Pazea ca te calca masina cu hidrogen !
vehicule cu hidrogenvehicule electrice"cars"competitie pe piata masinilor nepoulante
Au aparut primele masini cu hidrogen ca si combustibil . Se anunta o competitie acerba intre vehiculele electrice si cele cu hidrogen, spre beneficiul curateniei planetei
Multa lume a vazut antrenantul film de animatie “Cars” . Personajele filmului i s-au dezvaluit la ultimul Craciun si nepotului meu, Marcel. La un an si sase luni a facut cunostinta cu decrepitul si indemanaticul Bucsa , pe care il adora si il recunoaste in toate pozele cartii pe care o are la dispozitie. Pentru adulti, “Cars” ne descrie lumea competitiilor de masini de curse , foarte dura uneori.
Eu propun pentru “Cars” un scenariu demn de ciudatul si fascinantul nostru secol XXI. O competitie intre doua variante de varfuri ale tehnologiei fabricarii de masini . O competitie care ar putea sa ne imbunatesca viata prin de-poluare : vehiculele electrice (VE) contra vehiculelor cu hidrogen (VH).
Acest scenariu mi-a fost sugerat de lecturarea unui foarte interesant articol : “Is hydrogen the future of the car ?”, Mike Scott, eniday.com, preluat de Le Monde, 23.06.2017.
VH-urile pot sa conteze intr-o competitie cu VE-urile ? Da ! Deja ele pot stabili distante de peste 600 kilometri cu o singura incarcare si pot realiza un traseu de aproape 10.000 kilometri in 6 zile cu incarcari succesive care dureaza cateva minute .
Avantajul VE este inca mare dar batalia este declarata : Razboi !
Vehiculele electrice
Daca ne uitam la volumul de vanzari , avantajul VE fata de VH este net.
Potrivit grupului de cercetare Bloomberg New Energy Finance (BNEF ) in anul 2015 au fost vandute 462.000 VE , in crestere cu 60% fata de anul 2014.
A scazut semnificativ pretul VE , in special datorita ieftinirii cu 65% a bateriilor litiu-ion in 2015 fata de 2010 . Ieftinirea s-a facut in contextul imbunatatirii performantei bateriilor care asigura o autonomie de rulare pe drum, fara incarcare, mult mai mare pentru VE, in acest interval. Conform BNEF o baterie performanta costa acum 350$/kWh si va costa 120$/kWh in 2030. De asemenea se prevede ca VE vor fi mai ieftine decat vehiculele clasice in 2020 .
In 2040 vor fi in circulatie 41 milioane de VE , adica 35% din parcul de masini.
Vehiculele cu hidrogen
Comparativ cu vanzarile de VE, vanzarile de VH au fost aproape nule : 700 masini VH Toyota vandute in 2015 si 3000 in 2016.
Specialistii se asteapta, insa, ca vanzarile de VH sa creasca semnificativ in viitorul apropiat . Toyota a creat un model VH foarte performant : Mirai.
Dupa aparitia acestui model s-au angajat in cursa constructiei de VH marii jucatori mondiali : Honda, Hyundai , BMW pentru modelul sau Audi.
Masinile VH sunt foarte scumpe dar au si un mare avantaj : in timp ce un VE poate circula , in medie, 161 kilometri cu o singura incarcare, un VH poate circula in medie 563 kilometri in aceleasi conditii . In plus, durata unei incarcari pentru VH este de cateva minute, comparativ cu cateva ore. Este drept ca in ultima vreme au aparut super-statiile de incarcare pentru VE care “le rezolva” in 30 minute pentru 80% din capacitatea de “inghitire” a bateriei.
O prima scena din scenariul “Cars” pe care vi-o propun este aceasta: un VH Hyundai ix35 parcurge un drum de 9801 kilometrie in 6 zile cu o reincarcare la fiecare 643 kilometri. Cel mai bun VE, un Tesla, incarca dupa 453 kilometri.
Marea slabiciune a VH este lipsa infrastructurii de incarcare : sunt operationale acum in lume numai 671 statii .
VE este mult avantajat, deocamdata, din acest punct de vedere :
- VE are o reatea de incarcare mult mai extinsa ;
- un VE poate fi incarcat si de acasa;
- posesorul de VE poate sa si vanda electricitate ;
- din punct de vedere tehnologic, o baterie VE poate fi incarcata si atunci cand nu este complet descarcata. Aceasta optiune nu este posibila pentru VH.
Razboiul “Cars” este declarat ! Deznodamantul lui depinde de mintile catorva cercetatori geniali . De ei depinde si sanatatea noastra viitoare.