Riscurile geopolitice duc pretul benzinei la maximul anului

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Riscurile geopolitice duc pretul benzinei la maximul anului Riscurile geopolitice duc pretul benzinei la maximul anului
de Manager.ro la .
Urmareste-ne pe Google News
pret benzinapret motorinapret petrolpret titeiwtibrentuvrainalibia

Indicii futures ai benzinei de pe piata americana au atins luni maximul acestui an, in timp ce petrolul si-a continuat ofensiva, ajungand la maximul ultimei luni si jumatate atat pe New York Mercantile Exchange (NYMEX), cat si pe bursa londoneza ICE Europe Exchange, pe o piata dominata de intensificarea riscurilor geopolitice, ca urmare a escaladarii conflictului din Ucraina si a problemelor din Libia.

Pietele au un obicei interesant de a-i ironiza pe analisti. Daca saptamanile trecute, mai toate vocile politico-economice, de la miliardarul George Soros la guvernatorul Mugur Isarescu, promovau ideea unei ieftini a petrolului ca adevarata sanctiune impotriva Rusiei, saptamana aceasta vine cu vesti cat se poate de rele.

Vesti rele nu numai pentru profetii ieftinirii petrolului, dar si pentru soferii romani sau pentru guvernul Ponta, care spera ca o ieftinire a petrolului va atenua impactul majorarii accizelor si modificarii modului de calcul al acestora asupra pretului carburantilor.

Ca si cum situatia din Ucraina si potentialele sanctiuni impuse celui mai mare exportator de energie din lume, Rusia, nu erau suficiente, datele arata mai nou si o restrangere a productiei OPEC.


Brent-ul a depasit 109 dolari pe baril

Titeiul West Texas Intermediate (WTI) cu livrare in mai a inchis ziua de luni in crestere cu 31 de centi, sau 0,3%, ajungand la un nivel de 104,5 dolari pe baril, nemaiinregistrat de pe 3 martie.

La randul sau, Brent-ul a castigat pe piata londoneza 1,74 de dolari, sau 1,6%, atingand un nivel de 109,07 dolari pe baril, cotatie ce a fost depasita doar de cea din 4 martie.

Marti dimineata, in primele ore de tranzactionare pe piata asiatica, Brent-ul a pierdut jumatate din castigul de ieri, ajungand la 108,6 dolari pe baril, in timp WTI a atins un niel de 103,26 dolari pe baril.

Analistii si brokerii, citati de Wall Street Journal, pun aprecierea Brent-ului pe seama escaladarii violentei in Ucraina si a demisiei premierului libanez, in timp ce in cazul WTI s-a manifestat efectul de contagiune de la Brent.

In plus, piata se asteapta la o evolutie pozitiva a cererii de produse rafinate. Cotatiile futures la benzina si motorina au crescut spectaculos, in cazul benzinei fiind inregistrat maximul acestui an. Benzina cu livrare in mai a crescut cu 0,8%, pana la nivelul de 3,0384 $/galon, iar motorina cu livrare in mai s-a apreciat cu 1,6%, pana la 2,9791 $/galon.
 

Restrangerea productiei OPEC, "inoportuna" 

Iar vestile rele nu se opresc aici. Potrivit Bloomberg, productia Organizatiei Statelor Exportatoare de Petrol (OPEC) a inregistrat o scadere exact in momentul in care rafinariile se afla in plin proces de asigurare a surselor de aprovizionare, ceea ce a avut un impact asupra evolutiei preturilor petrolului de saptamana trecuta.

Nivelul productiei OPEC, cartel responsabil cu 40% din necesarul de alimentare cu petrol a pietei globale, si-a redus in martie productia la cel mai redus nivel din 2011, ca urmare a situatiei conflictuale din Libia.

 

WTI, la cea mai inalta medie sezoniera a ultimilor 8 ani

Iar scaderea nu este una temporara, dovada ca este cea de-a cincea scadere lunara din ultimele 7 luni. Nu este de mirare ca in acest context, Agentia Internationala pentru Energie (IEA), care consiliaza statele consumatoare de petrol, a facut un apel de majorare a productiei pe 11 aprilie catre OPEC.

