Un declin accelerat al cererii de masini cu motoare termice ii va afecta semnificativ pe producatorii romani
masini electrice romaniatrecere la masini electriceindustrie auto romania
In contextul in care economia mondiala apasa pedala electrificarii, industria auto romaneasca trebuie sa faca rapid trecerea de la masinile cu motoare termice si subansamble catre investitiile in liniile de fabricatie destinate masinilor electrice. Altfel, zeci de mii de locuri de munca sunt in pericol, intrucat tarile occidentale mizeaza tot mai mult pe automobilele electrice, arata o analiza Frames & Factory 4.0.
Adevarata revolutie din industria auto este stimulata si de planurile ambitioase ale Uniunii Europene care isi propune ca, pana in 2035, sa elimine mare parte din emisiile de dioxid de carbon, generate de automobile, din zonele urbane.
Analiza mentioneaza ca fabricarea autoturismelor si a pieselor pentru autovehicule a devenit cea mai importanta industrie a Romaniei. Pe langa fabricile Dacia si Ford, tara noastra a devenit cel mai important furnizor european de subansamble, de la cablaje la cutii de viteze.
Peste 500 de fabrici activeaza in acest sector in tara noastra, investitiile fiind stimulate, in primul rand, de costul scazut al fortei de munca. Printre numele cele mai sonore, se numara Continental, Draxlmaier, Leoni, ale caror investitii realizate in Romania au crescut semnificativ.
Insa, avantajele competitive ale industriei romanesti, de la forta de munca ieftina, pana la costurile operationale mici, ar putea deveni irelevante, in urmatorul deceniu, pe fondul schimbarilor radicale prin care trece industria auto.
Costul de salarizare in industria auto romaneasca este de 5,1 ori mai mic decat in Franta si de 6,6 ori fata de Germania. Chiar si fata de vecinii nostri, salariile sunt mai mici. Ungaria are un salariu mediu mai mare cu 60%, Cehia cu 72%, iar Slovacia cu 74%.
Acesta este si motivul pentru care, in Romania, a crescut semnificativ industria de componente auto, una in care asamblarea manuala a pieselor este fundamentala. Asa a ajuns tara noastra printre cei mai importanti angajatori la nivel european, peste tari precum Spania, Marea Britanie sau Italia.
Pe fondul schimbarilor fundamentale din industrie, este greu de crezut ca producatorii din Romania vor mai putea functiona foarte mult pe acest model de business, dar primii pasi spre retehnologizare s-au facut deja. Ford a inceput sa produca la Craiova primul hibrid romanesc, iar Dacia va trece la aceasta tehnologie, cel mai probabil, din 2023. Se estimeaza ca ponderea masinilor hibrid ar putea atinge 32% din totalul productie auto din Romania, in 2025.
"Strategia Dacia, principalul exportator al Romaniei, ramane de a produce masini ieftine, iar dezvoltarea primei masini electrice, Dacia Spring, reprezinta un semnal menit sa contureze viitorul", afirma expertii.
Potrivit acestora, solutia gasita de Dacia cu modelul Spring este gandita sa testeze potentialul de succes al unei masini ieftine electrice, iar primele semnale sunt pozitive. In Romania, peste 5.000 de perosane s-au inscris, in primele zile, pentru a cumpara Dacia Spring, desi infrastructura de incarcare electrica este deficitara. Romania este pe ultimul loc in Europa la numarul de statii de incarcare raportat la suprafata.
Pericol de relocare a productiei
Potrivit analizei, in actualul context, firmele din industrie vor avea de ales intre a investi in tehnologie si a-si muta facilitatile de productie in alte destinatii, unde vor beneficia de costuri mai reduse Serbia, Maroc.
"In contextul in care, in Romania, nu exista o strategie nationala de sustinere a acestui sector vital pentru economie, nu este exclus ca multe companii, slabite de criza, sa iasa din Romania", a declarat Adrian Negrescu, managerul Frames.
Dincolo de fondurile necesare pentru cercetare-dezvoltare, de programele Rabla si Rabla Plus, industria auto romaneasca are nevoie si de mecanisme de protectie de ordin legislativ/fiscal.
Fara o bariera eficace in fata importurilor de masini vechi din Occident, Romania va deveni cosul de gunoi auto al Europei. Pe masura ce statele occidentale vor limita circulatia masinilor cu motoare termice, Romania trebuie sa vina cu masuri care sa limiteze importurile.
"Necesitatea unei masuri administrative care sa limiteze inmatricularea de masini second-hand este absolut necesara in conditiile in care, deja, 80% din parcul auto romanesc are o vechime mai mare de 10 ani. Un impozit auto care sa penalizeze masinile mai vechi si poluante ar putea reprezenta o solutie", spun expertii.
Posibil soc pentru industria auto romaneasca
Analiza arata ca un declin accelerat al cererii de masini cu motoare termice in Europa, preconizat pentru urmatorii 5-10 ani, va afecta semnificativ producatorii romani, avand consecinte directe inclusiv in incasarile statului si in pierderea a zeci de mii de locuri de munca.
Principalii afectati vor fi producatorii auto si o parte dintre producatorii de subansamble pentru motoarele termice, in conditiile in care productia motoarelor electrice necesita cu 90% mai putina forta de munca decat in cazul motoarelor termice.
In primul rand, vor disparea cablurile clasice destinate motoarelor termice, alaturi de cutiile de viteze, unde Romania este unul dintre cel mai importanti producatori europeni. Potrivit unui raport UBS, Lear, Autoliv, sau Hella se vor afla printre companiile afectate, alaturi de Schaeffler si Faurecia, insa la un nivel mai redus.
In prezent, furnizorii de subansamble acopera 89% din totalul fortei de munca angrenate in acest sector, fata de 49,5% media europeana si 32%, in Germania.
"Chiar daca producem multe subansamble, am ratat, cel putin pana in prezent, sansa de a atrage producatori internationali pentru bateriile electrice, o componenta vitala a masinilor electrice. Romania practic nu exista pe aceasta harta, in care Suedia, Germania, Austria, Franta, Marea Britanie si chiar si Ungaria au investit semnificativ", afirma expertii.
Vestea buna, pentru Romania, este ca are producatori, precum Continental, care nu vor fi afectati puternic de schimbarile prin care trece industria, pentru ca si masinile electrice au nevoie de anvelope, piese de caroserie, elemente de iluminat si siguranta (airbaguri, centuri de siguranta etc).
Potrivit European Sector Skills Council, evolutia industriei va fi afectata si de situatia demografica. In prezent, 23% dintre angajatii din industria auto au intre 50 si 64 de ani si urmeaza sa iasa la pensie.