Ghidul angajatorului. La ce se refera, din punctul de vedere al legislatiei muncii, notiunea de functie?
ghidul angajatoruluilegislatia munciicodul muncii
In limbajul obisnuit, functia este echivalenta cu meseria, ocupatia, profesia, postul. In limbajul juridic, lucrurile sunt mai complexe si necesita niste explicatii suplimentare, mai ales ca, asa cum vom vedea mai jos, insusi legiuitorul foloseste acest termen in sensuri diferite. Asadar:
Functia este un concept utilizat pentru identificarea pozitiei exacte ocupate de salariat in cadrul ierarhiei firmei, pozitie raportata la un anumit nivel de pregatire profesionala.
Functia este importanta deoarece ea determina atributiile de serviciu ale respectivului salariat si ea se afla in stransa legatura cu ansamblul de cunostinte obtinute prin scolarizare si prin practica, necesare indeplinirii acelor atributii.
Functia face parte dintre elementele esentiale ale contractului individual de munca si, odata ce contractul a fost incheiat, ea nu mai poate fi modificata decat prin acordul partilor.
Cum spuneam mai sus, notiunea de „functie” este folosita uneori de legiuitor in sensuri oarecum diferite:
1) in sensul de
contract de munca, cum ar fi in expresia „cumul de functii”, prin care se intelege de fapt cumulul a doua sau mai multe contracte de munca (art. 35 din Codul muncii) sau in expresii ca „mentinere in functie”, „reintegrare in functie”, „functie de baza”;
2) in sensul de
post – „salariatul poate fi supus la o noua perioada de proba in situatia in care acesta debuteaza la acelasi angajator intr-o noua functie sau profesie” (art. 32 alin. (2) din Codul muncii);
3) in sensul de
fisa a postului – „salariatii care indeplinesc, la domiciliul lor, atributiile specifice functiei pe care o detin” (art. 108 alin. (1) din Codul muncii);
4) in sensul de
atributii de serviciu – „functiile indeplinite” de salariat (art. 29 alin. (4) din Codul muncii) etc.
De precizat ca, in cazul functionarilor publici, notiunea de functie are o alta semnificatie, ea reprezentand ansamblul atributiilor si responsabilitatilor persoanei fizice investite cu exercitarea atributiilor autoritatii publice.
Uneori notiunea de functie este folosita pentru a determina ansamblul atributiilor unei persoane care nu are nici calitatea de salariat, nici pe cea de functionar public. Este cazul managerilor societatilor pe actiuni, care pot indeplini functia de director, fiind angajati pe baza unui contract de mandat.
Sursa foto: www.pixabay.com