Un salariat va produce un prejudiciu. Ii puteti cere despabubiri? Depinde!
Caz real: o casiera este nepoliticoasa cu o clienta. E deranjata ca aceasta nu are bani mai marunti ca sa-si achite cumparaturile, o tutuieste fara jena (desi clienta este o femeie in toata firea), ridica tonul, face comentarii la limita insultei. Clienta lasa cumparaturile la casa si pleaca, jurand sa nu mai calce niciodata pe acolo. La fel procedeaza toti clientii aflati la coada si care au fost martori la scena.
Evident, dvs., ca proprietar al magazinului si angajator, va grabiti sa incepeti demersurile legale pentru concedierea disciplinara a casierei. Sunteti perfect acoperit de prevederile regulamentului intern.
Dar aveti dreptul sa ii si solicitati
plata de despagubiri, pe motiv ca v-a gonit clientii si v-a privat astfel de niste vanzari si venituri viitoare?
Conform definitiei, prejudiciul reprezinta o paguba, o dauna, un efect material al unei fapte ilicite, care se face simtit in diminuarea prezenta sau viitoare a patrimoniului angajatorului.
Doar ca, atentie, prima conditie este ca
acest prejudiciu sa fie dovedit sau masurabil, altfel nu se poate angaja raspunderea patrimoniala a salariatului.
Precizarea e importanta, pentru ca lucrurile difera de la caz la caz. De exemplu, daca paznicul unui depozit aprinde un foc in incinta si declanseaza un incendiu, prejudiciul astfel produs va fi foarte clar si la stabilirea lui se va avea in vedere nu numai pretul cu care fusesera achizitionate marfurile depozitate acolo, ci si profitul care urma a se obtine prin comercializarea acestora.
In schimb, in situatia casierei din exemplul de mai sus, prejudiciul este unul eventual, nu unul cert. Dvs. presupuneti ca respectivii clienti nu vor mai reveni niciodata in magazin, dar e foarte posibil ca peste cateva zile sa ii vedeti din nou pe acolo, din diverse motive, doar de ei stiute (poate ca doar la dvs. gasesc anumite marfuri, la un pret foarte convenabil).
In concluzie, nu ii veti putea cere casierei despagubiri pentru prejudiciul produs, pentru ca pur si simplu nu aveti cum sa cuantificati valoarea respectivului prejudiciu. Dar, da, o puteti concedia fara probleme daca atitudinea nepoliticoasa fata de clienti este mentionata ca abatere disciplinara grava in regulamentul intern.
Sursa foto: www.pixabay.com