Alexandru Lapusan, Zitec: Nu este o idee buna sa intri in antreprenoriat imediat dupa ce ai terminat scoala

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Alexandru Lapusan, Zitec: Nu este o idee buna sa intri in antreprenoriat imediat dupa ce ai terminat scoala Alexandru Lapusan, Zitec: Nu este o idee buna sa intri in antreprenoriat imediat dupa ce ai terminat scoala
de Manager.ro la 05 Apr. 2012
Urmareste-ne pe Google News
alexandru lapusanzitecantreprenoriatinvestitiihotelpeepsfacebook

"Da-i clientului solutia care ii rezolva problema, desi poate nu este pentru tine cea mai buna din punct de vedere financiar." "Inainte de a intra in antreprenoriat este bine sa capeti experienta intr-o firma." "Nu este in regula sa pornesti un startup alaturi de cei zece prieteni din copilarie." Aceste lucruri le crede antreprenorul roman de succes Alexandru Lapusan, cofondator si director executiv al companiei IT Zitec.

Infiintata in iunie 2003, Zitec si-a inceput activitatea cu o investitie de sub 3.000 de euro si cu o echipa formata din trei tineri ingineri automatisti, pasionati de aplicatiile online. Acum, dupa opt ani, compania are o cifra de afaceri de circa 1 milion de euro, 35 de angajati si clienti in state precum Statele Unite ale Americii, Canada, Marea Britanie, Cipru, Germania, Italia sau Danemarca. 
 
In prezent, Zitec dezvolta aplicatii web in sistem de outsourcing, personalizate in functie de cerintele clientilor in diverse domenii de activitate precum turism, finante, comert electronic, video streaming sau medicina.
 
Am vorbit cu Alexandru Lapusanu, printre altele, despre antreprenoriat, calitatile pe care trebuie sa le aiba un antreprenor si piata de talente din Romania. 
 
Adrian Popa: Care sunt principalele trei realizari ale Zitec in 2011?
 
Alexandru Lapusan: Pe anul trecut as trece la capitolul realizari investitia in startup-ul american Zipongo.com. De ce? In primul rand pentru ca ne mentinem abordarea de a avea participatii in startup-uri americane. Am investit si in Media Venture. Si in al doilea rand faptul ca ceilalti investitori care sustin Zipongo, care este deocamdata la un nivel de finantare destul de mic pentru State, nu pentru Romania, sunt nume foarte cunoscute, cu greutate. Printre ei se numara Founder Collective, care este un fond de investitii condus de Ecaterina Fake, persoana din spatele Flickr. Conteaza sa-ti faci o retea de contacte acolo. 
 
Anul trecut am investit 70.000 de dolari in startup-uri, iar anul acesta deja am investit in primele trei luni 70.000 de dolari. Asta desi nu suntem o firma mare in Romania. Poate doar in zona de outsourcing IT, da. Practic noi facem o migrare de la outsourching spre tech lab. Este o strategie pe care firmele rusesti o practica de ceva vreme si mai avem cateva exemple si in Romania. Nu suntem singurii nebuni care se aventureaza. Totusi, este trist ca daca noi facem in vestitii de aceasta anvergura, investitiile in startup-urile din IT-ul romanesc se situeaza in medie undeva la 25.000 de euro. Partea proasta este in Romania ca sunt putini investitori cu finante care, desi se implica in multe evenimente care tin de antreprenoriat, nu dau nici bani. Practic trebuie sa puna si banii acolo unde sunt vorbele. Cel putin nu am auzit sa faca investitii importante. Cele de care am aflat sunt la niste sume derizorii. Tanarul antreprenor roman care si-a dat drumul la afacere cu o suma de 25.000 - 30.000 de euro va afla destul de repede ca nu il tine mult suma respectiva. Cum vei putea tu cu banii astia sa concurezi cu o firma din SUA care ofera acelasi produs, insa dispune de finantare intr-o faza initiala de cel putin 450.000 de dolari? N-ai nicio sansa. Singura solutie este sa-ti faci reteaua de contacte si sa mergi acolo. 
 
A.P.: Dumneavoastra ce prezenta aveti in Silicon Valley?
 
