Cum sa-ti recapeti cheful de munca dupa vacanta de Paste
motivare angajaticoncediu angajati
Motivarea angajatilor este o sarcina dificila pentru manageri tot timpul anului. Aceasta devine, insa, aproape imposibila in perioada imediat urmatoare vacantelor, cum este si cea de Paste. Potrivit specialistilor in resurse umane, 83% din oameni sufera de asa numita melancolie post-vacanta, manifestata prin iritabilitate, oboseala si anxietate - care afecteaza performanta la locul de munca.
Melancolia post-concediu este greu de evitat, sustine Alexandru Busila, psihoterapeut si trainer HPDI, dar perioada de readaptare la locul de munca poate fi scurtata considerabil, urmand cateva sfaturi simple.
Ce ar trebui sa faci in ultima zi de munca
De multe ori, se intampla ca in preajma unei vacante oamenii sa devina nerabdatori si putin superficiali.
"Daca stim ca astazi este ultima zi de munca inainte de o vacanta prelungita, este posibil ca nivelul de concentrare sa scada si, odata cu el, nivelul de motivatie. De aceea, este recomandat ca proiectele mari si medii sa fie incheiate cu trei zile inainte, iar ultima zi de munca sa fie folosita pentru sarcinile usoare, repetitive si, in special, pentru organizarea activitatilor care urmeaza sa fie facute imediat dupa vacanta", spune Alexandru Busila.
Managerii pot organiza sedinte scurte (sub 30 de minute) in care sa discute planul pentru perioada imediat urmatoare vacantei. Astfel, angajatii vor avea clar stabilite sarcinile ce urmeaza sa fie indeplinite si vor reusi sa se mobilizeze mult mai repede.
Ce faci in prima zi de dupa vacanta
Dupa o perioada de relaxare, oamenii au nevoie de un timp pentru a iesi din inertia vacantei. Psihoterapeutul Alexandru Busila recomanda ca prima zi de munca sa fie structurata astfel:
- Reintalnirea cu colegii si punerea la curent cu ceea ce am facut in vacanta si ceea ce urmeaza sa facem la birouVerificarea planului facut inainte de vacanta (ar fi bine sa se faca intr-o sedinta scurta, stabilita inainte de vacanta)
- Verificarea corespondentei;
- Rezolvarea unor task-uri usoare;
- To Do List pe ore pentru a doua zi;
Chiar daca oamenii au tendinta de a-si verifica corespondenta, se recomanda ca aceasta sa se faca in amanunt, in a doua parte a zilei. Tendinta de a rezolva task-urile regasite in e-mail-uri ii va determina pe angajati sa sara peste cele doua etape de dinainte. In acest caz, ei vor incerca sa compenseze celelelate doua etape pe tot parcursul saptamanii. Rezultatele fiind intreruperea celorlalti colegi, fragmentarea propriilor activitati, lipsa unei directii clare, ineficienta, melancolie, tristete.
Este important ca prima zi de munca dupa o vacanta sa se incheie cu realizarea unor sarcini usoare (care sigur se pot realiza repede si eficient). In acest fel, angajatii isi vor reaminti placerea lucrului bine facut si a task-urilor duse la bun sfarsit. Sentimentul de satisfactie ii va motiva sa continue si a doua zi sa caute aceasta stare si astfel vor tinde sa "intre in paine" cat mai repede.
Alexandru Busila,
psihoterapeut si trainer HPDI