Oboseala ucide la fel ca alcoolul. Circa 64% dintre soferi s-au urcat cel putin o data la volan dupa ce nu au dormit o noapte intreaga

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Oboseala ucide la fel ca alcoolul. Circa 64% dintre soferi s-au urcat cel putin o data la volan dupa ce nu au dormit o noapte intreaga
Oboseala ucide la fel ca alcoolul. Circa 64% dintre soferi s-au urcat cel putin o data la volan dupa ce nu au dormit o noapte intreaga
de Vlad Strunescu la 25 Sep. 2019
Urmareste-ne pe Google News
oboseala volanaccidente masinaaccidente autoalcool volanoboseala la volan

Efectele oboselii la volan sunt similare cu ale conducerii sub influenta alcoolului. Studiile indica faptul ca sa conduci dupa un somn de mai putin de 5 ore este la fel de periculos ca a conduce sub influenta alcoolului.

Soferii care pierd intre 1 si 2 ore din somnul de 7 ore recomandat isi dubleaza riscul de a avea un accident. Mai mult, a conduce dupa ce ai fost treaz 24 de ore este similar cu a conduce cu o alcoolemie de 0,10%. 

Citeste si: Mercedes-Benz leasing vs credit auto. Cum e mai bine?
 
Cu toate acestea, sondajul realizat in cadrul campaniei nationale de siguranta si preventie rutiera FII TREAZ LA VOLAN!, la care au participat 16.235 de respondenti, dintre care 15.121 de conducatori auto, arata ca soferii romani, desi constienti de acest pericol, nu respecta intotdeauna normele de siguranta pentru a evita condusul intr-o stare de oboseala.
 
Intrebati daca se urca la volan dupa ce au dormit mai putin de 5 ore pe noapte, aproape 20% au declarat ca fac acest lucru aproape in fiecare zi, iar alti 39%, de cateva ori pe luna.
 
De asemenea, doar 36% dintre participantii la sondaj au declarat ca nu au condus niciodata fara sa doarma o noapte intreaga. 34% au facut acest lucru o data sau de doua ori de cand sunt soferi, insa 20% au condus dupa ce nu au dormit o noapte intreaga, de cateva ori in ultimul an, iar 5% fac acest lucru in fiecare saptamana.
 
In ceea ce priveste cel mai lung drum fara sa se opreasca sa innopteze undeva realizat de soferii participanti la sondaj, situatia este impartita: 29% au mers intre 3 si 7 ore; 19%, intre 1 si 3 ore; alti 19% intre 8 si 10 ore, iar 18%, intre 10 si 18 ore. 
 
Pentru 7% dintre participantii la sondaj, cel mai lung drum parcurs dintr-o bucata a depasit 24 de ore. Totodata, 4 din 10 conducatori auto au experimentat cel putin o data, in timpul unei calatorii cu masina, senzatia de a nu-si mai aduce aminte ultima bucata de drum parcursa. 27% dintre respondenti au patit acest lucru o data sau de doua ori de cand sunt soferi, iar 10%, de cateva ori in ultimul an.

Senzatia de a nu-ti mai aduce aminte de ultimele cateva minute poate fi un semn al unui microsomn - o atipire intre 2 si 30 de secunde (unele studii indica o medie de 5-10 secunde), fara ca cel in cauza sa-si dea seama sau sa fie constient de acest lucru - si unul din semnele care arata ca esti prea obosit ca sa ramai la volan. De altfel, 24%) dintre soferi au declarat ca isi amintesc sa fi atipit in timp ce conducea, conform rezultatelor sondajului.
 
In ceea ce priveste perceptia oboselii la volan, 66% dintre  participantii la sondaj au declarat ca se simt rar obositi, cand conduc, insa 13% se confrunta des cu aceasta stare.
 

Cum abordeaza soferii romani pauzele din timpul condusului?

Conform recomandarilor de siguranta rutiera, este indicat ca toti soferii sa faca o pauza de 15 minute la fiecare doua ore de condus. Cu toate acestea, 76,5% dintre particiantii la sondaj au declarat ca nu au un plan anume pentru pauzele din timpul unui drum lung cu masina, acestea avand loc in functie de nevoile lor sau ale pasagerilor.
 
