ANALIZA: Gigantii alimentari au de suferit din cauza situatiei economice precare din Europa
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ANALIZA: Gigantii alimentari au de suferit din cauza situatiei economice precare din Europa
Pe fondul amenintarilor privind criza din Zona Euro, marjele de profit ale marilor producatori alimentari s-au subtiat. Realitatea vine ca un dus rece, demonstrand ca vanzarile brandurilor in tarile emergente nu le izoleaza de recesiune.
"Pe masura ce aceasta criza din Zona Euro se adanceste, grupul (Unilever) va fi tot mai preocupat de marjele de profit din Europa, generate de produse populare printre consumatori", a declarat un investitor important din cadrul Unilever.
Anul trecut, Unilever a dus-o bine, pe fondul cresterii vanzarilor in cazul brandurilor Knorr si Hellman's, precum si a margarinelor Rama. Unilever nu este singur in acest impas. Urmeaza Nestle si Danone.
Toate aceste grupuri alimentare au mizat pe cresterea vanzarilor in tarile in curs de dezvoltare, dar acum devin constiente de pericolul stagnarii din Europa, continent afectat de datorii si austeritate.
Potrivit investitorilor, capsulele Nespresso de la Nestle ar putea inregistra scaderi in vanzari la nivel european, chiar daca brandul prospera in segmentul cafelelor ieftine; apoi, specialistul in mancaruri pentru bebelusi, Milupa (care apartine de Danone), s-ar putea confrunta cu diminuari ale vanzarilor, pe masura ce mamicile vor prefera produsele sale mai accesibile ca pret.
Scaderea nu afecteaza doar brandurile alimentare. De exemplu, grupul auto Daimler se arata ingrijorat in luna octombrie din cauza faptul ca impasul financiar din Europa a contrabalansat vanzarile in crestere din tarile emergente.
Ford pune scaderea trimestriala de profituri pe fondul aceleiasi probleme si Volkswagen estimeaza ca recesiunea europeana va afecta vanzarile grupului in Europa de Vest, in timp ce producatorul olandez de bere Heineken s-a vazut nevoit sa piarda teren in Europa. Din fericire pentru berari, s-au majorat vanzarile din Mexic si Nigeria...Dar la ce bun?
Unilever si Nestle au atentionat deja ca marjele de profit in 2011 vor fi mai anemice, din cauza pietei dificile din Europa. Comisia Europeana a anuntat ca economia din Zona Euro va creste rusinos de greu, cu doar 0,2%, in trimestrul al treilea.
Potrivit Comsiei, economiile din cele 17 tari care utilizeaza moneda euro vor scadea cu 0,1% in ultimele trei luni ale acestui an si vor stagna in primul trimestru din 2012. Deloc incurajator.
"Acest climat economic va pune la incercare abilitatile grupurilor alimentare de a rezista destonic pe piata, pe masura ce "franarea" va conduce la revenirea apetitului oamenilor pentru produse mai ieftine, in detrimentul celor premium", a declarat un alt investitor din cadrul Unilever.
Toate cele trei grupuri vor inregistra cresteri ale vanzarilor cu 6% in acest an, pe fondul succesului din tarile emergente si a majorarii preturilor, dar presiunea legata de marjele de profit ramane o constanta neprielnica.
Analistii estimeaza ca marjele de profit ale grupului anglo-olandez se vor diminua cu 0,1%, la 14,9%, de la 15,1%. Pare putin, dar declinul este echivalent cu pierderea a 100 milioane euro.
La Nestle, producatorul marcilor Maggi, Nido si KitKat, "muzica" s-a schimbat. De la estimari de crestere, Nestle a ajuns sa-si doreasca mentinerea actualelor marje de profit.
Un analist din cadrul Bernstein spune ca Nestle trebuie sa realizeze investitii majore, daca vrea sa-si mentina cresterea - oricum, "se va tari pana la linia de sosire" si va inregistra o usoara (foarte usoara!) imbunatatire a marjei de profit din 2010, care s-a situat la 14,8%.
Nici grupul Danone din Paris nu se afla intr-o situatie mai comoda. Economistii estimeaza ca in 2011 marjele de profit ale grupului vor creste cu doar 0,2%, de la nivelul de 15,6% din 2010.
Distribuitorul iaurturilor Activia si a apei Evian este cel mai expus la criza din Europa de Vest, cu 38% din vanzari (fata de Unilever - expunere de 26% si Nestle - expunere de 28%).