Motivul: rafinariile din SUA si Europa isi vor majora cererea de petrol ca urmare a cererii sezoniere mai mari de carburanti care apare odata cu sosirea anotimpurilor calde.

“Barilii de petrol neprodusi in martie nu vor exista pe piata in momentul in care rafinariile vor fi nevoite sa-si majoreze productia in lunile viitoare", a declarat Michael Lynch, CEO al Strategic Energy & Economic Research din Winchester, Massachusetts, citat de Bloomberg. “Va exista o presiune venita din partea ofertei odata cu iesirea rafinariilor din mentenanta", a continuat acesta.

Pariurile mai mult sau mai putin speculative facute pe piata petrolului a facut ca WTI sa ajunga la cea mai inalta medie a acestei perioade din ultimii opt ani, mai exact din 2006.

 

OPEC ar trebui sa-si majoreze productia cu 3,38% in a doua jumatate a anului

Productia OPEC a scazut cu 890.000 de barili pe zi, pana la un nivel de 29,6 milioane de barili in luna martie. Potrivit IEA, pentru a satisface cererea la nivel global, cartelul OPEC ar trebui sa-si majoreze productia la 30,6 milioane de barili pe luna in a doua jumatate a anului, o majorare semnificativa, de un milion de barili pe zi sau de 3,38% fata de actualul nivel.

Este de asteptat, potrivit IEA, ca, la nivel global, consumul sa se majoreze cu 1,4%, pana la un nivel de 92,7 milioane de barili pe zi, in special ca urmare a cresterii consumului in Asia. Anticiparile privind majorarea consumului in China sunt de 3,4% sau de 10,5 milioane de barili pe zi.

Productia Libiei a scazut pentru a zecea oara in ultimele 12 luni, cu 100.000 de barili, in prezent ea ajungand la 250.000 de barili pe zi.

Si productia Arabiei Saudite, de ajutorul careia ar avea nevoie SUA pentru a micsora pretul petrolului, s-a micsorat cu 285.000 de barili, pana la 9,57 milioane de barili pe zi.

Ultimele NOUTATI

Salariul mai mare se obtine la interviu, nu dupa angajare! Sfaturi de la experti HR pentru negocieri in timpul interviului
Companii

Salariul mai mare se obtine la interviu, nu dupa angajare! Sfaturi de la experti HR pentru negocieri in timpul interviului

today05 Iul. 2025
Impactul majorarii TVA pentru HoReCa - se anunta falimente in lant
Economie

Impactul majorarii TVA pentru HoReCa - se anunta falimente in lant

today05 Iul. 2025
Pulsul industriei IT din Romania - cand toata Europa concedia masiv, Romania facea angajari. Nici azi nu o ducem mai rau
Companii

Pulsul industriei IT din Romania - cand toata Europa concedia masiv, Romania facea angajari. Nici azi nu o ducem mai rau

today05 Iul. 2025
Japonia se pregateste sa fie lovita de o serie de cutremure puternice  Autoritatile avertizeaza populatia sa nu creada zvonurile apocaliptice
Economie

Japonia se pregateste sa fie lovita de o serie de cutremure puternice Autoritatile avertizeaza populatia sa nu creada zvonurile apocaliptice

today05 Iul. 2025
Patronatele avertizeaza: Pana in toamna puterea de cumparare va scadea cu pana la 40%, preturile vor creste cu pana la 10% din cauza majorarii TVA
Economie

Patronatele avertizeaza: Pana in toamna puterea de cumparare va scadea cu pana la 40%, preturile vor creste cu pana la 10% din cauza majorarii TVA

today05 Iul. 2025
Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor
Ultimele stiri economice

Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor

today04 Iul. 2025
2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari
Companii

2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari

today04 Iul. 2025
Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari
Companii

Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari

today04 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x