De ce barfele la serviciu sunt folositoare pentru angajati, dar si pentru companie

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
De ce barfele la serviciu sunt folositoare pentru angajati, dar si pentru companie
De ce barfele la serviciu sunt folositoare pentru angajati, dar si pentru companie
de Magda Florea la 27 Aug. 2021 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
leadershipmediu de lucrubusiness mindset

A barfi este, in viziunea multor oameni, o indeletnicire negativa, rautacioasa, pe care aproape toti o reneaga, cel putin la nivel declarativ. Psihologii contrazic radical aceasta conceptie si, paradoxal, spun ca barfele sunt utile, mai ales la locul de munca. Argumentele lor sunt cat se poate de intemeiate!
 


Pentru inceput, psihologii subliniaza faptul ca barfele la birou se impart in doua mari categorii, si de aici deriva caracterul lor util sau, din contra, distructiv.
 

Barfele se impart in doua mari categorii. De aici pleaca totul

 
Pe de-o parte, avem acele conversatii "meschine", care abordeaza critic, de exemplu, aspectul fizic al unui coleg de birou. Este complet nefolositor pentru toata lumea sa se comenteze lungimea nasului noului coleg, sau culoarea parului noii secretare. 
 
Un alt tip de bafa negativa poate fi: "Poti sa crezi ca Angajatul X a avut nevoie de atat de multe zile de concediu medical? ”. Angajatul barfitor incearca sa judece sau sa evalueze din reactia beneficiarului barfei daca comportamentul lui X este acceptabil sau nu, explica specialistii, iar astfel de tipologii de oameni merita evitate, spun psihologii.
 
Aceste tipuri de comentarii nu doar ca sunt inutile grupului, dar starnesc emotii negative si tensiuni intre cei criticati si grupul mare, iar aceste lucruri pot da nastere unui mediu de lucru nesanatos. In cele din urma, performantele grupului pot avea de suferit, iar acest lucru se poate reflecta si in cifrele financiare ale companiei.
 
In schimb, in cea de-a doua categorie avem barfele "nevinovate". Acele comentarii pozitive despre cineva care nu se afla de fata, dar despre care se vorbeste dintr-un anumit punct de vedere. De exemplu: "am auzit ca Ioana este plecata in vacanta, pe o insula exotica. Abia astept sa vina sa ne povesteasca", sau "am auzit ca fiica lui Mihai se ocupa de marketing. Este un job interesant, dar daca eram la fel de talentata ca ea la muzica, urmam si o cariera artistica". 
 
"Cred ca cea mai gresita conceptie este ca barfa e intotdeauna o ticalosie negativa - vorbind prost despre cineva, in absenta acelei persoane", spune Shannon Taylor, profesor de management la Universitatea din Florida Centrala, SUA, care studiaza dinamica locului de munca.

Citeste si: 5 obiceiuri ale oamenilor prosperi, care ii ajuta sa dobandeasca stabilitate financiara
 

Barfa ne poate "valida emotiile"

 
Barfa ne poate "valida emotiile" si ne poate ajuta sa ne dam seama de conceptiile oamenilor din jurul nostru, ne poate invata, de asemenea, daca putem avea sau nu, incredere in anumite persoane de la locul de munca.
 
"Barfa poate avertiza oamenii despre altii periculosi si, de asemenea, ajuta la construirea de legaturi sociale intre oamenii care barfesc”, spune Elena Martinescu, profesor la Universitatea din Amsterdam, care a studiat pe larg psihologia barfelor. 
 
"De-a lungul timpului, barfa ar putea ajuta oamenii sa-si dea seama ca impartasesc valori si experiente, ceea ce ii poate ajuta sa se apropie", a mai adaugat specialistul.
 
Practic, este doar vorba despre colectarea de informatii. 
 

Barfim, in medie, 52 de minute pe zi


Este oarecum inexplicabila perceptia negativa pe care o au oamenii asupra bafei. Faptul ca barfa nu este o activitate (neaparat) rautacioasa o demonstreaza un studiu din 2019. Acesta a aratat ca, atunci cand cercetatorii au inregistrat conversatii a aproximativ 500 de participanti, marea majoritate - mai mult de trei sferturi - a conversatiilor nu au fost pozitive sau negative, ci neutre. Oamenii barfeau, intr-adevar, la locul de munca, dar nu se antrenau in discutii negative, ci, pur si simplu, schimbau informatii despre ceilalti, fara a-i critica sau a le dauna in vreun fel, chiar daca persoanele discutate nu se aflau de fata.
 
E important sa intelegem ca acest fenomen nu poate fi negat, desi nu sunt multi angajatii care recunosc ca discuta in soapta despre colegii sau sefii lor. La fel de important este sa controlam acest fenomen si sa ii extragem elementele constructive, deoarece studiile arata ca, in medie, barfim 52 de minute pe zi la birou, motiv pentru care nu putem irosi acest timp construind ziduri intre noi din caramizi pline de negativism si rautate.

