Legea 1: Ceea ce omiti este la fel de important ca lucrurile pe care le iei in seama.
Intr-o lume dinamica, unde informatia circula cu viteza luminii, tindem sa luam in seama toate lucrurile. Fie ca discutam de functia unui produs, o decizie sau o optiune strategica, incercam sa includem cat de mult putem. Prima lege a lui May este insasi ideea de a ne simplifica scopurile, deoarece ne putem concentra mai usor asupra lor.
Perfectioneaza ceea ce stii, nu iti dezvolta neaparat alte aptitudini.
O “atitudine si o strategie virusata” iti compromite produsul sau ideea, deoarece nu esti increzator in necunoscut.
Logo-ul FedEx foloseste un spatiu gol si o sageata subtila; acesta a devenit un simbol.
Logo-ul FedEx are culori vii si caractere bolduite, dar ramane memorabil pentru sageata sa. In prezentarea cu ocazia careia a prezentat logo-ul, printre alte optiuni, designerul Lindon Leader nu le-a comunicat liderilor viziunea sa, ci i-a lasat sa o descopere. Firma de PR a FedEx a dorit sa redimensioneze sageata, dar au uitat un aspect important: Nu era vorba de sageata. Nu acesta era elementul cel mai important. Subtilitatea este intriganta.
Legea 2: Cele mai simple reguli sunt si cele mai eficiente.
Potrivit lui May, regulile cele mai simple sunt si cele mai bune. Chiar daca exista multe reguli si regulamente, oamenii tind sa le incalce. Cand exista mai putine reguli, sunt mai usor de implementat si cei vizati sunt mai atenti la ele. Acestea le contureaza comportamentul si fiecare proiect devine mai concludent.
Netflix are o singura regula: Foloseste tot timpul necesar finalizarii unui proiect.
Angajatii raspund in weekenduri la emailuri si se gandesc noaptea la solutii. Netflix nu tine numaratoarea acestor ore. Asadar, de ce prefera cei de la Netflix sa lucreze si peste program? Regulile ucid inovatia. Oamenii actioneaza cel mai bine cand nu sunt limitati. Daca tinzi sa contorizezi mereu cate ore de munca “ai lucrat”, acest proces in sine este contraproductiv si mai ales, nu aduce inovatia.
Cateva reguli simple despre dimensiunea echipei si directia acesteia pot determina accelerarea realizarii unor proiecte.
La Intuit, un mic set de reguli ale CEO-ul Brad Smith pun lucrurile in miscare. De exemplu, numarul membrilor unei echipe este exact: acei oameni trebuie sa “se poata satura” din doua pizza. La un moment dat, clientii sunt adusi pentru a-si exprima opiniile. Astfel, afli ce vrea clientul, rapid si simplu, fara sa te intorci la sevaletul cu idei.
Legea 3: Limiteaza informatiile si lasa-i pe oameni sa vina cu propriile raspunsuri.
May discuta aici despre maiestria “informatiilor incomplete”. Apple lasa unele lucruri nespuse in reclamele sale si acest lucru reprezinta un element din farmecul sau. Uneori, nu vrei sa fii foarte cuprinzator. Dezvaluie doar cat trebuie, astfel incat sa captezi interesul oamenilor.
Ofera-le oamenilor un spatiu in care sa experimenteze. Este foarte important - fapt demonstrat de Steve Jobs cu iPad-ul.
Cand cineva investeste propria inteligenta, imaginatie si emotie in dezvoltarea unui produs sau serviciu, inseamna ca ii pasa. Lasa-i spatiu sa lucreze. Scott McCloud, expert in HR, aduce in discutie exemplul lui Steve Jobs: Jobs a controlat totul. Dar in final ce a facut? A realizat mai nimic. De exemplu, iPad-ul. Este un vas pustiu. Este o fereastra... Tot acel design, toata acea functionalitate...Nu le-a controlat deloc. Ne-a dat noua cheile inovatiei.
Legea 4: Limitele inteligente te pot determina sa devii mai original.
Creativitatea este asociata cu libertatea. Legea lui May spune ca limitele inteligente in originalitatea scot tot ce este mai bun din oameni. El da exemplul conferintelor TED. Unul din elementele cheie este limita de timp. Acele 18 minute trebuie sa cuprinda intreaga poveste, nu doar prezentarea, compusa din informatii si exemple.
Limitele NASA au determinat cele mai mari succese.
Mars Observer a costat un miliard de dolari si constructia sa a durat 10 ani. Era pierdut in spatiu. Urmatorul obiectiv, Mars Pathfinder, a fost finalizat in 3 ani, costand 150 milioane dolari. De exemplu, cercetatorii au folosit airbaguri si parasute, in locul unei a doua rachete spatiale, pentru a realiza amartizarea probelor.
Marissa Mayer a avut o singura misiune la Google: Aceea de a mentine interfata “curata”. Aceasta a fost originala, impunandu-si anumite limite.
Creativitatea este deseori gresit inteleasa, spune Mayer. Oamenii gandesc mereu in termeni artistici - la un efect frumos. Daca analizezi lucrurile in profunzime, vei descoperi ca cele mai impresionante forme ale artei - sunt determinate de constrangeri.
Legea 5: Trebuie sa fortezi lucrurile, pentru a realiza ceva.
Rutina si obiceiurile ne dau siguranta. Ai un set de instrumente, care iti asigura confortul. Dar insasi “spargerea” acestor bariere determina inovatia, te obliga sa analizezi acele instrumente pe care le-a ignorat.
Este posibil sa-ti resetezi creierul, daca te indepartezi de gandirea ta traditionala.
Care sunt cei patru R?
Redenumirea: Schimba modul in care identifici anumite ganduri.
Reatribuirea: Intelege de ce te comporti intr-un anumit fel, de ce trebuie sa te schimbi.
Reconcentrarea: Adopta treptat un alt comportament. Rescrie manual ceea ce a fost scris automat.
Reevaluarea: Considera vechile obiceiuri un soi de metehne, nu o serie de compulsii.
Lockheed Martin a invatat ca o echipa mica, cu putine resurse, poate realiza lucruri extraordinare.
Skunk Works a devenit termenul care defineste laboratorul secret pentru proiecte militare avansate - acesta provine de la Lockheed Martin. In anii '30, tehnicianul sef Kelly Edwards trebuia sa vina cu ideea unui avion cu reactie, dar nu avea spatiul necesar experimentelor. S-a stabilit intr-un cort, langa o fabrica de materiale plastice. Succesul echipei lui Kelly a fost atat de mare, incat legile sale sunt folosite si astazi. Printre acestea, se numara limitarea accesului exterior, o echipa mica, incurajarea abordarilor neconventionale si “uciderea”, nu “tratarea” problemelor.
Legea 6: Uneori, e mai bine sa NU faci nimic, decat sa faci “CEVA”.
May spune ca, in ciuda dorintei noastre de a da impresia ca suntem mereu ocupati, unele din cele mai marete lucruri au aparut dupa inhibarea acestui obicei. Cercetarea obositoare si munca in exces nu reprezinta intotdeauna solutiile la problemele noastre.