Femeile isi fac tot mai mult loc in lumea afacerilor, dominata de barbati: tot mai multe vor ajunge in functii de la varful ierarhiei
leadershipafacerifemei business
Femeile vor ocupa mai putin de o treime (28%) din functiile de conducere din cadrul companiilor din sectorul serviciilor financiare pana in 2030, analizand in functie de evolutia de pana acum, potrivit celei mai recente editii a raportul Deloitte „Leadership, representation and gender equity in financial services”.
Conform acestei estimari, numarul femeilor in pozitii de conducere va creste usor, cu 4% in urmatorii opt ani, dar va fi in continuare sub nivelul de paritate. Raportul Deloitte a fost realizat in colaborare cu organizatia 100 Women in Finance, care isi propune sa sprijine femeile din industria financiara. In plus, raportul subliniaza ca aceasta crestere previzionata se afla sub pragul tinta de reprezentare in cadrul unui grup, o pondere de 30% fiind considerata nivelul minim de reprezentare care poate impulsiona schimbarea in cadrul unui grup mai larg, potrivit cercetarilor academice despre diversitate si
leadership.
Raportul subliniaza, de asemenea, ca efectul de multiplicare se aplica si in domeniul serviciilor financiare, si anume impactul pe care il are numarul femeilor care fac parte din echipa de management de top asupra promovarii altor femei din organizatie in pozitii de conducere. In cazul in care companiile nu depun eforturi suplimentare in arii precum recrutarea, retentia, planificarea succesiunii si revenirea la locul de munca, atunci decalajul dintre femeile care fac parte din echipa de management de top si cele cu pozitii de manager de nivel inferior s-ar putea mari de la 9% in 2021 la 14% in 2030, mai arata raportul.
In Europa, promovarea unei femei in echipa de management de top corespunde promovarii a trei alte femei in functii de manageri
"Prezenta femeilor in functii de top este de cele mai multe ori o sursa de inspiratie, dar si o sursa a efectului de multiplicare. In Europa, de exemplu, analizele Deloitte arata ca promovarea unei femei in echipa de management de top corespunde promovarii a trei alte femei in functii de manageri, asadar, pentru a avea o forta de munca diversa, companiile pot incepe prin a lua masuri pentru imbunatatirea diversitatii la varful organizatiei", a declarat Alexandra Smedoiu, Partener, Deloitte Romania, si coordonatoarea programului SheXO Club.
Printre initiativele pe care companiile din sectorul serviciilor financiare ar trebui sa le ia in considerare pentru a pastra si recruta femei in pozitii de leadership, raportul evidentiaza utilizarea modului de lucru hibrid. Pentru multe femei, revenirea la birou, fie cu norma intreaga, fie intr-un mod hibrid, ar putea genera provocari in ceea ce priveste ingrijirea copiilor sau chiar oportunitatile de avansare in cariera.
Prin urmare, companiile din domeniul serviciilor financiare ar trebui sa ia in calcul potentialele dezavantaje ale modului de lucru hibrid si sa comunice in mod clar asteptarile si parametrii din cadrul acestor noi moduri de lucru, recomanda raportul.
Mai mult decat atat, asa-numitele programe de relansare a carierei pot deveni un instrument si mai puternic pentru a atrage si pastra femeile, potrivit raportului, avand in vedere ca 43% dintre femei isi parasesc locul de munca dupa ce au un copil, iar mai mult de jumatate dintre exponentele generatiei Millennials anticipeaza sa isi vor intrerupe cariera la un moment dat.
Cea mai recenta editie a raportului Deloitte "Leadership, representation and gender equity in financial services", dezvoltat in colaborare cu organizatia 100 Women in Finance, se bazeaza pe analiza datelor publice a peste 100 de institutii din domeniul serviciilor financiare din SUA, realizata de Deloitte Center for Financial Services.
Programul SheXO Club, o initiativa globala a Deloitte lansata in Romania in 2012, isi propune sa construiasca o comunitate de femei de afaceri care sa fie conectata, sa creasca si sa prospere prin crearea unei platforme dedicate schimbului de experiente. Prin intermediul intalnirilor, cercetarilor si analizelor destinate clubului, membrele acestuia isi vor putea extinde cunostintele in domenii precum leadership, economie, tendinte globale si modele de afaceri, impartasind in acelasi timp cele mai bune practici in domeniul diversitatii si incluziunii.