LECTIA DE MANAGEMENT: SC Neymar Jr SA - cum se fabrica noul Beckham
neymarfotbalmanagementcarierafc barcelonasponsorbraziliasport
E considerat, deja, de presa britanica, noul David Beckham. In iunie, revista "Forbes" il includea in Top 100 al celor mai bine platiti sportivi ai planetei. Cu peste 20 de milioane de euro incasati in ultimul an, Neymar, marea vedeta a Barcelonei si a nationalei Braziliei, e singurul sportiv sub 21 de ani din clasamentul condus de Tiger Woods.
Desigur, salariul anterior, de la FC Santos, mult inferior celor 7,5 milioane de euro propuse in vara aceasta de FC Barcelona, e doar o mica parte din incasarile fotbalistului: marea parte a banilor vin din negocierea drepturilor sale de imagine pe o piata globalizata precum cea a fotbalului si pe una emergenta precum Brazilia.
Cazul lui Neymar Junior e un caz atipic de management sportiv. Spre deosebire de alte staruri, precum Messi sau Cristiano Ronaldo, care si-au lasat administrarea veniturilor si a drepturilor de imagine pe mana impresarilor lor, la Neymar, tatal si acestuia e doar varful unei veritabile piramide organizationale care are grija ca marea speranta a fotbalului mondial sa nu se gandeasca decat la antrenamente si la fotbal.
Neymar avea doar 14 ani cand, in 2006, parintii au decis sa parieze pe viitorul fiului lor. Din primii bani adevarati castigati din fotbal, 400.000 de euro de la clubul sau, FC Santos, pentru ca refuzase o oferta de la Real Madrid, ei au creat o firma de management sportiv cu numele tanarului jucator, NR Sports.
Departamentul Gestiunea Carierei lui Neymar
La 18 ani, cu Campionatul Paulista si Cupa Braziliei in palmares, Neymar devenea noul idol sportiv al Braziliei. E ofertat de Chelsea Londra, gata sa plateasca clauza de reziliere de 36 de milioane de euro. E momentul in care presedintele lui Santos vine cu o propunere care revolutioneaza piata managementului sportiv. Convins ca nu poate lupta cu banii unui magnat ca Abramovich, Luis Alvaro de Oliveira Ribeiro contraataca, propunand familiei Neymar un Plan de Cariera inspirat din experienta in materie de Resurse Umane a celor mai puternice multinationale din lume.
Ribeiro a pus la punct un proiect multidisciplinar de obtinere de venituri suplimentare din vanzarea marcii Neymar si i-a oferit jucatorului, pe langa salariu, 60% din banii astfel obtinuti. A infiintat in club un Departament de Gestiunea Carierei, iar patru angajati au inceput sa lucreze din acel moment exclusiv pentru tanarul Neymar Junior!
11 sponsori si 47 de angajati
Succesul planului de cariera gandit de Luis Alvaro de Oliveira Ribeiro a fost un succes fulminant: in urmatorii ani, 92% din banii castigati de jucator aveau sa vina din contracte extrasportive! In aceasta vara, cand a semnat pentru FC Barcelona, Neymar avea nu mai putin de 11 sponsori personali, printre care Nike, Panasonic, Red Bull, Santander, Unilever si Volkswagen.
Structura de management din spatele starului brazilan s-a marit constant in ultimii ani. Azi, 22 de angajati full-time se ocupa de valorificarea la maximum a brandului Neymar Junior (NJR 11, dupa noul rebranding), ajutati de alti 25 de colaboratori externi. E de lucru, nu gluma, caci venirea la Barcelona tocmai i-a deschis lui Neymar accesul catre pietele globale: Europa, America de Nord si Asia…
* Ciprian Rus este jurnalist la prestigiosul saptamanal "Formula AS" si are colabori cu mai multe institutii media importante, printre care Europa FM si Dilema Veche. Din ianuarie 2012, face parte din echipa editorialistilor Manager.ro.