Dupa prabusirea celor doua avioane 737 Max, Boeing a ramas, pentru prima oara din 1962, fara comenzi
In luna octombrie a anului 2018, un avion Boeing 737 Max s-a prabusit in mare, dupa ce a decolat de la Jakarta (Indonezia). Au murit, atunci, 189 de oameni, pasageri si membri ai echipajului. In martie 2019, un alt Boeing 737 Max s-a prabusit in Etiopia, la scurt timp dupa decolare. Toti cei 157 de oameni aflati la bord au murit.
Toate aeronavele Boeing 737 Max sunt, in prezent, consemnate la sol, iar compania producatoare da din colt in colt in fata acuzatiilor de neglijenta in proiectare cu care se confrunta.
Ca un facut, si alte modele de Boeing au fost implicate, in ultimul timp, in incidente aviatice.
Cel mai recent incident a avut loc la inceputul lunii februarie a acestui an, cand un Boeing 737 (diferit de modelul 737 Max) s-a rupt in 3 bucati la aterizarea pe un aeroport din Turcia, provocand moartea a trei persoane.
Din pricina acestor accidente cu urmari tragice, credibilitatea constructorului american de avioane s-a prabusit, iar Boeing a ajuns in situatia de a nu primi nicio noua comanda, pentru niciun model de aeronava, in luna ianuarie a acestui an, situatie cu care nu s-a mai confruntat din 1962.
In luna ianuarie 2020, Boeing a livrat (din comenzile mai vechi) 13 aeronave fata de 46, cate livrase in ianuarie 2019.
In acest context, principalul concurent al Boeing, concernul european Airbus, a primit, luna trecuta, cel mai mare numar de comenzi din ultimii 15 ani - 274.
Pierderile de miliarde de dolari inregistrate de Boeing se propaga in lant, afectand, in momentul de fata, si furnizorii grupului.
Datoriile Boeing au ajuns la peste 27 de miliarde de dolari si continua sa creasca, in contextul in care compania este nevoita sa plateasca despagubiri operatorilor aerieni si furnizorilor si este implicata in procese de daune intentate de rudele victimelor accidentelor aviatice.
In ultimul timp, Boeing si Airbus mergeau cap la cap, diferenta dintre numarul de avioane livrate anual de cele doua companii fiind foarte mica (Boeing fiind, totusi, in avantaj).
In 2015, Boeing a livrat 762 de aeronave, in vreme ce Airbus a livrat 635; in 2016, Boeing - 748 vs Airbus - 688; in 2017, Boeing - 763 vs Airbus - 718; in 2018, Boeing - 806 vs Airbus - 800.
In anul 2019, echilibrul s-a rupt, iar Boeing a livrat doar 345 de aeronave, in vreme ce Airbus a livrat 725.
Inainte de a deplange, insa, soarta companiei americane, sa nu uitam ca aceasta este unul dintre cei mai mari producatori de tehnica militara si de componente pentru tehnica militara.
In anul 2018, Boeing s-a concentrat asupra productiei pentru industria militara. Astfel, compania a trecut pe locul al doilea in lume (dupa Lockheed Martin) in ceea ce priveste cifra de afaceri realizata din productia de echipament militar, dupa ce, in 2017, conform aceluiasi indicator, se gasea pe pozitia a 5-a in lume.
Sursa foto: pexels.com