ANALIZA: Branduri globale celebre, de care americanii nu prea au auzit
analizabranduriamericaacasastudiivodafone
Intr-o America egocentrista, pentru majoritatea americanilor, cele mai valoroase companii au fost infiintate acasa. Unele studii realizate de expertii in evaluarea brandurilor arata ca acest lucru ar putea fi, in mare parte, adevarat. Dar unele din cele mai importante branduri internationale nu doar ca sunt detinute de companii din afara SUA, ci reprezinta o necunoscuta pentru multi americani.
Printre brandurile americane care domina cele mai importante clasamente privind valoarea, se numara
Apple, Google, Microsoft, Marlboro, Coca-Cola, McDonald's si IBM. Aceste branduri de top se incadreaza in una-doua categorii. Fie sunt branduri tehnologice, fie producatori de bunuri de larg consum. Aceste branduri sunt insa globale. Apple, Microsoft si IBM au vanzari uriase la nivel mondial. McDonald's dispune de restaurante fast food in toata lumea.
Cele mai valoroase branduri detinute de companiile din afara SUA se incadreaza in alte categorii. Prima este cea a serviciilor financiare si bancilor. RBC, cea mai mare banca din Canada, are o vechime de peste 100 de ani. La fel si Sberbank din Rusia.
A doua baricada este formata din companiile de telefonie mobila. China Mobile si NTT DoCoMo sunt doar doua din cele mai importante nume.
Pentru a analiza cele mai valoroase branduri internationale de care americanii nu prea au auzit, 24/7 Wall St. a studiat informatiile furnizate de BrandZ Top 100 al celor mai valoroase branduri globale, editia 2012. Acestea au fost catalogate in functie de PIB-ul tarii de origine. Pentru a exclude brandurile cunoscute in SUA, acelea cu o cota mare pe piata americana, pe lista nu se regasesc nume sonore, precum BMW, Toyota si Louis Vuitton.
Movistar
Valoare brand: 17,1 miliarde dolari
Tara: Spania
PIB Spania: 1,5 trilioane dolari
Industrie: Telecomunicatii
Movistar este divizia de telecomunicatii mobile a principalului jucator telecom din Spania, Telefonica SA. Compania sa mama are peste 314 milioane clienti. Movistar activeaza si in Argentina si Mexic. Movistar are unitati de business care promoveaza retelele wireless; printre acestea, se numara si Google TV. De asemenea, Movistar gestioneaza dispozitive portabile cu sistem de operare Microsoft Windows si iOS (iPad).
RBC
Valoare brand: 17,2 miliarde dolari
Tara: Canada
PIB Canada: 1,7 trilioane dolari
Industrie: Servicii financiare
RBC, denumita original Royal Bank of Canada, se afla in afacere inca din 1864. Forbes estimeaza ca RBC este cea mai mare companie din Canada. RBC furnizeaza servicii pentru companiile financiare din cele mai mari tari ale lumii, in functie de PIB. RBC, care are peste 80.000 de angajati, raporteaza rezultatele financiare in dolari canadieni. In trimestrul incheiat la 31 iulie 2012, RBC a inregistrat un profit net de 2,2 miliarde dolari, in crestere fata de 1,7 miliarde dolari, valoare obtinuta cu un an in urma.
ICICI Bank
Valoare brand: 12,7 miliarde dolari
Tara: India
PIB India: 1,8 trilioane dolari
Industrie: Servicii financiare
Dincolo de faptul ca este Banca Nationala a Indiei, ICICI este cel mai mare furnizor de servicii financiare in a doua cea mai populata tara a lumii. Activele sale au ajuns la 91 miliarde dolari la data de 31 martie 2012. ICICI functioneaza intocmai ca JP Morgan sau Citigroup.
Sberbank
Valoare brand: 10,6 miliarde dolari
Tara: Rusia
PIB Rusia: 1,8 trilioane dolari
Industrie: Servicii financiare
Sberbank a fost infiintat in 1841 in Rusia. In 2010, peste 60% din actiunile sale erau detinute de Banca Centrala a Federatiei Ruse (CBR), astfel incat guvernul este cel mai mare actionar. Sberbank are peste 19.000 de sucursale. Banca se afla in cadrul unui proces de transformare tehnologica si doreste sa isi extinda prezenta peste hotare. Reforma a fost aprobata in luna octombrie 2008 si va fi definitivata in 2014.