A.L.: In momentul de fata nu avem o prezenta activa, dar luam in serios aceasta posibilitate. Am mers acolo, am cunoscut niste oameni. Silicon Valley este interesant, insa nu este El Dorado. Sa mergi in Silicon Valley nu inseamna automat ca vei avea si succes. Concurenta este acerba. Toata lumea vrea sa isi vanda produsele si serviciile. In aceste conditii, trebuie sa fii foarte bun. Ai totusi sanse mai mari decat in Romania sa reusesti. Aici este foarte greu ca pentru un produs IT nou sa gasesti o masa de early adopters. Sunt putini oameni la urma urmei. Am ramas, dupa ultimul recensamant, 19 milioane. De aceea trebuie sa mergi pe o piata globala ca sa ai sansa de a gasi acei early adopters. Poate, pentru un produs de nisa, un hobby ciudat, in Romania o sa gasesti zece oameni, dar afara poti gasi sute, mii, zeci de mii. Mai mult, acestia din urma vor scoate mai usor cardul de credit sa-l puna la bataie decat cei in Romania. De aceea la noi s-a mers mult pe piata de publishing sustinuta de vanzarea de publicitate. Daca vrei insa sa mergi pe altceva, e mai greu. E dificil in Romania sa-i faci pe oameni sa plateasca pentru ceva si sa castigi suficient incat sa-ti sustina produsul.

Mai este si problema de networking. Este greu sa-ti construiesti o comunitate stand in Romania si trimitand e-mailuri sau vorbind pe Skype. Conteaza enorm sa te vezi fata in fata cu clientul, cu partenerul, cu investitorul. Am vazut recent in Silicon Valley un incubator de startup-uri. Se numeste PlugandPlay. Ei au reusit sa concentreze totul intr-o cladire. La parter sunt start-upuri, la etajul unu firme care au deja vechime, la etajul doi sunt partenerii traditionali, precum PayPal, iar deasupra fondurile de investitii. Se vede clar aici "lantul trofic", cine peste cine este, dar in aceeasi cladire simti ca faci treaba. 
 
A.P.: Acum sa revenim la celelalte doua realizari importante din 2011...
 
A.L.: O a doua realizare in 2011 este faptul ca am reusit sa ne consolidam portofoliul de clienti pe Romania. Noi am demarat acum opt ani, in 2003, ca o firma mica care oferea servicii pentru strainatate. La inceput, peste 80% din cifra noastra de afaceri venea de afara. Anul trecut raportul s-a schimbat si cred ca suntem undeva la 60/40%. Este important pentru ca asta inseamna ca in Romania am inceput sa gasim clienti mari, seriosi, care apreciaza ce facem, lucru mai greu acum opt ani, cand ne-am lansat. Un exemplu important este ca toata suita de aplicatii business-to-consumer (B2C) a Happy Tour a trecut si trece pe la noi. Oamenii inteleg de ce trebuie sa plateasca valorile respective pe serviciile respective. Este foarte greu sa iti vinzi valoarea la un pret corect. 
 
A treia realizare este faptul ca am facut o pivotare pe proiectul nostru, pe HotelPeeps. Am lansat anul trecut, la sfarsitul lunii august, HotelPeeps.com ca site independent de rezervari hoteliere. Acesta este disponibil in mai multe limbi: .ro, .ru, .de si .fr. Urmeaza si versiunea in olandeza. Inainte, HotelPeeps era o aplicatie de Facebook. De fapt era cea mai complexa aplicatie romaneasca de Facebook. Acesta este un merit al nostru, insa din pacate se intampla si deoarece nu se aloca bugete pentru aplicatii "ca lumea" pentru retelele sociale. Se fac doar aplicatii de doua pagini care iti cer e-mailul si apoi te spameaza. Din pacate sau din fericire ramanem cea mai complexa aplicatie desi nu am mai dezvoltat-o in ultimul an. Nu e bine atunci cand nu exista concurenta deoarece nu se aloca nici bugete pentru dezvoltare. 
 
