Companiile japoneze au cheltuit 70 miliarde de dolari pentru achizitii straine in 2011
companiijaponiaafacerifenomenpopulatiepreturirecrutare
Companiile japoneze doresc sa cumpere cat mai multe entitati din afara tarii. "Japan Inc" a cheltuit 70 miliarde de dolari pe achizitii straine, in 2011, profitand de stabilitatea yenului, a rezervelor insemnate de numerar si nu in ultimul rand de dorinta unor vanzatori de a "scapa" de unele companii.
Multe din companiile japoneze sunt multinationale, dar si mai multe se "avanta" in prima lor aventura de afaceri in afara tarii, un fenomen care reflecta doi factori: o economie domestica in repaos si o populatie in scadere.
"Vrem sa crestem in continuare", a declarat Hitoshi Motohara, director al Recruit Co, cea mai mare firma de recrutare din Japonia, infiintata in 1963. Recruit a inceput de abia in urma cu doi ani sa caute oportunitati de afaceri pe pietele offshore.
"Chiar daca avem o cota de piata dominanta in Japonia, vrem sa cautam oportunitati si in alta parte", a mai spus Motohara, care conduce operatiunile de extindere a Recruit in SUA, cea mai mare piata de recrutare din lume.
In luna ianuarie, Recruit a cumparat Advantage Resourcing America si Advantage Resourcing Europe, doua companii pentru care a achitat 410 milioane dolari, in a treia afacere externa a sa din 2010 pana in prezent.
"Daca exista oportunitate, vrem sa facem mai multe achizitii in SUA", a precizat acelasi Motohara. "O companie cu sediul in SUA, cu prezenta globala, ar fi ideala".
Recruit este doar una din companiile care vrea sa se extinda in plan international.
Takara Tomy, un producator japonez de jucarii, a realizat prima achizitie internationala in martie 2011. Acesta a cumparat cu 640 milioane dolari compania producatoare de jucarii din SUA RC2 Corp. Astfel, poate sa se "bata" cu greii din industrie, Mattel si Hasbro.
In septembrie 2011, firma de ambalaje Toyo Seikan a cumparat compania americana Stolle Machinery, pentru 775 milioane dolari. De asemenea, Nisshinbo Holdings, producator de textile, hartie si placute de frana, a devenit cea mai mare companie de placute de frana din lume, dupa achizitia TMD Friction Group din Luxemburg, pentru suma de 440 milioane euro (577 milioane dolari). Aceasta a fost prima achizitie a Nisshinbo realizata peste hotare, din 1999 pana in prezent.
Japonia, crestere cu 84% a achizitiilor offshore in 2011
Achizitiile japoneze in sectorul offshore au crescut cu 84% in 2011, fiind stimulate de aprecierea yenului cu 5,5%, fata de dolar si 9% fata de moneda euro. Domeniul sanatatii a condus "plutonul", cu achizitii in valoare de 20,6 miliarde de dolari.
Excluzand achizitia Takeda a Nycomed (companie elvetiana), pentru 13,7 miliarde dolari, sectorul medical a cheltuit cu 50% mai mult pe "cumparaturi" in afara tarii, in 2011 fata de 2010. Retailul si telecomunicatiile au investit dublu fata de acum doi ani.
Acasa, in Japonia, au scazut atat preturile pentru consumatori (cu 0,2% in 2011), cat si numarul acestora.
Populatia Japoniei se situeaza in prezent la 128 milioane persoane si pana in 2060, aceasta ar putea sa scada cu 30%. In acelasi timp, populatia apta de munca ar putea scadea cu peste 50%.
Muntii de bani
Companiile japoneze stau pe munti de bani, in timp ce rivalele din SUA si Europa se zbat sa supravietuiasca. Banii acestora cumuleaza 5,8% din PIB in T3 2011, fata de 2,7% - contributia companiilor din SUA la PIB, respectiv 1%, in cazul Europei, potrivit unui raport USB Securities din Tokyo.
Daiju Aoki, economist UBS, sugereaza ca Japonia a inceput sa isi "incordeze muschii" la nivel international, chiar in conditiile in care yenul ar putea scadea.
"Investitiile japoneze in afara tarii nu au fost realizate inca la adevaratul lor potential", a declarat Aoki.
"Dar acest lucru se va schimba, pe masura ce antreprenorii bogati din Japonia incep sa isi recastige increderea in economia americana. Decizia nu va fi influentata de posibila slabiciune a yenului in fata dolarului".
Japonia a inceput anul in forta, prin achizitia mai multor active ale bancilor europene. Sumitomo Mitsui Financial Group, a treia cea mai mare banca din Japonia, ca valoare a activelor, se afla in negocieri pentru cumpararea diviziei de leasing aerian a RBS - Royal Bank of Scotland, contra unei sume de 7,3 miliarde dolari.
"Provocarea majora pentru directorii financiari din Japonia, in 2012, este mentinerea unui echilibru intre investitiile strategice si managementul contabilitatii", a declarat Yuichi Jimbo, seful diviziei de investitii bancare din cadrul Citigroup Global Markets Japan.
"Trebuie sa fim atenti la ce se intampla in Europa, astfel incat tarile de acolo sa vizeze cresterea, dar sa nu ignore riscurile financiare existente", a conchis Jimbo.