Afacerile transportatorilor romani trec de 10 miliarde de euro
transporturi romaniasocietati transporturi
Cresterea economica si investitiile semnificative in parcul national auto de marfa au dus piata transporturilor la un nivel istoric, depasind, anul trecut, 10 miliarde de euro.
Peste 34.000 de firme, cu 156.000 de angajati asigura transportul de marfa in tara si in strainatate, Romania devenind, in ultimii ani, unul dintre jucatorii cei mai activi la nivel european, arata un studiul KeysFin, care ia in calcul datele comunicate de firme la Ministerul Finantelor si Registrul Comertului, in ultimii sase ani.
Numarul companiilor de transport de marfa a crescut, de la 28.914, in 2012, la 34.628, in 2016, iar afacerile firmelor din sector au avansat semnificativ, depasind, anul trecut, 47 de miliarde de lei, cu 14 miliarde peste 2012.
Transportul rutier de marfa a reprezentat 77,3% (36,3 miliarde de lei) din totalul afacerilor inregistrate in 2016, in timp ce business-ul din sectorul de depozitare a insemnat 20,8% (9,79 miliarde de lei).
Rezultatul net a depasit, anul trecut, 1,81 miliarde de lei, iar profitul net al sectorului a fost de 2,55 miliarde de lei, mai mult decat dublu fata de acum sase ani.
Potrivit KeysFin, piata transporturilor din Romania este extrem de fragmentata, neexistand nicio companie care sa detina o cota importanta.
Cel mai important transportator, in functie de cifra de afaceri, este AQUILA PART PROD COM SRL, firma prahoveana care a raportat, in 2016, afaceri de 797,9 milioane de lei. Societatea, infiintata in 1994, avea o cota de piata de 1,7%, active de 353,5 milioane de lei si 2183 de angajati.
Locul secund este ocupat de CARRION EXPEDITION SRL, cu afaceri de 646,7 milioane de lei si un rezultat net de 20 milioane lei. Cu o cota de piata estimata la 1,4%, firma clujeana infiintata in 2009 raporta active de 438,6 milioane de lei si 2.024 de angajati.
Pe locurile urmatoare, erau firma bucuresteana SCHENKER LOGISTICS ROMANIA SA (484,1 milioane de lei), compania bihoreana TRANSMEC RO SRL (394,3 milioane de lei) si DUVENBECK LOGISTIK SRL din Brasov (303,5 milioane de lei).
Dincolo de cotele de piata, domeniul transporturilor pare ca s-a stabilizat in ultimii ani, dovada ca numarul firmelor nou infiintate a scazut de la 13.008, in 2008 (anul de boom in piata transporturilor), la 3.438, in 2016.
Din totalul de 34.628 de societati, numai 1.247 erau nou infiintate si active in 2016, restul fiind firme cu experienta in domeniu.
Relevanta este si evolutia numarului firmelor de transport intrate in insolventa. Numarul lor a scazut, in 2016, la 2.931, de de 6.863, acum doi ani. In 2017, numarul insolventelor este, deocamdata, la minimul ultimilor sapte ani: 1.742.
Studiul KeysFin arata si ca investitorii straini sunt tot mai interesati de transporturi. 375 de companii, reprezentand 22% din piata, aveau, anul trecut, actionariat majoritar strain.
Cei mai mari investitori in transporturil si depozitari sunt austriecii care, in 2016, controlau peste 4% din piata (2,086 miliarde de lei), olandezeii si italienii, cu cate 3%, spaniolii, germanii si fracezi, fiecare cu cate 2% din piata.
In total, investitorii straini erau implicati, anul trecut, in afaceri de peste 10 miliarde de lei.
Dincolo de rezultatele pozitive, afacerile din sector sunt influentate de blocajul financiar si de indisciplina financiara care afecteaza multe dintre ramurile economiei.
Datele analizate de KeysFin arata ca datoriile transportatorilor au crescut, pe ansamblu, de la 18,5 miliarde de lei, in 2012, la 24,7 miliarde, in 2016, iar totalul creantelor a atins, anul trecut, 11,9 miliarde de lei.
Ponderea datoriilor comerciale a ramas relativ constanta intre 2012 si 2016), la 30-32%, valoarea acestora depasind 7,7 miliarde de lei, in 2016.