Intrebati cat de des fac pauze in timpul unui drum mai lung de doua ore, 47% au declarat ca fac acest lucru o data la 3-4 ore, 32%, o data la doua ore, 14%, la mai mult de 5 ore, iar 6%, o data pe ora.
 

Perceptia riscului: Sa conduci obosit, mai putin periculos ca a conduce sub influenta alcoolului?

In cadrul sondajului, a fost evaluata si perceptia respondentilor asupra a trei riscuri care pun in pericol participantii la trafic: oboseala, condusul sub influenta alcoolului si condusul in timpul unei conversatii telefonice.
 
Aproape 62% dintre soferi considera ca sa conduci obosit este foarte periculos; 92% considera ca este foarte periculos sa conduci sub influenta alcoolului, iar doar 38% sunt de parere ca este foarte periculos sa conduci in timp ce vorbesti la telefon. De asemenea, aproape 34% dintre conducatorii auto considera ca este destul de periculos sa conduci obosit. 46% sunt de acord ca este destul de periculos sa conduci in timp ce vorbesti la telefon.
 
De remarcat este ca 14% dintre respondenti au declarat ca este „putin periculos” sa conduci in timp ce vorbesti la telefon.
 
In cadrul sondajului, desfasurat online in perioada 10 iulie - 10 septembrie 2019, au participat 16.235 de respondenti, dintre care 15.121 de soferi (93%). 
 
Dintre conducatorii auto, 96% conduc in mod constant: 80% au declarat ca se urca zilnic la volan, iar 16%, de cateva ori
pe saptamana. De asemenea, 13% dintre soferi conduc zilnic in afara localitatii, alti 28% de cateva ori pe saptamana; alti 30% de cateva ori pe luna, iar 24% de cateva ori pe an.
 
In total, 85% dintre participantii la sondaj sunt barbati. In ce priveste categoriile de varsta, aproape jumatate au intre 18-25 de ani; 20%, intre 26 si 34 de ani si 23%, intre 35-55 de ani.

Citeste si: Adio smartphone! Facebook si Ray-Ban lucreaza la Ochelarii Smart. Nume de cod: ORION

Demersul FII TREAZ LA VOLAN!, ajuns, in acest an, la a patra  editie, este initiat de Asociatia Pentru Promovarea Asigurărilor si se deruleaza cu sprijinul Politiei Romane, UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania si al BAAR - Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania.
Jurnalist Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Secretul din spatele podelelor care rezista 25 de ani fara sa se deterioreze
Casa si gradina

Secretul din spatele podelelor care rezista 25 de ani fara sa se deterioreze

today03 Iul. 2025
Publicitatea din Romania, aproape de 850 milioane euro in 2025. Digitalul castiga teren
Business

Publicitatea din Romania, aproape de 850 milioane euro in 2025. Digitalul castiga teren

today03 Iul. 2025
Magazinul Unirea: de la vitrina luxului comunist la mallul-fantoma din inima Bucurestiului
Companii

Magazinul Unirea: de la vitrina luxului comunist la mallul-fantoma din inima Bucurestiului

today02 Iul. 2025
Sondaj: Aproape jumatate dintre romani reclama inrautatirea situatiei financiare personale, iar trei sferturi se plang de situatia economica a tarii
Economie

Sondaj: Aproape jumatate dintre romani reclama inrautatirea situatiei financiare personale, iar trei sferturi se plang de situatia economica a tarii

today02 Iul. 2025
Studiu: Calitatea alimentelor, nu doar tipul dietei, scade riscul de boli cardiace. De ce dietele low-fat si low-carb nu sunt suficiente
Sanatate

Studiu: Calitatea alimentelor, nu doar tipul dietei, scade riscul de boli cardiace. De ce dietele low-fat si low-carb nu sunt suficiente

today02 Iul. 2025
Cum sustin campaniile sociale grupurile vulnerabile?
Campanii sociale

Cum sustin campaniile sociale grupurile vulnerabile?

today02 Iul. 2025
Oferte last minute vs. rezervari in avans la bilete de avion - avantaje si dezavantaje
Travel

Oferte last minute vs. rezervari in avans la bilete de avion - avantaje si dezavantaje

today02 Iul. 2025
Cu doar 27.000 de euro venituri pe familie in Romania, depasim Cehia si Ungaria la puterea de cumparare
Economie

Cu doar 27.000 de euro venituri pe familie in Romania, depasim Cehia si Ungaria la puterea de cumparare

today02 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x