Guvernare
Angajezi elevi sau studenti in vacanta? Primesti 330 lei/luna pentru fiecare!
Reforma fiscala si implicatiile ei asupra contractelor civile si comerciale
Inselaciunea: ce inseamna, ce pedepse prevede Codul Penal si cum te protejezi