Potrivit celor notate de reprezentantii Comisiei Europene, calitatea infrastructurii, inclusiv in sectorul transporturilor, al energiei, al deseurilor si al apelor reziduale, ramane scazuta in tara noastra, limitand astfel perspectivele de crestere ale tarii. Totodata, Comisia Europeana mai noteaza si faptul ca infrastructura fizica din tara noastra continua sa fie subdezvoltata, in ciuda investitiilor publice semnificative facute dupa aderarea la Uniunea Europeana. In timp ce in alte tari se observa cu ochiul liber un progres semnificativ la acest capitol dupa aderarea la UE, in Romania nu reusim sa remarcam o schimbare adevarata.
Infrastructura rutiera este, fara doar si poate, cea mai mare problema cu care se confrunta tara noastra la ora actuala. Iar asta este stiut si la Bruxelles, acolo unde Comisia Europeana noteaza ca “starea generala si fiabilitatea retelelor rutiere si feroviare sunt foarte slabe”. De asemenea, reprezentantii CE mentioneaza ca “infrastructura nu tine pasul cu nevoile in materie de trafic generate de o economie in expansiune”. Revenind la problema drumurilor, Comisia Europeana ajunge la o concluzie drastica pentru tara noastra, specificand ca “reteaua rutiera din Romania este una dintre cele mai putin dezvoltate din intreaga Uniune Europeana”. In acelasi timp, tot de la Bruxelles ni se mai spune si ca “reforma sectorului feroviar a ramas in urma”.
In aceste conditii, Comisia Europeana recomanda autoritatilor din tara noastra sa axeze politica economica in materie de investitii pe sectorul transporturilor, urmarind in special sustenabilitatea acestuia. De asemenea, de la Bruxelles ni se mai recomanda ca investitiile sa mearga inspre sectorul energetic, inspre infrastructura de mediu si nu in ultimul rand, inspre inovare.
Comisia Europeana mai noteaza si faptul ca Romania ar trebui sa imbunatateasca procesul de pregatire si stabilire a prioritatilor in ceea ce priveste proiectele mari si sa accelereze punerea in aplicare a acestora. De asemenea, autoritatile de la Bucuresti ar trebui sa faca in asa fel incat sa imbunatateasca eficienta achizitiilor publice si sa asigure punerea in aplicare integrala si sustenabila a strategiei nationale in domeniul achizitiilor publice.
Desi dupa aderarea la Uniunea Europeana avem acces la fonduri europene substantiale, tara noastra da senzatia ca prefera sa nu se foloseasca de acest avantaj urias pe care il are la dispozitie. Iar acest lucru a fost observat si la Bruxelles, acolo unde Comisia Europeana noteaza ca una dintre problemele care impiedica realizarea proiectelor de infrastructura este slaba absorbtie a fondurilor europene. Mai mult decat atat, Comisia Europeana transmite prin intermediul acestui raport ca “absorbtia fondurilor europene este impiedicata in Romania de factori precum capacitatea administrativa limitata de a pregati, de a ierarhiza in functie de prioritati si de a pune in aplicare proiectele mari de investitii”.
Spre exemplu, din aceasta categorie a proiectelor mari pentru care s-ar putea accesa fonduri importante de la Uniunea Europeana lipsesc cu desavarsire proiecte precum autostrada Sibiu - Pitesti. Acest sector de autostrada este considerat a fi unul dintre cele mai importante din punct de vedere strategic pentru tara noastra, asigurand legatura cu coridorul Rin - Dunare si cu coridorul Orient/Est-mediteraneean din cadrul TEN-T.
Ultimele NOUTATI
Kovesi, sefa EPPO, a dat ordin sa se faca perchezitii la niste functionari publici din Romania: ar fi furat 160.000 de euro din fonduri europene
ANAF incepe sa dea amenzi de 8.000 - 10.000 lei din octombrie 2024: pe lista neagra sunt comerciantii, ce urmareste Fiscul
Sfaturi de econonomisire pentru romanii cu salarii si pensii mici: cum sa-ti gestionezi corect bugetul lunar
Raben Romania lanseaza o noua ruta de transport intre Timisoara si Viena
FMI nu crede ca economia mondiala va intra in recesiune: iata de ce nu vine criza peste noi
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Partenerii nostri
Ce le oferiti angajatilor de Paste: cadouri sau prime? Diferentierea e importanta pentru Fisc!
Venituri valorificate prin noua lege a PENSIILOR - Atentie la adeverinta de vechime!
Impozitul minim pe cifra de afaceri: studiu de caz privind modul de calcul pentru IMCA
SAGA: ce pasi trebuie sa urmati pentru generare si transmitere e-Facturi
Venituri din activitati de infrumusetare: GHID ANAF privind obligatiile declarative si de plata
Te-ar putea interesa si