AMERICA: Vanzarile de publicitate online au inceput sa scada
reclama onlinevenituripublicitatenew york timesreclamereducere
Pe masura ce multe ziare inchid editia tiparita, pentru a-si reduce cheltuielile si a se concentra asupra site-urilor, un nou fenomen periculos se intrevede la orizont: la nivelul Americii, vanzarile de reclama online au inceput sa scada.
Potrivit unei analize Reuters, in primul trimestru, veniturile din reclama digitala ale ziarelor au crescut doar cu 1%, fata de anul trecut.
Excesul de spatii de publicitate in mediul online, cresterea numarului de licitatii de reclama, in cadrul carora publicitatea este vanduta la preturi modice si economia subreda a Americii au contribuit la stagnarea zonei de online advertising.
Pentru o industrie media erodata de vanzarile modeste din zona printului, veniturile din spatiul online sunt absolut necesare pentru supravietuire. Zerourile rotunde de care se bucurau in trecut ziarele au ajuns istorie.
In cadrul New York Times Co, veniturile din reclame online inregistrate de site, inclusiv de nytimes.com si bostonglobe.com, au scazut cu 2,3%, la 48,5 milioane dolari in T1 2012, fata de trimestrul similar al anului trecut. La Washington Post Co, declinul a fost si mai pregnant, de 7%, la 24,2 milioane dolari.
Saptamana trecuta, agentia de rating Moody's a lansat un raport in care ofera o perspectiva "negativa" industriei ziarelor americane, pe fondul veniturilor in declin.
"In acest moment, nu exista un indiciu potrivit caruia strategiile digitale reusesc sa readuca ziarele pe fagasul de crestere", a scris ofiterul de credite al Moody's, John Puchalla.
Sefii ziarelor au considerat ca reclama digitala ar putea fi un safe heaven, in contextul in care presa scrisa s-a dus pe apa sambetei. De exemplu, New Orleans va deveni cel mai mare oras din SUA care nu mai beneficiaza de un cotidian; incepand cu aceasta toamna, ziarul Times-Picayune va fi tiparit doar trei zile pe saptamana, in scopul reducerii costurilor.
Alti executivi din presa raman optimisti in privinta perspectivelor pe termen lung ale publicitatii digitale si dau vina pe economia "lenesa".
Scott Heekin-Canedy, presedintele si managerul general al New York Times Co, a declarat ca publicitatea online devine la fel de sensibila la schimbarile economice ca si cea tiparita. "Scaderea este asociata incertitudinilor", a declarat Canedy.
New York Times Co obtine 10% din venituri in urma vanzarii de reclama digitala si 35% din reclame tiparite. Abonamentele print si digital genereaza 48% din venituri, in timp ce venitul total este rotunjit din alte surse.
Steve Hills, presedintele si directorul general al Washington Post Media, a numit situatia drept una temporara, cauzata de economia slabita. A aparut insa o problema si mai grava, care nu poate fi trecuta cu vederea: "trocurile cu reclame" pun presiune asupra preturilor publicitatii.
Aceste "consignatii de reclama" sunt platforme electronice care permit cumparatorilor sa liciteze si sa achizitioneze spatii de reclama la preturi foarte reduse. Multe site-uri - care nu fac parte din randul celor de ziare - se bazeaza pe asemenea licitatii si schimburi, pentru a vinde spatii de reclama, "excesul de inventar". E mai bine sa obtii ceva decat nimic.
Fenomenul ii invata insa pe cumparatori sa se astepte la preturi mici de reclama. "E ca si cum un publisher vrea sa imi vanda un costum Armani cu 3.000 de dolari, dar eu merg dupa colt, la Google, de unde il cumpar cu o reducere de 90%", a explicat Shawn Riegsecker, CEO-ul Centro, o agentie publicitara specializata in cumpararea si vinderea de spatii publicitare online.
Publicitarii "cumpara trafic, in loc de context si nu le pasa pe ce site isi desfasoara reclamele", a declarat, la randul sau, Gordon McLeod, presedintele Krux, o companie de interpretare a datelor culese de pe site-urile de internet.
Dealerii auto, magazinele de haine si alti retaileri folosesc in continuare reclama postata pe site-urile ziarelor, pentru a ajunge la clienti, dar si acest segment se va confrunta cu competitia serioasa din partea Groupon Inc, Google Inc sau Amazon.com Inc.
"Daca analizati primele 20 de companii care fac bani din publicitatea online, peste doua treimi din ele... nu au decat publicitate... nu sunt site-uri de stiri", a spus Gordon Borrell, CEO al Borrell Associates.