ANALIZA: Cum poate compania ta sa evite un scandal similar celui de la Ikea
analizacompaniiikeapreturigermania de estprizonieri politicisustenabilitate
Ziua de joi a inceput ca oricare alta pentru Ikea. Vineri, rezultatele unei investigatii independente a Ernst & Young au dezvaluit faptul ca in anii '80, prizonierii politici din fosta Germania de Est au fost exploatati de Ikea. Compania a dorit sa mentina preturile scazute... cu orice pret?
Aceasta dezvaluire "socanta" a afectat imaginea celui mai mare retailer de mobila din lume. Potrivit New York Times, "folosirea prizonierilor politici, drept forta de munca, chiar daca s-a petrecut in urma cu 20 de ani, reprezinta un dezastru de PR pentru o companie care cu al sau logo albastru-galben, se remarca drept un ambasador cultural al Suediei".
"Regretam producerea unui asemenea eveniment. Utilizarea prizonierilor politici in productie nu a fost niciodata acceptabila la Ikea. La acea vreme, nu dispuneam de sisteme moderne de control si nu am facut destul pentru a preveni asemenea conditii de productie in randul furnizorilor nostri", a declarat Jeanette Skiemose, manager de sustenabilitate in cadrul Ikea Suedia.
Exista trei mari motive pentru care companiile mondiale de renume se tem de un dezastru de imagine. In primul rand, angajatii, consumatorii, actionarii si investitorii au asteptari foarte mari de la acestea. In al doilea rand, exista o miscare tot mai mare de constientizare sociala a cetatenilor, mai ales in randul tinerilor, care sunt foarte ingrijorati cu privire la faptul ca multi oameni inca traiesc in conditii sociale si economice inacceptabile. In al treilea rand, accesul facil la informatie si capacitatea de a transmite aceasta informatie cu viteza luminii inseamna, de fapt, ca asemenea abuzuri nu mai pot fi ascunse de opinia publica.
Ikea dispune de o strategie robusta de sustenabilitate (People & Planet Positive) si verifica/echilibreaza "cerintele minime pentru conditiile de mediu, cele sociale si de lucru, atunci cand achizitioneaza produse, servicii si materiale" (IWAY Standard). In ciuda acestei griji, compania trebuie sa se supuna concluziilor investigatiilor si sa o contrapuna "viziunii sale de creare a unei vieti mai bune pentru cei mai multi dintre oameni"; Ikea vrea sa aiba grija de "oameni si planeta". Oare va reusi?
Cum poti evita o criza similara celei de la Ikea? Din pacate, nu exista un raspuns clar, dar iata cinci sugestii, extrase dintr-o analiza Forbes.
1. Asigura-te ca intelegi scopul social al companiei tale si integreaza-l in toate activitatile tale, ori de cate ori este posibil. Acest lucru nu va elimina riscul de a fi vizat de moralisti, pentru eventualele actiuni imorale, din trecut sau prezent, dar vei beneficia de un suport corporatist. Chevron face acest lucru, prin intermediul programului "The Power of Human Energy".
2. Identifica grupurile care militeaza pentru drepturile omului si ofera-le sansa de a-ti examina compania in detaliu. De exemplu, in SUA, Environmental Defense Fund colaboreaza foarte bine cu gigantul retailer Wal-Mart si are un birou in orasul "de bastina" al companiei americane, Bentonville, Arkansas.
3. Promoveaza o cultura a transparentei. Protejeaza-i pe angajatii care iti aduc la cunostinta aspectele mai putin placute din companie. Recompensati-i, daca e nevoie.
4. Apelati la experti academici independenti pentru a evalua o situatie sensibila din companie, nu la firmele de consultanta, care nu inteleg contextul social si ecologic sau consecintele acesteia.
5. Asigura-te ca esti un lider sincer, care se situeaza in fata situatiilor. La cateva zile de la scandal, CEO-ul Ikea, Mikael Ohlsson, a trecut in umbra, punand-o la inaintare pe Jeanette Skjelmose, managerul de sustenabilitate.
"Ne intrebam, in aceasta circumstanta, cat de sincere sunt parerile de rau ale Grupului Ikea", subliniaza analistii Forbes. Compania ta poate ajunge MAINE pe prima pagina a ziarelor si a site-urilor de business. Asigura-te ca ai o imagine pozitiva. Fii pregatit pentru orice!