Analizele Manager.ro: Ultimele zile de monopol pentru Posta Romana
posta romanaprivatizarea postei romanefirme de curieratmonopol posta romana
Sunt ultimele zile in care Posta Romana mai detine monopolul asupra trimiterilor postale cu greutatea mai mica de 50 de grame si pentru care se percepe un tarif mai mic de 2 lei. De la 1 ianuarie 2013, aceasta piata a plicurilor usoare, estimata la 30-40 de milioane de euro, va fi accesibila si firmelor private de curierat.
In Romania, volumul trimiterilor postale simple, la tariful de 1-2 lei, este de cca 150 de milioane de bucati anual. Vorbim, asadar, de o piata consistenta si care de la 1 ianuarie 2013 va fi deschisa concurentei, deoarece atunci expira monopolul Postei Romane asupra acestui sector (monopol dobandit la data de 26 aprilie 2009, in urma unei decizii a Autoritatii Nationale de Administrare si Reglementare in Comunicatii).
Asta nu inseamna insa ca se va face automat un transfer complet al acestei piete catre companiile private - totul se va petrece gradual si doar in cazul in care operatorii privati vor putea face fata cu succes cerintelor acestui sector. Cerinte a caror indeplinire nu este la indemana oricui. Operatorii sunt obligati sa furnizeze servicii pe intreg teritoriul Romaniei, la aceleasi tarife, inclusiv in zonele geografice greu accesibile sau cu densitate scazuta a populatiei, acolo unde cantitatea de corespondenta este mica si unde livrarea nu este profitabila. Nu sunt prea multe firme care sa isi permita sa faca asta si, din acest motiv, Posta Romana are inca un atu major pe aceasta piata.
Se estimeaza ca, prin eliminarea acestui monopol, afacerile operatorilor privati vor creste cu cca 10%. Doar ca nu va fi neaparat o crestere pe termen lung, deoarece e foarte posibil ca in cativa ani sa nu mai existe prea multe facturi printate sau pliante publicitare care sa necesite expedierea prin posta sau prin curierat. Cat despre expedierile sigure, cum ar fi fluturasii de pensii, acestea raman in continuare in ograda Postei Romane, care are contract exclusiv cu Ministerul Muncii.
Partea buna in toata aceasta poveste este ca, fortata (si) de noua concurenta, Posta Romana va trebui sa ia in calcul o restructurare, macar partiala. Aceasta restructurare este cu siguranta necesara, pentru ca nu este normal ca o companie cu 328 de milioane de euro cifra de afaceri sa mearga de doi ani de zile in pierdere (o pierdere estimata la 70 de milioane de euro). Trebuie umblat in primul rand la numarul de angajati: Posta Romana are aproape 35.000 de angajati, care ii “asigura” 80% din cheltuieli si care, in proportie de doua treimi, nu fac munca de teren, cum ar fi normal dat fiind obiectul de activitate. Pentru comparatie, ponderea cheltuielilor cu personalul in cazul unei companii private de curierat este de doar 40%.
Totusi, de ce este Posta Romana neprofitabila? Cauza principala a neperformantei din ultimii ani o constituie influenta policului, considera Ionel Blanculescu, secretarul executiv al Consiliului Consultativ pentru Mediul de Afaceri: „Sunt doua companii in Romania care, aparent, sunt perdante, neperformante, dar ele de fapt au un potential de profitabilitate foarte mare. Este vorba de CFR Marfa si Posta Romana. Tot ce au generat aceste doua companii ca pierderi este o consecinta a managementului clientelar. Vanzarea Postei Romane si a CFR Marfa este singura posibilitate de a le extrage din mana mafiei politice.”
Marele atu al Postei Romane ramane reteaua de distributie, care ajunge in toate ungherele tarii si care face din compania de stat „o closca cu puii de aur”, dupa cum considera Ionel Blanculescu. „Cu siguranta se va gasi un investitor sa o preia, spre deosebire de Oltchim. Posta are o retea de distributie fantastica, o retea veche, cu o stabilitate foarte mare la nivelul tarii, cu resurse umane si infrastructura. Daca o va prelua un management profesionist, compania va deveni extrem de profitabila.”