Anvelope de iarna sau anvelope all season: cum stii ce ti se potriveste?
anvelopeanvelope all seasoncaracteristici anvelope
Odata cu promulgarea legii ce impune echiparea autovehiculelor cu anvelope de iarna in anumite conditii de drum, dilema care constituie tema acestui material revine in actualitate la inceputul fiecarui sezon rece.
Parerile sunt impartite, iar fiecare optiune are avantajele si dezavantajele sale, astfel ca este foarte dificil sa faci o alegere potrivita daca nu esti in deplina cunostinta de cauza. Tocmai de aceea, ne-am gandit sa iti dam o mana de ajutor si sa punem pe tapet toate aspectele, astfel incat sa poti lua mai usor cea mai buna decizie.
Caracteristicile anvelopelor all season
Anvelopele all season imbina caracteristici specifice cauciucurilor de iarna cu caracteristici ale anvelopelor de vara, astfel incat sa poata fi utilizate in siguranta, atat pe carosabil uscat, cat si pe carosabil umed sau acoperit cu noroi ori zapada. Un exemplu in acest sens il reprezinta
anvelopele Pirelli 205 55 r16 all season, care se comporta foarte bine pe orice fel de carosabil, motiv pentru care sunt preferate de multi dintre soferii care opteaza pentru aceasta varianta.
Materialul este putin mai moale decat cel al anvelopelor de vara, dar mai rigid decat in cazul anvelopelor de iarna, mentinandu-si elasticitatea in la temperaturi normale specifice oricarui sezon.
Suprafata de rulare e prevazuta pe margini cu elemente specifice anvelopelor de vara, care le asigura o buna aderenta, in timp ce zona de mijloc a suprafetei de rulare are elemente caracteristice anvelopelor de iarna. Acestea asigura o buna evacuare a apei, mentinand aderenta in conditii de carosabil umed.
Ce caracteristici au anvelopele de iarna
La temperaturi scazute, cauciucul devine mai rigid, motiv pentru care anvelopele de iarna sunt confectionate dintr-un cauciuc moale, astfel incat sa isi pastreze elasticitatea in sezonul rece.
De asemenea, anvelopele de iarna sunt perfect adaptate pentru conditii dificile de drum, cu carosabil ud sau acoperit de zapada. Suprafata de rulare este prevazuta cu caneluri mai adanci, in care se acumuleaza zapada compactata, care asigura astfel o buna aderenta.
Pe suprafata de rulare se gasesc si numeroase fante subtiri, care ajuta la evacuarea apei si asigura o buna stabilitate pe sosea cand carosabilul este ud.
Avantaje si dezavantaje
A venit momentul sa punem in balanta plusurile si minusurile, tinand cont de aspectele pe care le are in vedere orice sofer.
Costuri
Din acest punct de vedere, anvelopele all season sunt o varianta mai avantajoasa, pentru ca ai nevoie de un singur rand de cauciucuri pe tot parcursul anului. Astfel, nu mai trebuie sa iti achizitionezi separat anvelope de vara si anvelope de iarna, fiind suficient un set de anvelope all season.
In plus, nu mai dai nici bani la vulcanizare de doua ori pe an, pentru schimbarea anvelopelor de sezon.
Durata de viata
In timp ce anvelopele de iarna sunt folosite doar cateva luni pe an, cele all season sunt montate permanent pe masina, asa ca se vor uza mai repede. De asemenea, la temperaturi foarte scazute, anvelopele all season sunt mai rigide decat cele de iarna, ceea ce determina o uzura mai rapida.
Eficienta
Date fiind conditiile meteo specifice iernilor de la noi, anvelopele all season pot face fata cu brio pe tot parcursul anului, cu conditia sa nu fie folosite pe drumuri foarte dificile, in zone in care ninge abundent.
In astfel de conditii este recomandata folosirea anvelopelor de iarna, care sunt mai bine adaptate pentru drumurile acoperite cu zapada.
Daca vrei si un sfat la final, noi iti recomandam folosirea anvelopelor all season daca folosesti masina cu preponderenta in oras si in zone cu ierni blande. In schimb, daca locuiesti intr-o zona cu ierni capricioase sau planuiesti sa mergi la schi ori sa iti petreci vacanta de iarna la munte, este mult mai sigur sa isi echipezi masina cu anvelope de iarna. Acelasi sfat este valabil si in cazul in care faci calatorii lungi in sezonul rece, intrucat e bine sa ai masina pregatita pentru conditii dificile de drum.