Ai cumparat recent un anumit produs sau serviciu si ai fost nemultumit de calitatea lui? Trebuie sa stii ca, fiind cetatean european, ai toate drepturile sa iti primesti banii inapoi. Potrivit datelor actuale, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), prin intermediul Centrului European al Consumatorilor (ECC Romania) a reusit sa recupereze in prima jumatate a anului aproximativ 225.000 de euro in beneficiul consumatorilor romani nemultumiti de calitatea produselor si serviciilor achizitionate.
Consumatorii romani, la fel ca toti cetatenii Uniunii Europene, beneficiaza de un set de drepturi menite sa le protejeze interesele in cazul in care produsele sau serviciile achizitionate nu corespund asteptarilor sau specificatiilor oferite de vanzator. Aceste drepturi sunt reglementate de legislatia nationala si europeana, asigurandu-le consumatorilor protectie in diverse situatii.
Unul dintre cele mai importante drepturi ale consumatorilor este dreptul de a solicita restituirea banilor pentru produse sau servicii care nu corespund specificatiilor sau sunt defecte. In Romania, precum si in intreaga Uniune Europeana, acest drept este garantat prin legislatia privind protectia consumatorilor.
Peste 3.200 de consumatori romani au apelat in prima jumatate a anului la ECC Romania in urma nemultumirilor pe care le-au avut cu privire la anumite produse sau servicii pe care le-au achizitionat. Cele mai frecvente plangeri au fost legate de serviciile de transport aerian, in special de anularile si intarzierile zborurilor, mentinand acest sector pe primul loc in clasamentul reclamatiilor. Cu toate acestea, s-a observat o usoara scadere a numarului total de solicitari in acest domeniu fata de anul precedent.
Distributia plangerilor gestionate de ECC Romania a fost urmatoarea: 31% din reclamatii au fost legate de servicii de transport, incluzand transportul aerian, rutier, feroviar, naval si inchirierea de autoturisme; 22% au vizat sectorul imbracaminte si incaltaminte; 13% au fost legate de diverse produse si servicii, cum ar fi serviciile financiare, obiectele de uz personal (ceasuri, bijuterii, produse de ingrijire) si alte servicii; 13% din reclamatii au fost legate de mobilier, echipamente pentru gospodarie si intretinerea de rutina a gospodariei, incluzand electrocasnice si mobilier; iar 7% au vizat domeniul recreatiei si culturii, incluzand electronice, bunuri pentru sport, camping, animalele de companie, concertele si muzeele.
De asemenea, s-a observat o crestere usoara a sesizarilor privind achizitiile online de imbracaminte, incaltaminte, mobila si echipamente pentru gospodarie. In acelasi timp, reclamatiile din domeniul recreatiei si culturii au inregistrat o scadere de aproximativ 20% comparativ cu prima jumatate a anului 2023.
Consumatorii au dreptul sa returneze produsele achizitionate online sau prin alte metode de vanzare la distanta intr-o perioada de 14 zile calendaristice fara a fi nevoiti sa ofere un motiv. In acest interval, cumparatorul poate verifica produsul si, daca nu este multumit, poate solicita returnarea banilor.
In cazul produselor achizitionate din magazine fizice, dreptul la returnare poate varia in functie de politica fiecarui comerciant, desi legea impune restituirea banilor sau inlocuirea produsului in cazul unui defect de fabricatie sau in cazul in care produsul nu este conform cu specificatiile initiale.
Citeste si: Saracia se vede in dulap. Oamenii nu isi mai cumpara haine de la branduri de lux
Sursa foto: unsplash.com
Ultimele NOUTATI
Insolventa nu e o sentinta. Cum sa iti redresezi afacerea cand esti pe marginea prapastiei
Care e diferenta dintre panourile electrice si panourile fotovoltaice? Care te ajuta sa platesti mai putini bani la facturi?
Rectificarea bugetara ii da cu virgula Guvernului. Dintr-un foc au crescut cheltuielile cu 60 de miliarde de lei, deficitul urca la 6,94% din PIB
Primele semne de criza economica in Romania vin chiar de la o institutie a statului
16 metode nestiute de a economisi bani pe care angajatii le ignora
Partenerii nostri
Concediu medical sau doar adeverinta medicala pentru justificarea absentelor?
Modificarea modalitatii de organizare a activitatii SSM. Este necesar un instructaj suplimentar?
Te-ar putea interesa si
Care e diferenta dintre panourile electrice si panourile fotovoltaice? Care te ajuta sa platesti mai putini bani la facturi?
Rectificarea bugetara ii da cu virgula Guvernului. Dintr-un foc au crescut cheltuielile cu 60 de miliarde de lei, deficitul urca la 6,94% din PIB