Citeste si: Business Mindset: Cum va puteti pastra cei mai valorosi oameni in firma
 

Persoanele care au comportamente nepotrivite pot fi tinute sub control

 
Omul de afaceri David Feinberg sustine ca barfele mai au un mare avantaj. Acela ca "pot tine sub control persoanele egoiste si imorale".
 
 Intr-un studiu din 2014, el si echipa sa au descoperit ca "indivizii care s-au comportat egoist sau imoral au mult mai multe sanse sa aiba in jurul lor oameni care ii barfesc, astfel incat toti ceilalti din grupul mai mare sa stie despre comportamentul lor".
 
 "Ca urmare, beneficiarii acestor barfe au fost mai predispusi sa evite interactiunea cu ei; destinatarii ii ostracizau adesea".
 
Mai tarziu, au descoperit ca "cei care au fost ostracizati au inceput sa-si schimbe atitudinea pentru a fi re-acceptati in grup si ca, in general, oamenii au devenit mai cooperanti intre ei".
 
Mai mult decat atat, mai spun specialistii, barfa "corporatista" ne poate fi de mare ajutor pentru a invinge sentimentele de anxietate care ne incearca, pe fondul acestei crize sanitare care a schimbat modelul de lucru in toate companiile lumii.
 
Poate ca nu ne mai adunam in fata cladirii la o cafea pentru a dezbate evenimente "din grupul de lucru", dar, datorita mijloacelor moderne de comunicare, putem schimba informatii utile intre noi si putem afla foarte usor daca, de exemplu, un coleg isi cauta un loc de munca in alta parte, eventual cu un program mai flexibil sau un salariu mai mare.
 
Putem comenta aceasta situatie cu alti colegi, putem analiza astfel de oportunitati in contextul actual, ceea ce poate induce senzatia de apartenenta la grup, la coeziune sociala, in pofida distantei fizice.
 
In cele din urma, sa nu ne fie teama sa vorbim, sa ascultam si sa tragem concluzii. Comunicarea este sanatoasa, cat timp facem un efort sa o mentinem in niste parametri pozitivi si constructivi.

Citeste si: Cum sa iti recompensezi angajatii fara sa maresti salariile si, culmea, ei sa fie mai multumiti asa

 
Senior Editor Manager.ro

Ultimele NOUTATI

6 sfaturi pentru a te prezenta impecabil in timpul calatoriilor de afaceri
Business

6 sfaturi pentru a te prezenta impecabil in timpul calatoriilor de afaceri

today26 Apr. 2024
PEPE inregistreaza o crestere de 15% dupa listare pe Coinbase. In ce directie se indreapta Dogeverse? (P)
Business

PEPE inregistreaza o crestere de 15% dupa listare pe Coinbase. In ce directie se indreapta Dogeverse? (P)

today26 Apr. 2024
Pune co-crearea in practica prin Idea Morph
Life Style

Pune co-crearea in practica prin Idea Morph

today26 Apr. 2024
Top 5 motive pentru ca proprietarii de afaceri si terase HoReCa sa investeasca in acoperiri cu pergole de inalta calitate
Business

Top 5 motive pentru ca proprietarii de afaceri si terase HoReCa sa investeasca in acoperiri cu pergole de inalta calitate

today26 Apr. 2024
5 idei profitabile de afaceri in agricultura
Business

5 idei profitabile de afaceri in agricultura

today26 Apr. 2024
Ce se intampla cu cele 5 milioane de pensii, inainte de Paste: cand intra toti banii pe card
Economie

Ce se intampla cu cele 5 milioane de pensii, inainte de Paste: cand intra toti banii pe card

today26 Apr. 2024
Guvernul modifica din nou Codul fiscal:  romanii care au locuinte scumpe se vor trezi somati de ANAF
Economie

Guvernul modifica din nou Codul fiscal: romanii care au locuinte scumpe se vor trezi somati de ANAF

today26 Apr. 2024
Specialist in Finante: Desi cresc impozitele, se adanceste deficitul, ceea ce inseamna ca statul risipeste prea mult banul public
Economie

Specialist in Finante: Desi cresc impozitele, se adanceste deficitul, ceea ce inseamna ca statul risipeste prea mult banul public

today26 Apr. 2024
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Pune co-crearea in practica prin Idea Morph
Life Style

Pune co-crearea in practica prin Idea Morph

today26 Apr. 2024
Top 5 motive pentru ca proprietarii de afaceri si terase HoReCa sa investeasca in acoperiri cu pergole de inalta calitate
Business

Top 5 motive pentru ca proprietarii de afaceri si terase HoReCa sa investeasca in acoperiri cu pergole de inalta calitate

today26 Apr. 2024
5 idei profitabile de afaceri in agricultura
Business

5 idei profitabile de afaceri in agricultura

today26 Apr. 2024
Ce se intampla cu cele 5 milioane de pensii, inainte de Paste: cand intra toti banii pe card
Economie

Ce se intampla cu cele 5 milioane de pensii, inainte de Paste: cand intra toti banii pe card

today26 Apr. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
x