STUDIU: Romanii sunt asii criticii in mediul online. In alte imprejurari, nu prea
romanionlinecomentariicalculatorinternetstudiuretele socializaremessenger
Comentariile din spatele calculatorului par sa reprezinte un adevarat sport national in Romania. Messengerul, emailul, forumurile si retelele de socializare sunt mediile unde romanii isi varsa naduful pe oricine si orice.
Majoritatea covarsitoare a romanilor (94%) folosesc, in principal, comunicarea fata in fata atunci cand genereaza word of mouth (WOM), iar 5% precizeaza pe primul loc transmiterea telefonica pentru astfel de mesaje, conform unui studiu al companiei GfK Romania privind influenta publicitatii ,"din gura in gura".
Mai mult negativ in online
In mediul online, spre deosebire de cel offline, oamenii genereaza intr-o masura mai mare WOM negativ decat pozitiv. Pentru generarea WOM online, romanii folosesc in principal Yahoo! Messenger, urmat la mare distanta de email, forumuri si retelele de socializare. La nivel general, atat offline, cat si online, frecventa cu care genereaza WOM pozitiv este mai mare decat cea cu care genereaza WOM negativ.
Conform studiului, numarul celor care au generat WOM pozitiv in ultima saptamana si in ultimele 2 - 3 luni este de doua ori mai mare decat numarul celor care au generat WOM negativ in aceleasi perioada de timp.
Recomandarile prin viu grai cantaresc mai greu decat orice reclama
Mai mult, 55% dintre romani nu isi amintesc cand au generat ultima data WOM negativ, probabil datorita faptului ca au facut aceste recomandari negative cu mult timp in urma, iar 11% dintre romani au mentionat ca nu au generat niciodata WOM negativ despre vreun produs.
WOM influenteaza intentia de cumpararea a romanilor. Recomandarile venite din partea prietenilor, rudelor sau colegilor influenteaza in mare sau foarte mare masura decizia de cumparare a peste 50% dintre romani pentru cel putin una dintre cele 10 categorii de produse sau servicii analizate.
Intentia de cumparare este influentata de WOM intr-o masura mai mare pentru serviciile de sanatate si produsele electronice, computere si tehnologie (TV, calculator personal, telefon mobil, aparat foto) si intr-o mai mica masura pentru produse/serviciile de economisire sau investitii.
Informatiile provin din studiul GfK Omnibus realizat in perioada aprilie - mai 2011 pe un esantion de 1.656 de persoane. Studiul a analizat 10 categorii de produse si servicii - autoturisme, economisire sau investire bani, amenajare sau decorare casa, mancare sau bauturi, locuri de petrecere a timpului liber in afara casei (restaurant, cinematograf, concerte, vacante etc), electronice/computere/tehnologie (TV, calculator personal, telefon mobil, aparat foto), produse de ingrijire personala, imbracaminte/incaltaminte, servicii de sanatate si servicii de educatie/scoala.