Trecerea de la simplu consum la experienta personala

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Trecerea de la simplu consum la experienta personala Trecerea de la simplu consum la experienta personala
de Redactia Manager la 19 Sep. 2014
Urmareste-ne pe Google News
ey romaniae-commerceretail online

Anul 2014 marcheaza debutul epocii comertului omnichannel, dar si un punct de cotitura important pentru piata de consum. In contextul unei piete saturate si al altor factori, comertul traditional a suferit puternice transformari iar vanzarea nu mai inseamna simpla productie si distributie de produse. Dezvoltarile inregistrate in zona tehnologiei digitale si a mobilitatii genereaza schimbari dramatice.

Modificarea lanturilor valorice si sincronizarea pietelor de consum la nivel global au potentialul de a lovi puternic fundamentul oricarei companii. Pe fondul acestor schimbari, propunem o analiza a doi factori cheie care afecteaza in prezent piata de consum si a provocarilor cu care se confrunta companiile de retail.

1.Sincronizarea pietelor de consum globale

Piata de comert electronic de tip business-to-consumer (B2C), sau "piata de e-commerce", cunoaste o extindere rapida. Cresterea globala a pietei de e-commerce este prevazuta sa inregistreze o rata anuala de 17% pana in 2018, depasind cu mult rata de crestere de 6% asteptata pentru piata de comert bazata pe magazine fizice. Progresul tehnologiei digitale mobile a dus la sincronizarea pietelor de consum din intreaga lume. O astfel de sincronizare inseamna extinderea competitiei intre corporatii dincolo de granitele tarilor si ale industriilor, fapt care va genera uriase oportunitati de afaceri pentru unele companii dar si mari provocari pentru altele. De exemplu, folosirea analizelor de date cu ajutorul tehnologiei, "data analytics", aparitia tehnologiei care faciliteaza stabilirea preturilor in timp real pentru produsele comercializate permite unei companii sa schimbe instantaneu preturile in toate magazinele sale.


De asemenea, retelele sociale devin instrumente puternice de comunicare personalizata, word-of-mouth, in retele inchise si deschise, iar aceste retele se extind cu repreziciune dincolo de granitele nationale. In urma progreselor inregistrate in afisarea sincronizata a informatiilor pe dispozitive multiple, cum ar fi televizoare, computere, tablete si dispozitive mobile, ca si in cadrul asa-numitului "Internet al Lucrurilor (IoT – Internet of Things)", unde diverse dispozitive portabile sunt conectate automat la retele de transmisie de date, numarul de puncte de contact intre companii si consumatorii finali este in continua crestere. Iar procesele de achizitie de bunuri si servicii devin tot mai scurte. In plus, experienta personala inregistrata de cumparator in timpul procesului de achizitie este digitizata prin intermediul tehnologiei realitatii augmentate, care permite simularea modului de folosire a produsului dorit. De asemenea, diversificarea sistemelor de plata face din ce in ce mai inutil schimbul fizic de bani la momentul achizitiei.

2.Noi reguli ale jocului si schimbarea lanturilor valorice

In contextul progreselor inregistrate in zona tehnologiei mobilitatii si a unui mediu virtual sincronizat, au loc schimbari importante precum: (1) sunt rescrise regulile jocului, (2) au loc schimbari in componentele care diferentiaza o companie de alta, si (3) au loc modificari ale lanturilor valorice. Fata de magazinele fizice traditionale, companiile care folosesc noua tehnologie si cele care activeaza in retelele sociale virtuale si-au stabilit deja anumite "zone economice", pe care acum le extind. Este de asteptat ca regulile jocului sa fie rescrise pe masura ce competitia acerba pentru acapararea timpului si veniturilor consumatorilor se va extinde catre aceste zone economice care trec dincolo de canalele traditionale de retail. Iar pe masura ce tehnologia si competitorii se vor schimba, se vor schimba si elementele de diferentiere ale unei companii fata de alta. Este de asteptat ca diferentele de pret ale produselor sa continue sa se micsoreze. Pe masura ce aceste diferente scad, distributia produselor devine un important factor diferentiator, retailerii au inceput deja sa puna tot mai mult accent pe servicii de tip „click and collect” – „apasa butonul si ridica produsul din magazin”.

De asemenea, schimbari fundamentale se petrec in cadrul lanturilor valorice. Comparativ cu fluxul traditional de informatii, intr-un singur sens, este de asteptat pe viitor o extindere a lanturilor valorice bazate pe co-generare de continut si informatii, in cadrul carora valoarea este creata prin colaborarea dintre companii si consumatori, precum si prin colaborare directa dintre consumatori. Mall-urile de cumparaturi online, serviciile de distributie de continut, serviciile de social networking, sistemele de crowdsourcing, precum si sistemele deschise de inovare sunt de asteptat sa se extinda. Companiile din domeniul bunurilor de larg consum opereaza in prezent intr-o noua paradigma, un mediu provocator, cu complexitate in crestere, care trece prin schimbari fara precedent. Costurile cresc, comportamentul si asteptarile consumatorilor evolueaza, iar stakeholderii vin cu cerinte tot mai mari. Ca rezultat al schimbarilor importante generate de tehnologia digitala pe piata de consum din Romania, 41% dintre consumatorii cu varsta intre 20 si 35 de ani au devenit cumparatori digitali, fata de 62% la nivel global, conform studiului Ernst & Young (EY) intitulat "Experienta de cumparare in era consumatorilor digitali". Pentru a avea succes, companiile de retail trebuie sa fie acum mai agile si mai flexibile, concentrandu-se permanent pe tehnologia digitala si pe cea mobila.

Autor: Constantin Magdalina, Knowledge Management, EY Romania.

Foto: Wikipedia.

Ultimele NOUTATI

Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor
Ultimele stiri economice

Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor

today04 Iul. 2025
2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari
Companii

2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari

today04 Iul. 2025
Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari
Companii

Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari

today04 Iul. 2025
Majoritatea tarilor UE critica reforma propusa de presedinta CE. Miza: 400 de miliarde de euro! Ce presupune revizuirea finantarii regionale
Economie

Majoritatea tarilor UE critica reforma propusa de presedinta CE. Miza: 400 de miliarde de euro! Ce presupune revizuirea finantarii regionale

today04 Iul. 2025
7 din 10 tineri folosesc TikTok, dar doar 3 din 10 au cont pe LinkedIn – tinerii romani prefera distractia online in locul retelelor profesionale
Economie

7 din 10 tineri folosesc TikTok, dar doar 3 din 10 au cont pe LinkedIn – tinerii romani prefera distractia online in locul retelelor profesionale

today04 Iul. 2025
Ce se intampla cu TVA pentru HoReCa la 1 octombrie. Vicepremierul Barna impune o conditie pentru TVA de 11%
Companii

Ce se intampla cu TVA pentru HoReCa la 1 octombrie. Vicepremierul Barna impune o conditie pentru TVA de 11%

today04 Iul. 2025
Analiza Pwc. Rezolvam pe moment criza bugetara, dar iesim din cercul vicios al cheltuielilor marite care atrag cresteri de taxe?
Economie

Analiza Pwc. Rezolvam pe moment criza bugetara, dar iesim din cercul vicios al cheltuielilor marite care atrag cresteri de taxe?

today04 Iul. 2025
Revolutie in sanatate: Guvernul vrea mai multi contribuabili si taie scutirile la CASS. Cine nu va mai fi asigurat?
Ultima ora

Revolutie in sanatate: Guvernul vrea mai multi contribuabili si taie scutirile la CASS. Cine nu va mai fi asigurat?

today04 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x