Desi nu l-am promovat puternic, HotelPeeps.com a reusit sa vanda undeva la 40.000 de euro in ultimele luni ale anului trecut. Speram sa anuntam in curand un parteneriat important pentru acest serviciu. 
 
A.P.: Ati investit in startup-uri romanesti?
 
A.L.: Nu si nici nu cred ca as face asta decat daca este vorba de start-upuri pe care sa le ajut sa-si prinda rampa de lansare pentru afara. Mi-as dori sa vad mai multe proiecte. Acum nu prea ai de unde sa alegi. Sunt putini antreprenori in Romania, pe sectorul IT, care merita sa fie sustinuti in afaceri. 
 
A.P.: Ce tinte principale v-ati propus pentru acest an?
 
A.L.: In primul rand ne dorim sa crestem echipa si sa crestem pe plan financiar. Un alt obiectiv este sa valorificam investitiile actuale. Aici enumeram serviciile si produsele HotelPeeps sau Zidox. Si nu in ultimul rand dorim sa ne extindem portofoliul de clienti mai ales pe Europa, pentru ca noi avem majoritatea clientilor din SUA si Romania. 
 
Revenind la primul obiectiv, vrem sa ne extindem echipa cu cel putin zece persoane si sa crestem cifra de afaceri cu cel putin 30%. 
 
A.P.: Care sunt calitatile de care are nevoie un antreprenor in IT din Romania pentru a avea succes?
 
A.L.: Cam toti antreprenorii au o calitate pe care nu o trec totusi in lista. Este vorba de cunostintele tehnice. Stim sa facem un produs atunci cand cineva ni-l cere. Eu cred mai putin in oamenii care nu au niciun backround tehnic si vor sa faca o afacere in IT. Am vazut si cazuri de succes, dar cred ca trebuie sa intelegi macar pana la un anumit nivel cum functioneaza tehnologia pe care se bazeaza produsele si serviciile tale. Nu stiu daca fiind complet strain de ea poti sa pleci de la nivel de startup. La nivel mai mare merge. 
 
In primul rand un antreprenor din IT ar trebui sa aiba o orientare catre clienti. Suna un pic a limbaj de lemn treaba asta, dar este o calitate care le lipseste multora dintre cei care pornesc firme de acest gen. Le este greu sa se puna in pantofii clientului, sa le vada problemele si sa le rezolve. Da-i clientului solutia care ii rezolva problema, desi poate nu este pentru tine cea mai buna din punct de vedere financiar. Astfel, castigi un partener pe termen lung. Nu construiesti o afacere cu "tunuri" financiare. 
 
O a doua calitate ar fi o orientarea spre calitatea serviciilor. Trebuie sa le imbunatatesti permanent. Este vorba de alocarea unei doze de timp si resurse pentru asta. Sunt unii care nu fac acest lucru si castiga totusi foarte multi bani, pentru ca businessul bate tehnicul, dar parca pe termen lung n-as paria pe ei. Pentru ca va veni cineva care va avea calitate si un produs mai bun si le va prelua clientii sau o cota importanta din piata. 
 
A treia calitate este sa-ti doresti sa te imbunatatesti incontinuu. Sa te gandesti ce poti face mai bine, ca proces, ca abordare, ca tehnologie. Daca nu te imbunatatesti, o sa mori. Companiile care au viziune aloca resurse pentru a gasi urmatorul lucru mare, important. 
 
Discutia este mai lunga aici. In primul rand nu cred ca este cea mai buna idee ca imediat dupa ce ai terminat scoala sau in timpul scolii sa devii antreprenor. Este importanta experienta de a lucra intr-un sistem organizat. In primul rand sa vezi ce inseamna o firma, cum functioneaza, ce procese si probleme sunt acolo, cum gasesti clientii, cum sunt rezolvate conflictele intre colegi. Daca intri direct in antreprenoriat nu ai experienta asta. Vei invata aceste lucruri, dar pe banii tai. E distractiv sa te aventurezi in afaceri fara sa ai experienta, insa sansele acelui start-up sunt mult mai mici. Asta pentru ca trebuie sa inveti si sa faci si performanta ina celasi timp, ceea ce e dificil.
 
