In urma cu 120 de ani, viitorul apartinea automobilelor electrice. Ce a determinat declinul lor?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
In urma cu 120 de ani, viitorul apartinea automobilelor electrice. Ce a determinat declinul lor?
In urma cu 120 de ani, viitorul apartinea automobilelor electrice. Ce a determinat declinul lor?
de Mihai Balescu la 31 Aug. 2023 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
In ciuda a ceea ce ati putea crede, automobilul electric nu este o inventie noua. Istoria lui incepe pe la 1830 (da, ati citit bine!), cand mai multi ingineri europeni au pus la punct diverse variante de vehicule propulsate de motoare electrice. Erau vehicule care mergeau cu viteze mici, de doar 6-7 km/h, dar lucrurile au evoluat spectaculos in deceniile urmatoare, atat ca design, cat si ca performante. La sfarsitul secolului XIX puteam vorbi deja despre un automobil electric in toata regula, capabil sa se deplaseze cu 100 km/h (acest prag a fost atins de belgianul Camille Jenatzy, la 29 aprilie 1899).

Automobilul electric a dominat sfarsitul secolului XIX si inceputul secolului XX. A captat atentia inginerilor si a beneficiat constant de imbunatatiri, astfel ca in jurul anului 1900 era cel mai bine vandut vehicul pe piata americana, cu un maxim al productiei atins in 1912.

Isi depasea net rivalii – automobilele cu aburi sau cu benzina – prin cateva avantaje majore. De exemplu, nu avea vibratii, nu emana mirosuri neplacute, nu producea zgomot, nu trebuia pornit cu manivela si nu necesita schimbarea vitezelor (operatie care se facea foarte anevoios la varianta pe benzina).

Nici automobilul cu aburi nu necesita schimbarea vitezelor, dar suferea in schimb prin faptul ca in zilele geroase avea nevoie chiar si de 45 de minute pana sa porneasca. In plus, reteaua de drumuri nu era foarte dezvoltata, drumurile bune existau doar in interiorul oraselor, deci majoritatea deplasarilor erau scurte. Un aspect ideal pentru vehiculele electrice, care aveau o autonomie redusa: sub 30 km, cu o viteza maxima de 22 km/h.


In 1900, in SUA erau inregistrate 33.842 de automobile electrice.

Apoi, dupa 1912 a inceput declinul, ca efect al mai multor factori:

• s-a dezvoltat infrastructura, orasele erau acum conectate printr-un sistem de sosele bine pus la punct, fapt care a dus la nevoia de autovehicule cu autonomie mai mare;
• petrolul texan a permis scaderea pretului benzinei pana la un pret accesibil oricui;
• inventarea demarorului electric a eliminat pornirea cu manivela;
• productia de masa initiata de Henry Ford a scazut pretul automobilelor pe benzina la cca 35% din pretul celor electrice.

Ca urmare, pana in 1935, automobilele electrice erau practic disparute de pe piata auto. De-abia dupa 1960 ele au revenit din nou in atentie, ca posibila solutie pentru reducerea emisiilor de gaze in atmosfera si pentru diminuarea importurilor de petrol.

Iar astazi asistam din nou la un reviriment, pe acelasi considerent ca in urma cu 120 de ani: nevoia de deplasari pe distante scurte, in interiorul oraselor. Daca ne concentram asupra acestui aspect, avantajele devin imediat evidente:

1) reducerea drastica a poluarii urbane (sectorul transporturi este responsabil pentru o cincime din emisia de gaze cu efect de sera din Uniunea Europeana);
2) reducerea zgomotului. Automobilul electric este foarte silentios, dar acest avantaj constituie totodata si un dezavantaj: pietonii sunt obisnuiti sa auda cand se apropie o masina si, nemaifiind avertizati de zgomotul motorului, e posibil ca ei sa faca miscari imprudente.  
3)  economia de energie. S-a calculat ca aceasta economie este maxima la deplasarea cu viteze mici si la un regim de condus cu porniri si opriri dese, adica exact situatia din orase.
4) economia de petrol. Se estimeaza ca in 2030, utilizarea masinilor electrice va aduce o economie de 5 milioane de barili de petrol pe zi (!).

La nivel mondial, in fiecare an se vand in jur de 10 milioane de automobile electrice, adica 14% din totalul de vanzari de masini noi. Liderul este Tesla Model Y, care a inregistrat vanzari de 267.200 de bucati doar in primul trimestru din acest an.

Sursa foto: www.pixabay.com


Editorialist Manager.ro
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro

Ultimele NOUTATI

Munca in strainatate nu-i mai tenteaza pe romani. Scade puternic interesul pentru munca peste hotare
Analize

Munca in strainatate nu-i mai tenteaza pe romani. Scade puternic interesul pentru munca peste hotare

today13 Nov. 2025
Romania, victorie la Bruxelles! PNRR-ul nostru revizuit a primit unda verde
Economie

Romania, victorie la Bruxelles! PNRR-ul nostru revizuit a primit unda verde

today13 Nov. 2025
Check-up-ul tau financiar: 5 pasi simpli pentru un an mai organizat
Financiar-Bancar

Check-up-ul tau financiar: 5 pasi simpli pentru un an mai organizat

today13 Nov. 2025
Jumatate dintre romani abia isi mai permit chiria lunara. Locuintele au devenit un lux
Imobiliare

Jumatate dintre romani abia isi mai permit chiria lunara. Locuintele au devenit un lux

today13 Nov. 2025
Editia 2025 a Congresului National pentru Imbatranire Activa reuneste peste 100 de specialisti din tara si strainatate
Comunicate

Editia 2025 a Congresului National pentru Imbatranire Activa reuneste peste 100 de specialisti din tara si strainatate

today13 Nov. 2025
Cum ambalezi corect produsele fragile fara sa cresti costurile de livrare
Companii

Cum ambalezi corect produsele fragile fara sa cresti costurile de livrare

today13 Nov. 2025
Cum reflecta alegerea masinii personalitatea unui manager
Noutati auto 2025 - stiri din domeniul auto

Cum reflecta alegerea masinii personalitatea unui manager

today13 Nov. 2025
RCA-ul se scumpeste din nou. Soferii din Bucuresti platesc aproape dublu fata de restul tarii
Noutati auto 2025 - stiri din domeniul auto

RCA-ul se scumpeste din nou. Soferii din Bucuresti platesc aproape dublu fata de restul tarii

today13 Nov. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x