Telecom Italia
Valoare brand: 9,6 miliarde dolari
Tara: Italia
PIB Italia: 2,2 trilioane dolari
Industrie: Telecomunicatii
Telecom Italia isi are originile in serviciul national de telefonie italian din anii '20 - '30. In prezent, cele mai mari doua piete ale companiei sunt cea domestica si operatiunile desfasurate in America Latina. In America Latina, Telecom Italia activeaza in cele mai mari doua tari ca si numar de locuitori, Brazilia si Argentina si regiunea furnizeaza peste o treime din veniturile companiei. Analiza Forbes estimeaza ca Telecom Italia este a sasea cea mai mare companie din Italia. In primele noua luni ale anului, a avut venituri de peste 22 miliarde euro.
Vodafone
Valoare brand: 43,0 miliarde dolari
Tara: Marea Britanie
PIB Marea Britanie: 2,4 trilioane dolari
Industrie: Telecomunicatii
Vodafone Group Plc a fost infiintata in 1985, in calitate de mic operator telecom in Newbury, Marea Britanie. Compania s-a extins foarte rapid. Unul din cele mai mari holdinguri ale sale este reprezentat de participatia sa de 45% la Verizon Wireless. Vodafone si co-detinatorul Verizon Communications au primit recent un bonus financiar urias, datorita pozitiei lor, Verizon Wireless emitand celor doi parteneri dividende in valoare de 8,5 miliarde dolari. Vodafone are peste 407 milioane de clienti in toata lumea, in peste 30 de tari, precum si venture-uri si retele in alte 50 de state. Operatiunile sale asiatice includ India, Malaezia si Filipinele. In Europa, Vodafone activeaza in Germania si Ungaria. In anul fiscal 2011, Vodafone a inregistrat venituri de 45,8 miliarde lire sterline.
Petrobras
Valoare brand: 10,6 miliarde dolari
Tara: Brazilia
PIB Brazilia: 2,5 trilioane dolari
Industrie: Petrol si Gaze Naturale
Petrobras este a cincea cea mai mare companie energetica din lume, similara cu Chevron si BP. Petrobras a fost infiintata in 1953 de guvernul brazilian, care detine 50% din actiunile companiei. Este cea mai mare companie din Brazilia. Dincolo de productia traditionala de petrol si gaze naturale, Petrobras activeaza in segmentul biocombustibililor si al energiei alternative. Potrivit FT, Petrobras are cel mai mare buget de cheltuieli din randul corporatiilor globale. Acesta ajunge la 236,5 miliarde dolari. Petrobras are nevoie de un flux de bani. Este cel mai mare exploatator de petrol la mare adancime din lume, detinand rezerve uriase pe coasta braziliana.
Hermes
Valoare brand: 19,2 miliarde dolari
Tara: Franta
PIB Franta: 2,7 trilioane dolari
Industrie: Moda
Hermes a fost fondata de Thierry Hermes in anii 1830. Compania produce bunuri de lux, accesorii, ceasuri si posete sofisticate, fabricate din materiale exotice, precum pielea de crocodil. Hermes are magazine de lux in toata lumea si s-a dezvoltat agresiv pe piete emergente precum China, unde are 17 locatii; in India, Hermes are trei magazine, iar in Indonezia, doua magazine. Veniturile sale in 2012 au crescut cu 21,9% la 1,6 miliarde euro. In prima jumatate a lui 2012, vanzarile Hermes s-au majorat cu 31%.
Deutsche Telekom
Valoare brand: 26,8 miliarde dolari
Tara: Germania
PIB Germania: 3,6 trilioane dolari
Industrie: Telecomunicatii
DT dispune de cea mai mare baza de date din randul companiilor globale de telecomunicatii. Potrivit companiei germane, la nivelul lui 2011 avea 236.000 angajati si activa in 50 de tari. Veniturile in 2011 au fost de 58 miliarde euro. Ca multi alti jucatori telecom, Deutsche Telekom a fost obligata sa inoveze in domeniul 4G.
NTT DoCoMo
Valoare brand: 16,0 miliarde dolari
Tara: Japonia
PIB Japonia: 5,8 trilioane dolari
Industrie: Telecomunicatii
NTT DoCoMo a rezultat din compania japoneza NTT (1992). DoCoMo a lansat prima retea digitala in 1993 si a strans peste 60 milioane clienti. Detine jumatate din piata wireless din Japonia. Rivalii sai sunt KDDI si Softbank (Softbank doreste sa cumpere o participatie semnificativa la Sprint-Nextel, devenind prima companie japoneza care face pasi seriosi pe piata americana de telecom).
China Mobile
Valoare brand: 47,0 miliarde dolari
Tara: China
PIB China: 7,2 trilioane dolari
Industrie: Telecomunicatii
China Mobile este cel mai mare furnizor de servicii wireless din China. Are peste 700 milioane de clienti. China Mobile este insa o companie relativ noua. Aceasta a aparut in septembrie 1997.