Mai mult, eu nu sunt de acord cu ideea, la moda acum, ca toti trebuie sa fie antreprenori. De aceea, luati de val, multi tineri intra in afaceri cand nu au experienta necesara si sansele de esec sunt mai mari. Unii vor da vina pe ei insisi pentru prima incercare ratata. Ori nu ei sunt de vina, ci faptul ca nu aveau toate cunostintele necesare. Trebuie sa stii putin cum functioneaza o industrie, putina tehnica si putin business, astfel incat sa nu-ti aduci in birou cei zece prieteni din copilarie. E tentant sa angajezi cunoscuti, pentru ca ai incredere in ei, dar aceasta nu este cea mai buna formula pe termen lung. Ai nevoie de profesionisti, oameni care sa livreze, orientati spre rezultate. Daca angajezi in firma un prieten din copilarie de cele mai multe ori nu iei cel mai bun om pe care ti-l permiti de acei bani. Ba chiar s-ar putea sa-l platesti cu mai mult decat trebuie. Cunosc cazuri in care s-a plecat pe formula de gasca, prieteni din scoala. Au topit repede banii investiti si s-au disipat apoi. 
 
Revenind la treaba cealalta, cu antreprenoriatul imediat dupa iesirea din scoala, cred ca este mai bine sa alegi varianta unui internship, a unui job care te atrage, ca sa vezi despre ce este treaba. Vezi ce puncte tari au firmele dintr-o industrie si unde sunt slabe. Mai tarziu, cand iti vei face propriul startup, vei putea exploata aceste slabiciuni. 
 
A.P.. Am observat emblema klingoniana la imaginea dumneavoastra de pe site? Sunteti un fan al universului SF Star Trek? Ce poate invata un om de afaceri din aceasta celebra franciza? 
 
A.L.: In mod sigur sunt concepte de care sunt pasionat. Un exemplu este opera lui Frank Herbert, toata seria "Dune", si altul opera lui Gene Roddenberry, creatorul universului Star Trek. Nu le-as trece la capitolul revelatie, adica am vazut episodul X si am zis "Oau!". Este vorba mai degraba de mesajul pe care il transmit per total. Vezi calitatile de leadership puse perfect in valoare, de la rezolvari de conflicte si pana la negocieri. Este foarta importanta ideea potrivit careia oamenii sunt buni la baza, care este transmisa de Star Trek, si ca oamenii pot sa faca mai bine si ca nu trebuie sa ne obisnuim cu romanescul "asta e". La noi in Romania "asta e" e ok din pacate. In Star Trek e un idealism spre care ar trebui sa tindem. Este, zic unii o utopie, insa daca ne-am dori sa mergem catre utopia respectiva s-ar imbunatati foarte mult lucrurile.  

Citeste si: Economiile din lumile SF: Astazi, Star Trek >>>
 
A.P.: Daca ar fi sa demarati acum o noua afacere in industria IT, care ar fi aceea?
 
As alege o industrie validata, adica in care se fac bani, si care se misca greu spre mediul online. Acolo un start-up se poate misca repede si deveni profitabil intr-un timp scurt. Exemple de domenii sunt educatia si sanatatea. Firmele mari din aceste sectoare se misca greu spre online, iar tu ai o sansa acolo. 
 
A.P.: Cum gasiti noi talente pentru a le aduce in companie?
 
A.L.: Concurenta noi am simtit pe partea de resurse umane de foarte mult timp, nu e vorba doar de ultimii ani. Gasim greu oameni care sa fie acolo unde vrem noi din punct de vedere tehnic, dar mai important este sa simtim ca se aliniaza cu filozofia noastra de echipa. Pentru noi e foarte important ca mediul de lucru sa fie distractiv. Degeaba este un om foarte bun din punct de vedere tehnic. Noi vrem sa fie si "fun". Sa ne simtim bine in firma e un obiectiv important pentru noi. Daca un om nu e fun la job, nu ne intereseaza. Un om care se concentreaza doar pe job, pe tehnic, e undeva la 50 - 60% din potentialul pe care il are. E mai greu sa gasim asta. Mai mult, suntem in concurenta cu toata lumea. La noi in Bucuresti recruteaza Amazon.com, Facebook, Google, Twitter si altii.

