Uneori, un trend nu este nimic mai mult decat un mit. Desigur, poate avea impact asupra unui numar limitat de antreprenori. Pe masura ce analizam fenomenele din lumea afacerilor anului 2013, putem ridica o spranceana, in semn de scepticism, fata de urmatoarele previziuni.
1. Codurile QR
Am vazut aceste coduri QR pretutindeni: pe afise, pe produse, in reclame si in magazine. Ideea este ca domnul consumator sa realizeze o fotografie a codului cu telefonul, apoi sa foloseasca o aplicatie pentru a-l descifra, pentru a accesa un site de marketing sau a descarca un anumit continut. QR poate fi prescurtarea de la "quick response" sau de la "quixotic response", scrie CNBC. In iunie 2011, comScore a estimat ca 14 milioane americani au scanat coduri QR cu smartphone-urile din dotare.
Numarul lor pare mare - dar reprezinta doar 6,2% din totalul utilizatorilor de telefonie mobila. Asadar, folosirea lor ca instrument de marketing va determina atragerea unei audiente reduse. Pe de alta parte, multi consumatori nu stiu cum sa le foloseasca, li se par complicate. Evita sa investesti in codurile QR. Investeste in forme de comunicatie care sa fie pe intelesul tuturor clientilor.
2. Fluxul urias de date
Cu totii avem nevoie de informatii complexe, dupa spusele site-urilor de business. Dar termenul a devenit neclar. Adevaratul "buncar de date" cuprinde milioane sau chiar miliarde de elemente. Vorbim despre operatiuni complicate, cum ar fi prognozele meteo sau analizele Google asupra trendurilor de cautare ale utilizatorilor.
Acest nivel de date NU este necesar in afaceri. Cele mai multe decizii sunt luate pe fondul unor informatii de mici dimensiuni: zeci sau sute, poate mii de informatii. Daca nu dispui de sisteme care sa iti permita analiza datelor, la orice ora, in cantitati reduse, goana dupa "big data" seamana cu o vanatoare de vrajitoare.
Totodata, analiza datelor complexe este mai dificila decat ar putea crede unii oameni. Exista cativa angajati extraordinari in acest domeniu, dar nu-ti vei permite sa ii angajezi. In loc sa navigati printre miliardele de biti, investiti in alte directii, precum perfectionarea produselor sau a relatiilor cu clientii.
3. BYOD
Antreprenorii tehnologici au manifestat pareri impartite in legatura cu BYOD - bring your own device (adu-ti propriul dispozitiv (mobil)). Principiul spune ca angajatii au voie sa vina la birou cu propriile tablete/calculatoare/laptopuri/smartphone-uri. Dar realitatea e cu totul alta. Intr-o anumita directie, angajatii ar trebui sa poata veni la munca "insotiti" de tableta lor. Dar sa nu crezi ca acest lucru le va spori productivitatea. Angajatii au nevoie de anumite resurse, pentru a-si indeplini misiunile. Daca observi o imbunatatire a productivitatii, dupa ce le-ai permis angajatilor sa vina la serviciu cu tableta, stabileste un set de reguli clare.
4. Jocurile video
Jocurile par un domeniu profitabil. Sunt amuzante. Sunt interactive. Nu-i de mirare ca antreprenorii se gandesc tot mai des sa devina producatori de jocuri si aplicatii. Succesul jocurilor video depinde de implicarea consumatorilor si aceasta afacere poate fi extrem de efemera. Orienteaza-te spre alt domeniu de investitii.
5. Companiile de internet pentru consumatori
Anul trecut a fost foarte interesant pentru companiile de internet. Antreprenorii au investit masiv in sectorul amintit. Startup-uri precum Cheezburger Inc si Glam Media au obtinut finantari semnificative. Nu te grabi. Sa analizam sutele de start-up-uri online care au aparut in 2012, prin intermediul acceleratoarelor, incubatoarelor si concursurilor de inovatie. Sa analizam apoi si numarul acelor firme care au dat faliment.
In ciuda interesului crescut pentru acest sector, exista semne care arata ca unii investitori incep sa-si injecteze banii in proiecte mai realiste. Anul acesta, sectorul B2B (Business2Business) a oferit unele oportunitati, mai ales in zona serviciilor financiare si a IT-ului. In loc sa te orientezi asupra unui site de consum sau unei aplicatii, gandeste-te ce ai putea sa faci, pentru a genera valoare pentru cat mai multi oameni. S-ar putea sa nu fii invitat la petrecerile dementiale din Silicon Valley, dar o sa obtii venituri considerabile, pentru eforturile tale.