Analistii sunt ingrijorati cu privire la soarta Sony
sonyvanzaripiatainovatiecontextimobiliare
Sony trebuie sa inoveze mai mult, spun unii analisti. Gigantul japonez se indreapta cu pasi repezi spre a cincea pierdere financiara din ultimii sase ani si incearca sa isi revigoreze vanzarile.
"Istoric vorbind, intentiile de inovare in cazul Sony au inceput sa fie foarte modeste", spune Ben Collett, seful Sunrise Brokers din Hong Kong, un grup investitional asiatic.
Potrivit unui raport Nikkei prezentat saptamana trecuta, Sony va intra pe piata imobiliara, dupa ce a infiintat o unitate specifica in Tokyo.
Sony se asteapta sa piarda 1,08 miliarde dolari in anul fiscal incheiat la 31 martie. Compania si-a vandut unele active si si-a restructurat unitatile, precum cea producatoare de televizoare, pentru a reveni pe profit.
Actiunile Sony au scazut cu 25%, la scurt timp dupa ce miliardarul Daniel Loeb a propus "scindarea" companiei.
Sony ar trebui sa inoveze precum Apple si Samsung, subliniaza analistii citati de CNBC.
Inovatia nu este insa un termen nou pentru compania care a inventat walkman-ul in urma cu 35 de ani, pe vremea cand conceptul de "muzica la purtator" starnea hohote de ras.
"Companiile japoneze au pierdut cursa cu social media - Sony ar fi trebuit sa fie ca Apple. Din nefericire, nu si-a globalizat business-ul", spune David Frigstad, presedintele Frost & Sullivan, o firma de consultanta cu clienti importanti in toata lumea.
"Ar fi trebuit sa creeze scenarii vizionare. De asemenea, daca nu analizezi cele mai sumbre scenarii, ratezi sansa de a profita de tehnologiile revolutionare", a adaugat Frigstad.
Problema celor de la Sony, spune Atul Goyal de la Jeffries, nu tine de inovatie, ci de schimbarea modelului de afaceri.
"Aceste companii nu duc lipsa de inovatie. Cine a inventat primul LCD TV? Dar primul e-book reader? Nu Amazon, ci Sony! Compania are nevoie insa de un nou model de business. Aici se diferentiaza Apple - care produce dispozitive performante pentru piata la momentul potrivit", explica Goyal.
Goyal sustine ca Sony nu isi poate recapata gloria de altadata si se afla in spatele rivalului Panasonic, care a trecut printr-un amplu proces de restructurare.
Panasonic a anuntat in aceasta saptamana obtinerea primului profit anual din ultimii trei ani.
"Panasonic se indreapta intr-o directie corecta, departe de afacerile irelevante, neprofitabile", adauga Goyal.
"Sony denota o lipsa de strategie, mai ales in contextul noii sale divizii imobiliare. Chiar daca investitia este redusa, de doar 2,5 milioane dolari, adoptarea unor asemenea afaceri, cand business-ul principal nu functioneaza bine, nu poate aduce nimic bun!", conchide Goyal.