STUDIU: IMM-urile sunt tot mai active in mediul online
publicitate onlineinternetstudiuimmrentrop & straton
Internetul reprezinta canalul media cel mai utilizat pentru comunicare si promovare de catre IMM-urile din Romania (34,4%), conform studiului "Perspective ale utilizarii publicitatii online de catre companii", realizat de Divizia Market Research a grupului romano-german Rentrop & Straton. Cercetarea a avut ca populatie tinta managerii care activeaza in companiile mici si medii, implicati la nivel decizional in privinta utilizarii serviciilor de publicitate online.
Datele studiului indica orientarea preferintelor IMM-urilor catre canalele media care pot fi valorificate prin publicitate conventionala, dar si neconventionala.
Pentru un raport cost-eficienta cat mai avantajos pentru companie, managerii apeleaza la publicitatea neconventionala prin intermediul Internetului.
Sindromul Google: Internetul este folosit mai ales pentru cautarea de informatii
Din punctul de vedere al managerilor, principalele scopuri in care este folosit internetul in cadrul companiei sunt: cautarea de informatii specifice (19,1%), desfasurarea unor actiuni din activitatea curenta (18,7%), ÅŸi comunicarea online cu clientii sau cu cei asociati activitatii companiei (18,2%).
Alte scopuri importante ale utilizarii internetului in companii sunt: efectuarea unor servicii suplimentare in raport cu activitatea curenta (13,3%), comertul electronic (9,9%), recrutarea de personal (9,4%) ÅŸi realizarea unor intermedieri online (7,8%).
O perspectiva realista nu putea exclude divertismentul dintre scopurile utilizarii internetului in companii, iar 3,6% din respondenti recunosc acest lucru.
Scopurile utilizarii Internetului in companii
Q: Pentru ce este folosit Internetul in cadrul companiei dumneavoastra?
De ce considera unii manageri ca n-au nevoie de publicitate online
Mai mult de jumatate din managerii participanti la studiu (60,7%), activeaza in cadrul unor companii care folosesc internetul permanent in cadrul activitatii lor specifice. Din randul celorlalti respondenti, managerii din companiile care nu erau active in mediul online la momentul realizarii studiului, afirma ca principalul motiv care ii determina sa nu utilizeze publicitatea online este faptul ca targetul companiei nu se regaseste in mediul online (43,8%).
Al doilea motiv major care influenteaza alegerea companiilor de fi active sau nu in mediul online il reprezinta disponibilitatea resurselor. In acest moment, 42,3% dintre companii nu dispun de resursele necesare pentru a desfasura activitati in spatiul online. Neincrederea in mediul virtual si lipsa de securitate influenteaza in mica masura decizia companiilor de a patrunde in online, dupa cum arata procentele reduse de respondenti (doar 8,1% si respectiv 5,8%) care indica aceste motive ca fiind impedimente pentru a investi in mediul online.
Q: Care sunt motivele din care nu utilizati publicitatea online in cadrul afacerii pe care o desfasurati?
Anul 2012 este privit ca un moment oportun pentru patrunderea in online
In ceea ce priveste perspectiva de a utiliza mediul online in viitor in cadrul companiei, 61,6% din managerii companiilor inactive online la momentul realizarii studiului intentioneaza sa patrunda in acest mediu de promovare. Cei care nu au inca un asemenea plan sunt in proportie de 31,5%. Cel mai mic procent (6,9%) corespunde companiilor care nu intentioneaza sa foloseasca mediul online pe viitor in activitatea lor.
Referitor la intervalul de timp in care companiile estimeaza ca vor fi prezente si in mediul online, peste o treime din manageri (35,6%,) au indicat un interval cuprins intre 6 luni si 1 an, iar 28,7% au indicat o perioada mai mica de 6 luni.
Circa o treime din manageri nu considera patrunderea in online drept o optiune strategica si prioritara in acest moment, fie prin faptul ca nu stiu daca vor alege sa participe activ in mediul online (18,3%), fie prin proiectarea acestei intentii intr-un interval de 1-2 ani sau mai mult (17,4%). In schimb, pentru 64,3% din companii, anul 2012 reprezinta un moment oportun de afirmare si de activare in mediul online.
Studiul
"Perspective ale utilizarii publicitatii online de catre companii" a fost realizat pe un esantion de 944 manageri, in perioada 17 decembrie 2011 - 10 ianuarie 2012, de Divizia Market Research a grupului romano-german
Rentrop & Straton, liderul pietei de informatii specializate din Romania.
Pentru mai multe informatii despre studiu: Cristina Apopei - Project Manager, 021 3172587, cristinaa@rs.ro