Postarile din mediul online, pericol pentru cariera. Managerii analizeaza comportamentul online al angajatilor si se poate ajunge pana la concedieri
locuri de muncatelemuncasocial mediamunca la distantalocuri de munca
Odata cu pandemia de coronavirus si intensificarea muncii la distanta, piata muncii s-a orientat semnificativ catre mediul virtual, si din alte puncte de vedere. Interviurile, spre exemplu, s-au mutat si ele exclusiv in spatiul virtual, iar profilul personal al angajatilor a devenit brandul lor pe care il prezinta (constienti, sau nu) potentialilor angajatori. De asemenea, persoanele care detineau deja o slujba in timpul pandemiei de coronavirus au fost nevoite sa intensifice interactiunea online cu sefii sau colegii de serviciu, situatie care le-a expus comportamentul online, mai mult decat inainte de pandemie. Aceste situatii pot avea ca urmari: esecul de a obtine un loc de munca, concedierea sau, de ce nu, promovarea.
Angajatorii au inceput sa devina, in contextul actual, mult mai interesati de comportamentul online angajatilor si candidatilor. O atitudine, o postare, o afiliere nepotrivita in mediul online, pe profilul personal, care contravine politicilor firmei, se poate transforma in concediere.
De asemenea, in momentul in care iti cauti un job, motivul pentru care ai putea fi refuzat ar fi faptul ca postezi in mediul online elemente nepotrivite, care nu sunt pe placul companiei in cadrul careia doresti sa te angajezi, sau nu corespund profilului de angajat pe care firma respectiva il cauta.
Desi profilul tau personal de Facebook, Twitter sau Instagram iti apartie, teoretic, tie, acesta este spatiu public si, mai mult sau mai putin, ajunge sa te reprezinte, sa fie un brand personal pentru tine si, implicit, un ambasador de imagine pentru firma la care lucrezi. Companiile sunt foarte atente la persoanele cu care isi asociaza imaginea, mai ales daca persoanele respective tind sa ocupe functii de conducere, deci pozitii care presupun expunere si vizibilitate.
Citeste si: Manager de restaurant: Munca de acasa a pus pe butuci industria restaurantelor: Traim doar din poftele clientilor
Din acest motiv, expertii in recrutare de forta de munca recomanda angajatilor sau candidatilor care isi cauta un job sa fie prudenti in comportamentul lor online. Decenta, amabilitatea si grija in asocieri cu anumite ideologii, organizatii, evenimente, ar trebui sa caracterizeze orice profil online.
Pe langa faptul ca prudenta aceasta te poate salva de la o eventuala concediere, sau iti poate aduce un nou job, e posibil sa iti creasca si sansele de promovare. E posibil, spre exemplu, ca tu si un alt coleg sa fiti in competitie pentru o pozitie ierarhic superioara, iar, din punct de vedere profesional, amandoi sa aveti aceleasi calificative si merite. Atunci, departajarea se va face pe zona aceasta ''personala''. Angajatorul va opta spre a-l promova pe cel care, pe langa competente profesionale, are si o imagine adecvata prin comportamentul sau din mediul virtual.
Toti angajatii ar trebui sa stie ca profilul lor de pe platformele de socializare nu mai este o particica existentiala la care au acces ei si prietenii lor, ci reprezinta o oglinda a lor, o carte de vizita transparenta si intima, in functie de care isi pot cladi sau distruge relatiile profesionale.
Citeste si: 3 strategii pentru a fi mai eficient in munca de acasa