Piata auto a crescut cu 25%, in primele opt luni
vanzari autopiata auto romaniadacia duster
Cu un volum al vanzarilor, in august 2016, mai mare cu circa 25% fata de august 2015, piata auto din Romania a inregistrat, dupa opt luni din acest an, o crestere a vanzarilor de 16,1% comparativ cu 2015. La aceasta crestere autoturismele contribuie cu un plus de 14,8%.
Cu un volum total de 11.578 de unitati vandute, luna trecuta, din care 9.324 autoturisme (80,5%) si 2.254 vehicule comerciale (19,5%), dupa primele 8 luni din 2016, a fost consemnat un volum total de 87.447 unitati, cu 16,1% mai mult decat in primele 8 luni din 2015.
Astfel, dupa 8 luni, piata consemneaza 70.606 de autoturisme vandute, in crestere cu 14,8% comparativ cu 2015 si 16.841 vehiculele comerciale (marfa si persoane), in crestere cu 21,9%.
La autoturisme, top-ul pe marci, dupa primle 8 luni ale anului 2016, este condus de catre Dacia (20.968 de unitati; 29,7% cota de piata, pe un volum in scadere cu 3,7%), urmata de Volkswagen (7.384 unitati; 10,5% cota de piata, plus 18,7%); Skoda (6.611 unitati; 9,4% cota de piata; plus 20,2%); Renault (5.243 unitati; 7,4% cota de piata, plus 41,4%); Ford (4.362 unitati; 6,2% cota de piata; plus 12,1%) si Opel (3.325 unitati; 4,7% din piata; plus 41,6%).
Pe modele, cu cele 9.315 de unitati (in scadere cu 10,1% comparativ cu 2015), livrate pe piata autohtona in primele 8 luni din 2016, Dacia Logan este cel mai bine vandut model, urmat de Dacia Sandero (4.433 unitati; +17,3%), Dacia Duster (3.704 unitati; minus 12,4%), Skoda Octavia (2.784 unitati; +9,8%), si Renault Clio (2.159 unitati; +52%).
In functie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continua sa scada ca si pondere in total piata, ajungand, la o pondere de 48,3%, comparativ cu anul 2015, cand, dupa aceeasi perioada, ponderea acestora era de 54%.
In ce priveste autoturismele hibride sau 100% electrice, se remarca o dublare a volumelor vandute la opt luni (+109,2%), desi, inca pe volume extrem de mici: 571 de unitati, in 2016, fata de 273 in 2015. Ca urmare, si ponderea lor in total piata s-a dublat, de la 0,4%, in 2015, la 0,8%, in 2016.
In functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia se prezinta astfel: 27,6% sunt de provenienta autohtona, 21,9% sunt fabricate in Germania, 11,5% sunt din Cehia; 8,9% din Spania si 7,2% din Franta.
In acest context, vanzarile de autoturisme din productia autohtona au scazut in primele opt luni din 2016 cu 5% fata de aceeasi perioada din 2015, in timp ce vanzarile de autoturisme din import au inregistrat o crestere consistenta, de 24,7%.
Principalul motor al vanzarilor pe segmentul autoturisme, il reprezinta, in continuare, persoanele juridice, care au ajuns sa detina, pe ansamblul primelor 8 luni, o pondere de 70%.
Un alt factor de distorsiune a pietei auto il reprezinta afluxul de autovehicule rulate, marea lor majoritate nefiscalizate.
De asemenea, in primele opt luni din 2016, inmatricularile de autoturisme rulate provenite din import au crescut, pe volume importante, comparativ cu 2015, cu un procent (25%) superior celor noi. Astfel, raportul dintre cele rulate si cele noi a ajuns la 3,4 autoturisme rulate la unul nou.
In august 2016, in Romania, au fost fabricate 8.799 de autovehicule, cu 70,6% mai putine decat in iulie, dar cu 85,9% mai multe decat in august 2015.
Astfel, la opt luni, productia totala a fost de 240.005 unitati, ceea ce corespunde unei scaderi pe ansamblul perioadei, de 6,5% comparativ cu primele opt luni din 2015.
Dintre acestea, 211.130 au fost produse de catre Dacia si 28.875 de catre Ford. Volumele cele mai mari le-a inregistrat modelul Dacia Duster, din care au fost fabricate 120.980 unitati (+14,8% mai mult decat in primele opt luni din 2015), urmat de Dacia Sandero (37.116 unitati; minus 8,9%), Ford B-MAX (28.875 unitati; minus 13,1%), Dacia Logan (26.795 unitati; minus 48,5%), si Dacia Logan MCV (26.239 unitati; plus 4,3%).
Cu cele 215.903 unitati exportate in primele opt luni din acest an, a fost consemnata o scadere de 9,2% comparativ cu perioada similara din 2015.
Cel mai exportat model a fost Dacia Duster (118.527 unitati; +14,5%), urmat de Dacia Sandero (31.485 unitati; minus 16%), Ford B-MAX (28.002 unitati; minus 15,4%), Logan MCV (23.747 unitati; minus 1,6%) si Dacia Logan (14.142 unitati; minus 64,2%).
90% din productia nationala din primele 8 luni din 2016 a fost exportata, fata de 92,7%, dupa primele 8 luni ale anului trecut.