ANALIZA: 14 site-uri de crowdfunding care te-ar putea ajuta sa-ti indeplinesti visul
analizacrowdfundingaplicatiikickstarteraplicatiisucces
Potrivit unei definitii simple, "crowdfundingul reprezinta o strangere de fonduri in retea, mai exact intr-o retea organizata de oameni care cred in aceleasi principii si care isi investesc banii cu scopul de a ajuta o idee sa creasca" (Andreea Marc, 2011, andreeamarc.com). Totul a inceput cu Kickstarter. Aceste platforme au ajuns sa activeze la nivel global si li se ofera oportunitatea de a participa si de a schimba unele proiecte, dincolo de faptul ca furnizeaza finantare. Trendwatching numeste acest nou trend "Presuming". Te inrolezi intr-o comunitate, gasesti povesti interesante si urmaresti un produs in cursul dezvoltarii sale. Ii permiti clientului sa aiba contact cu produsul chiar inainte de lansarea acestuia.
1. Crowdcube este primul site de crowdfunding bazat pe participatii
Crowdcube adopta un model diferit fata de Kickstarter - este primul site de crowdfunding bazat pe participatii. Investitorii nu primesc bani sau acces la munca inventatorilor, ci cumpara actiuni in cadrul afacerilor pe care le sustin financiar.
2. Indiegogo obtine bani pentru proiecte
Indiegogo a fost concentrat initial asupra proiectelor de cinema, dar si-a diversificat afacerea. Spre deosebire de alte platforme, proiectele nu sunt asigurate, banii ajung direct la creatori si daca tinta de profit nu este atinsa, trebuie sa returneze investitia initiala.
3. Lucky Ant, afaceri in curtea casei
Lucky Ant este o tentativa a oamenilor de a-si sustine proiectele "de cartier". Se concentreaza asupra unei afaceri locale in fiecare saptamana si consumatorii o pot sustine. Ei investesc bani in schimbul recompenselor sau accesului VIP.
4. DemoHour din China
Crowdfundingul a invadat si China. DemoHour, un startup din Beijing, activeaza din 2011 si are pe rol 70 de proiecte.
5. Idea.me este lider de crowdfunding in America Latina
Idea.me este cel mai important crowdfunder din America Latina. Site-ul si-a inceput activitatea in august 2011 si a crescut de la 250 de utilizatori la 25.000; numarul finantatorilor a crescut de la 70 la 5.000. Compania argentiniana a cumparat recent un rival din Brazilia, pentru a-si spori influenta in zona.
6. Gambitious le permite gamerilor sa isi materializeze jocurile video
Olanda gazduieste Gambitious, care le permite gamerilor sa ia legatura cu dezvoltatorii de jocuri.
7. RocketHub le permite oamenilor sa aleaga cele mai bune afaceri, care merita o investitie
RocketHub le permite oamenilor sa voteze diverse proiecte, care pot primi finantare.
8. Fundable aduce equity crowdfundingul pentru afacerile mici din SUA
Pactul JOBS, adoptat in acest an, le va permite investitorilor non-acreditati sa obtina participatii in startup-uri pentru prima oara. Fundable este un site american de crowdfunding. Deocamdata, functioneaza ca si Kickstarter.
9. ToGather.Asia aduce finantarea de grup intr-o piata emergenta uriasa
ToGather.Asia, lansata in iulie, este primul site concentrat exclusiv asupra pietei emergente din Asia. Ca si Kickstarter, site-ul din Singapore sustine proiecte care pot fi sprijinite de finantatorii interesati.
10. Rock The Post le permite utilizatorilor sa isi ofere sprijinul
Rock The Post combina crowdfundingul cu retelele de socializare. Dincolo de finantare, utilizatorii pot furniza mana de lucru si materiale pentru un anumit proiect.
11. AppStori le permite utilizatorilor sa colaboreze cu dezvoltatorii de aplicatii si sa ofere feedback la aplicatiile in faza demonstrativa
AppStori se concentreaza asupra aplicatiilor pentru smartphone-uri si furnizeaza ajutor pentru dezvoltatori. Oamenii pot finanta proiectele, pot interactiona cu dezvoltatorii si pot furniza feedback referitor la versiunile beta ale aplicatiilor.
12. Zao Zao din Hong Kong le permite oamenilor sa sustina ideile designerilor vestimentari
Zao Zao le permite designerilor de haine sa posteze produsele inainte de lansare si sa obtina finantare pentru materializarea lor.
13. Cut on Your Bias le permite oamenilor sa personalizeze si sa voteze concepte, idei; finantatorii beneficiaza de reduceri
Designerii isi prezinta ideile pe site-ul Cut on Your Bias, apoi utilizatorii le pot analiza. Cele mai populare proiecte sunt materializate si cei care au ales castigatorii beneficiaza de o reducere de 25%.
14. Kickstarter ramane lider
Cel mai cunoscut site de crowdfunding este Kickstarter. Acesta a lansat pana acum 73.065 produse de succes. Kickstarter percepe o taxa de 5% din finantarea totala a proiectelor de succes. Kickstarter a ajutat proiecte precum Pebble Watch, Elevation iPhone Dock, Ouya Games Console sa se dezvolte cu ajutorul unei finantari totale de 377 milioane dolari.