Si ca business concuram cu toata lumea. Pentru ca o companie din SUA care ma contacteaza vorbeste si cu o firma din India, cu alta din Indonezia si inca una din Filipine, inainte de a alege oferta care ii convine. Suntem supusi unei presiuni atat pe partea de resurse umane cat si pe cea de clienti la nivel global. Este atat de dur pe cat se poate. 
 
In ceea ce priveste caile prin care recrutam, este vorba de site-uri de joburi, LinkedIn, targuri de joburi sau retelele personale. Incercam sa transmitem in primul rand imaginea noastra, prin promovarea facuta in ultima vreme: aici faci tehnologii care sunt chiar ca lumea, inveti lucruri noi, si, mai important decat orice, e fun. In momentul in care sunt oameni care spun "Am inteles ca nu aveti un loc pentru mine acum... Eu vin insa oricand. Doar sunati-ma.", e foarte tare sentimentul. 

Ultimele NOUTATI

Cum sa alegi ochelari de calitate? 5 criterii de care sa tii cont
Life Style

Cum sa alegi ochelari de calitate? 5 criterii de care sa tii cont

today19 Mar. 2024
Cele mai bune SUV-uri germane secondhand
Noutati auto 2022 - stiri din domeniul auto

Cele mai bune SUV-uri germane secondhand

today19 Mar. 2024
Cati km mai poti sa mergi cu masina dupa ce ti se aprinde martorul de bord pentru combustibil
Noutati auto 2022 - stiri din domeniul auto

Cati km mai poti sa mergi cu masina dupa ce ti se aprinde martorul de bord pentru combustibil

today19 Mar. 2024
4 din 10 bugetari din Romania spun ca merita salarii de cel putin 1.500 de euro
Companii

4 din 10 bugetari din Romania spun ca merita salarii de cel putin 1.500 de euro

today19 Mar. 2024
Ghidul angajatorului. De ce este vitala monitorizarea timpului de lucru al salariatilor?
Companii

Ghidul angajatorului. De ce este vitala monitorizarea timpului de lucru al salariatilor?

today19 Mar. 2024
Primii speakeri anuntati la GPeC SUMMIT 20-21 Mai & start la inscrieri in programul GPeC Proficiency
Comunicate

Primii speakeri anuntati la GPeC SUMMIT 20-21 Mai & start la inscrieri in programul GPeC Proficiency

today19 Mar. 2024
S-a dat legea care te poate lasa fara pensie: cine e in pericol sa ramana pe dinafara
Economie

S-a dat legea care te poate lasa fara pensie: cine e in pericol sa ramana pe dinafara

today19 Mar. 2024
Probleme neasteptate cu e-Factura: ce piedici au mai descoperit patronii
Financiar-Bancar

Probleme neasteptate cu e-Factura: ce piedici au mai descoperit patronii

today19 Mar. 2024
Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Cati km mai poti sa mergi cu masina dupa ce ti se aprinde martorul de bord pentru combustibil
Noutati auto 2022 - stiri din domeniul...

Cati km mai poti sa mergi cu masina dupa ce ti se aprinde martorul de bord pentru combustibil

today19 Mar. 2024
4 din 10 bugetari din Romania spun ca merita salarii de cel putin 1.500 de euro
Companii

4 din 10 bugetari din Romania spun ca merita salarii de cel putin 1.500 de euro

today19 Mar. 2024
Ghidul angajatorului. De ce este vitala monitorizarea timpului de lucru al salariatilor?
Companii

Ghidul angajatorului. De ce este vitala monitorizarea timpului de lucru al salariatilor?

today19 Mar. 2024
Primii speakeri anuntati la GPeC SUMMIT 20-21 Mai & start la inscrieri in programul GPeC Proficiency
Comunicate

Primii speakeri anuntati la GPeC SUMMIT 20-21 Mai & start la inscrieri in programul GPeC Proficiency

today19 Mar. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"Legea nr. 296 2023 - Modificari MAJORE asupra mediului de afaceri din Romania"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
x