SPECIAL: Tarmac Aerosave, locul in care avioanele aterizeaza pentru ultima oara
specialtarmac aerosaveavioanereciclareidei de afaceriteste
Trenuri de aterizare uzate, fuzelaje fara aripi si carlingi "dezbracate" de toate instrumentele de masura; hangarul gigant al companiei Tarmac Aerosave, situat in sudul Frantei (Tarbes) este locul in care avioanele vin sa moara. Si sa renasca.
In ciuda scenei apocaliptice a distrugerii industriale, avem de-a face in mod spectaculos cu triumful reciclarii, spune Sebastien Medan, seful diviziei de reciclare a companiei franceze aerospatiale. "Primim un avion vechi... care isi desavarseste ciclul vietii, dupa ce toate piesele sale sunt reciclate si refolosite", povesteste Medan.
Tarmac Aerosave dezmembreaza avioane iesite din uz la baza sa din "Valea Aerospatiala" - un grup de firme franceze din domeniul aeronauticii, situat in apropierea orasului Tarbes din sudul Frantei – din anul 2009, cand a fost infiintata. Chiar daca principala misiune a companiei este depozitarea avioanelor, a reusit pana acum sa recicleze nu mai putin de 12 giganti ai aerului.
Componentele salvate in urma dezmembrarii sunt reutilizate. Trenul de aterizare si aripile sunt reinstalate pe avioanele noi, in timp ce carlingile ajung simulatoare de zbor. Toate componentele reciclate pot fi vandute de proprietarii avioanelor respective. Restul metalului este vandut de Tarmac, pentru un profit, scrie
CNN.
"Un avion poate fi reciclat in procent de 87% sau chiar 90%", precizeaza Medan.
In conditiile in care compania-mama a Tarmac, nimeni alta decat Airbus, estimeaza ca peste 9.000 de avioane se vor retrage din activitate in urmatorii 20 de ani, exista o nevoie evidenta de locuri in care aceste aparate de zbor sa fie reciclate in deplina siguranta.
Toate materialele reciclate pot fi refolosite, cu precadere in industria aeronautica, mentioneaza Sebastian Medan de la Tarmac.
sursa foto: flickr, pat_s_74
O AFACERE CARE "ITI DA ARIPI"
Prin deposedarea acestor avioane vechi si uzate de cele mai importante componente ale lor, Tarmac sustine ca poate transforma reciclarea de avioane intr-o afacere de succes. Acest business trebuie sa intre in atentia liniilor aeriene care vor sa scape de avioanele vechi in mod civilizat, nu prin abandonarea lor pe campuri.
Costul depozitarii unui avion uzat este de pana la 20.000 euro pe luna! Companiile pot opta insa pentru un SINGUR COST de 100.000 – 150.000 euro, care achita reciclarea avionului; componentele valoroase sunt revandute pentru profit.
"Toate materialele pe care le strangem de la fiecare avion pot fi vandute in alte industrii", spune Medan.
Este evident ca acest proces economiseste bani buni pentru companii. Tarmac mai considera ca prin dezmembrarea avioanelor vechi inginerii vor putea studia aceste "schelete" si vor construi avioane mai eficiente pe viitor. Prin analizarea componentelor care se erodeaza si ruginesc, de-a lungul timpului, tehnicienii vor putea sa revizuiasca planurile de constructie a noilor aeronave.
"Colectam componentele avioanelor reciclate pentru a analiza capacitatea lor la testele de rezistenta", precizeaza Olivier Malavallon, director de proiect in cadrul Airbus.
"Este crucial, in contextul in care vrem sa construim avioane mai sigure si durabile pe viitor; vrem sa vedem cum putem asambla mai bine componentele".
Santierul Tarmac din sudul Frantei poate depozita pana la 20 de avioane simultan. Peste granitele tarii, in nordul Spaniei, compania Tarmac Aerosave construieste un hangar care va putea gazdui pana la 200 de avioane, din care 30-40 vor putea fi dezmembrate si reciclate in fiecare an.
Potrivit lui Malavallon, extinderea afacerii va permite Tarmac sa se pregateasca pentru viitorul flux de avioane "pensionare". Acestea vor fi dezmembrate si reciclate in cele mai sigure conditii. In loc sa ajunga "sub pamant", avioanele vor renaste, conchide Malavallon.
sursa foto generica: manager.ro