Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Taxa auto 2013 si timbrul de mediu


Taxa auto 2013 si timbrul de mediu
de la 08 Ian. 2013
Taxa auto 2013 si timbrul de mediu
Tags: taxa autotimbru de mediumasinisecond-hand

Guvernul a anuntat ca vrea sa inlocuiasca taxa auto de prima inmatriculare cu timbrul de mediu, cuantumul fiind calculat in functie de normele de poluare. Insa aceasta modificare vine cu numeroase riscuri.


In Romania, numarul masinilor second-hand s-a majorat anul trecut cu 82%

Ministrul Mediului, Rovana Plumb a precizat pentru Agerpres, ca decizia de adoptare a acestei taxe va fi luata dupa ce va fi organizata o dezbatere publica si a sustinut ca acest concept al timbrului de mediu se are in vedere a fi finalizat la adoptarea bugetului pe acest an. Rovana Plumb a mai spus ca principiul de baza este cel potrivit caruia poluatorul plateste si a aratat ca, in cadrul dezbaterii publice, se va tine cont de normele Comisiei Europene, institutie cu care va exista de altfel un dialog in acest sens, pentru a nu se risca procedura de infringement.

Ministrul a mai remarcat ca, in acest moment, exista, in Romania, foarte multe masini care polueaza.

Parcul auto din tara noastra este unul "imbatranit". In prezent exista 932.000 de automobile mai vechi de 20 de ani, 1,3 milioane de automobile vechi de 6-10 ani si doar 640.000 de unitati de maxim doi ani vechime, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). O masina veche emite mai multe emisii poluante, astfel ca timbrul de mediu se anunta a fi unul destul de scump, care va afecta, in mod evident, populatia cu venituri mici a Romaniei. In consecinta, clasica masina Dacia 1300, fabricata in anii '90, pe care proprietarul nu a avut bani sa o schimbe, va fi taxata mai scump decat o masina cu motor electric, care nu polueaza, pentru care nu se va plati niciun ban statului.

La inceput, legea ii va obliga sa achite aceasta taxa, care va aduce venituri considerabile la buget, insa, ulterior, ei ar putea renunta la masinile vechi si sa isi achizitioneze unele noi, dand astfel un impuls atat de necesar pietei auto. Potrivit datelor publicate de Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), numarul de autoturisme noi inmatriculate a scazut cu 16,7% in primele 11 luni din 2012, la 61.608, fata de ianuarie-noiembrie 2011, cand au fost 73.988 unitati.

O analiza Auto.ro arata ca, daca timbrul de mediu va fi mai mare decat fosta taxa, atunci vanzarile second-hand vor suferi o lovitura puternica, odata cu relansarea treptata a pietei auto de masini noi. Dar daca aceasta va fi mai mare sau va ramane aproximativ la fel, vanzarile de masini second-hand vor inregistra o crestere masiva, lucru incurajat si de puterea scazuta de cumparare a romanilor.

Datele Auto.ro arata ca numarul de masini "la mana a doua" importate in Romania a crescut cu 82% in primele 11 luni din 2012, ajungand la peste 155.900 de unitati, de la cele 85.800 de unitati inscrise in perioada similara din 2011.

Ce stim despre timbrul de mediu

Potrivit premierului Victor Ponta, pentru timbrul de mediu proprietarii de vehicule vechi si poluante vor plati mai mult, iar detinatorii de vehicule noi vor plati mai putin sau chiar deloc, in cazul masinilor hibride electrice. Plata acestui impozit va fi calculata in functie de emisia de noxe si capacitatea cilindrica a vehiculului.

Insa presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT), Augustin Hagiu, sustinea, anul trecut, pentru Agerpres, ca plata unei taxe auto pe principiul poluatorul plateste este injusta. In schimb, el propunea ca sa se gaseasca o formula de calcul pentru un impozit anual, care sa includa atat vechimea masinii, cat si normele de poluare.

Taxa auto protejeaza mediul?

Daca un roman are o masina hibrid, care nu polueaza, nu va plati nimic in primii ani, insa, odata cu trecerea timpului, va fi nevoit sa dea totusi bani la stat, deoarece masina s-a invechit. Ramane de vazut ce formula va adopta Guvernul si daca va tine cont de propunerilor celor din industrie.

Taxa auto a fost introdusa de Guvernul condus de Calin Popescu-Tarceanu in luna aprilie 2008, fiind calculata in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte, pe baza capacitatii cilindrice si emisiilor de dioxid de carbon, iar in ultimii ani a fost modificata de mai multe ori. Insa Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene (CJUE) a aratat, intr-un punct de vedere exprimat la cererea unei instante romanesti, ca taxa de prima inmatriculare incalca legislatia Uniunii Europene intrucat produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei.

Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces in care un roman care si-a cumparat, in iulie 2008, o masina second-hand din Germania si a platit taxa de poluare pentru inmatricularea in Romania a reclamat faptul ca taxa este aplicata numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu si celorlalte masini second-hand deja inregistrate in tara si revandute. Expertii in domeniul juridic au atentionat Guvernul ca Romania risca sanctiuni financiare din partea Uniunii Europene, in urma declansarii unei posibile proceduri de infringement, si numeroase alte procese cu proprietarii de masini, daca nu modifica urgent taxa auto si nu restituie din sumele platite.

In 2011, cuantumul taxei auto a fost majorat in medie cu 45-50%, dar cu o crestere dubla sau aproape tripla pentru vehicule poluante, pentru ca in acest an sa fie redusa cu pana la 25%. In acelasi timp, in luna ianuarie 2012, Guvernul a decis ca taxa de prima vanzare a masinilor inmatriculate inainte de 2007 sa fie suspendata pana la inceputul lui 2013, urmand ca persoanele care au platit deja aceasta taxa sa primeasca banii inapoi.

Pe rolul instantelor judecatoresti sunt inregistrate aproximativ 80.600 dosare, deschise in 2011-2012, pentru restituirea taxei de poluare auto. Guvernul este obligat sa restituie proprietarilor de autovehicule o suma totala de 400 de milioane de euro, reprezentand taxa perceputa ilegal de fostul Executiv.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016