Mari esecuri in istoria afacerilor. Aparatul de transport individual Segway
mari esecuri in istoria afacerilorafaceribusinesssegway
Cand a fost lansat, in 2001, acest vehicul pe doua roti parea ca va revolutiona domeniul transportului individual. Era pur si simplu spectaculos. Ingloba o tehnologie impresionanta, care permitea accelerarea sau franarea prin miscarile corpului, era silentios, avea un consum redus de energie electrica, oferea o senzatie deosebita in timpul deplasarii. Inventatorul lui, Dean Kamen, credea ca impactul lui social va fi similar cu cel al calculatorului personal si multi erau de acord cu acest punct de vedere. Doar ca piata a decis altfel.
Segway era un produs profund inovator. Functiona foarte bine. Compania producatoare avea resurse financiare suficiente. Publicitatea era ultra-consistenta. Diversi specialisti estimau ca el va fi produsul care va atinge cel mai rapid pragul de vanzari de 1 miliard $, din intreaga istorie a afacerilor, cu un ritm de 500.000 de bucati comercializate in fiecare an.
Realitatea a aratat insa altceva: vanzari de doar 1% din numarul preconizat. Pana in 2007 se vandusera doar 30.000 de bucati – un nivel dezamagitor atat pentru Dean Kamen, cat si pentru compania Segway Inc., care investise cca 100 de milioane $ in acest produs, cu speranta ca el va schimba radical modul de deplasare a oamenilor in interiorul aglomerarilor urbane.
Ce anume a determinat esecul Segway?
Acum, cand privim in urma, lucrurile sunt clare si pot fi identificati cu usurinta cativa factori esentiali:
1. Segway nu satisfacea o necesitate reala a pietei, era doar o jucarie frumoasa
El se voia a fi varianta optima de transport in interiorul oraselor, in special pe traseul de acasa la locul de munca si retur, dar aici existau deja alte variante clare – masinile personale, bicicletele, scuterele, sistemul de transport in comun – mai convenabile decat Segway din anumite puncte de vedere (costul per calatorie, viteza de deplasare, posibilitatea de a cara un bagaj mai consistent sau plase cu cumparaturi etc.)
2. Produsul nu era 100% sigur
Steve Jobs l-a avertizat inca de la inceput pe Dean Kamen ca increderea in Segway va scadea dramatic dupa primul accident mai serios. Si asa a si fost. Curand dupa lansarea produsului au inceput sa fie raportate accidente soldate nu doar cu zgarieturi si vanatai, ci si cu fracturi, lovituri la cap, desfigurari.
Insusi presedintele George W. Bush a cazut cu un Segway in timpul unei vacante din 2003, incidentul fiind fotografiat de reporteri si popularizat intens. Apoi, ca sa ramanem la cazuri celebre, jurnalistul britanic Piers Morgan si-a rupt 3 coaste intr-un accident similar in 2007, pentru ca lovitura decisiva pentru imaginea produsului sa vina in 2010, cand chiar proprietarul Segway Inc., James Heselden, a devenit victima produsului sau. El a decedat dupa ce a cazut de pe o stanca de 10 m, in urma unui viraj gresit cu un Segway.
3. Pretul s-a dovedit prea mare
Segway a fost lansat pe piata la pretul de 5.000 $, cam cat al unei masini second hand in stare buna. Multi potentiali clienti au facut probabil aceasta comparatie si au decis ca masina le oferea mai multe avantaje. E-adevarat, Segway ocupa mai putin loc decat o masina, doar ca nu putea fi lasat in strada si nici nu putea fi carat prea usor pe scari (cantarea 50 kg).
4. Reglementarile lipseau cu desavarsire
Jeff Bezos a intuit perfect aceasta problema cand a intrebat: „Vor avea oamenii voie sa se deplaseze pe strada cu asa ceva?”. Si, intr-adevar, s-a dovedit ca deplasarea cu Segway nu era incadrata nicaieri in legislatie, astfel ca primii utilizatori s-au trezit ca Politia le cere sa circule ba pe carosabil, ba pe trotuar, ba sa nu circule deloc. Iar lipsa cadrului legislativ a avut, evident, un efect negativ asupra vanzarilor, pentru ca nimeni nu era dispus sa cumpere un produs fara sa aiba siguranta ca il va si putea utiliza.
Concluzia? E clar ca entuziasmul initial din jurul acestui vehicul inovator, cu aer SF, nu a fost suficient pentru a-i asigura succesul comercial. Piata reuseste sa ii surprinda, iata, chiar si pe intreprinzatorii experimentati, cu toate ca, in principiu, ea functioneaza dupa o regula foarte simpla:
da-i publicului potrivit produsul potrivit la pretul potrivit.
Segway nu a ajuns in posesia tuturor, asa cum au crezut initial Dean Kamen si tot felul de experti. Locul lui s-a dovedit in hypermarketuri, mall-uri, hale, depozite, aeroporturi, muzee etc., unde angajatii trebuie sa se deplaseze mult, adesea prin spatii inguste, si au nevoie de un mijloc de transport individual, rapid, silentios, comod.
Daca Segway Inc. ar fi facut de la bun inceput un studiu de piata serios si nu s-ar fi lasat derutata de valul initial de reactii pozitive, si-ar fi dat seama ca produsul ei se adreseaza de fapt companiilor (de un anumit gen), si nu persoanelor fizice. Si ar fi evitat astfel o aventura extrem de costisitoare.
Citeste si:
Ghidul angajatorului. Sunteti pregatit pentru controlul ITM? Inspectorii va pot cere nu mai putin de 132 de documente!