Cum zboara, de fapt, avioanele si de ce e (aproape) imposibil sa se prabuseasca?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Cum zboara, de fapt, avioanele si de ce e (aproape) imposibil sa se prabuseasca?
Cum zboara, de fapt, avioanele si de ce e (aproape) imposibil sa se prabuseasca?
de Magda Florea la 24 Iul. 2024
Urmareste-ne pe Google News
avionzborzbor cu avionul

Zborul cu avionul a ajuns sa fie o necesitate in zilele noastre, iar costul biletelor de avion a devenit accesibil oricui. Totusi, multi oameni inca se tem sa calatoreasca la zeci de mii de metri altitudine, motiv pentru care ne-am gandit sa explicam, din punct de vedere tehnic, cum zboara avioanele si de ce sunt mai sigure decat ti-ai imagina.
 


 
Zborul unui avion este unul dintre cele mai impresionante exemple de aplicare a principiilor fizicii si ingineriei. De la momentul decolarii si pana la aterizare, un avion se bazeaza pe o serie de mecanisme complexe care ii permit sa se mentina in aer, sa navigheze si sa aterizeze in siguranta. Odata ce le vei intelege, vei incepe sa te temi mai putin de o astfel de experienta.
 

Principiile fundamentale ale zborului

 
La baza zborului unui avion se afla patru forte principale: portanta, greutatea, tractiunea si rezistenta aerodinamica. Interactiunea dintre aceste forte determina daca un avion poate zbura si cum se misca in aer.
 
  • Portanta (Lift): este forta care ridica avionul de la sol si il mentine in aer. Aceasta este generata de aripile avionului atunci cand aerul curge peste si sub ele.
  • Greutatea (Weight): este forta gravitationala care trage avionul in jos. Aceasta trebuie sa fie contrabalansata de portanta pentru ca avionul sa poata zbura.
  • Tractiunea (Thrust): este forta care impinge avionul inainte. Aceasta este produsa de motoarele avionului si este necesara pentru a invinge rezistenta aerodinamica.
  • Rezistenta aerodinamica (Drag): este forta care se opune miscarii inainte a avionului. Aceasta este cauzata de frecarea cu aerul si trebuie invinsa de tractiune.
 

Cum este generata portanta?

 
Portanta este esentiala pentru zbor si este generata de aripile avionului. Principiul de baza care explica generarea portantei este Principiul lui Bernoulli, care afirma ca atunci cand viteza unui fluid (in acest caz, aerul) creste, presiunea acestuia scade. Aripile unui avion sunt proiectate cu o forma asimetrica, avand o parte superioara curbata si o parte inferioara mai plata.
 
Cand avionul se misca inainte, aerul curge mai repede peste partea superioara a aripii si mai incet pe sub aripa. Aceasta creeaza o presiune mai mica deasupra aripii si o presiune mai mare dedesubt, generand portanta si ridicand astfel avionul.
 

Motoarele si tractiunea

 
Motoarele avionului sunt responsabile pentru generarea tractiunii. Exista diferite tipuri de motoare, dar cele mai comune sunt motoarele cu reactie (jet engines) si motoarele cu elice (propeller engines).
 
Motoarele cu reactie: acestea functioneaza prin aspirarea aerului, comprimarea acestuia, amestecarea cu combustibil si aprinderea amestecului. Gazele rezultate sunt expulzate cu mare viteza in spatele avionului, generand tractiune.
Motoarele cu elice: acestea folosesc elicele pentru a impinge aerul inapoi, creand tractiune prin acelasi principiu de actiune si reactiune descris de a treia lege a lui Newton.
 

Stabilitate si control

 
Pentru a mentine un zbor stabil si controlat, avioanele sunt echipate cu suprafete de control, cum ar fi eleroanele, directia de zbor (rudder) si stabilizatoarele.
 
Eleroanele: situate pe marginile exterioare ale aripilor, acestea controleaza rularea (rotirea avionului in jurul axei longitudinale).
Directia de zbor (Rudder): aflata pe coada avionului, aceasta controleaza directia (rotirea in jurul axei verticale).
Stabilizatoarele: stabileaza zborul avionului si controleaza urcarea si coborarea (rotirea in jurul axei laterale).
 
Prin ajustarea acestor suprafete, pilotul poate controla directia, inclinarea si altitudinea avionului.
 

Avionica si sistemele de navigatie

 
Sistemele avansate de avionica si navigatie joaca un rol esential in siguranta si eficienta zborului. Acestea includ instrumente de masurare a altitudinii, vitezei, pozitiei si atitudinii avionului. Sistemele GPS, radar si de comunicatii permit pilotilor sa navigheze precis si sa comunice cu controlul traficului aerian pentru a evita coliziunile si a mentine un zbor sigur.
 

Aterizarea cu avionul

 
Aterizarea este una dintre cele mai critice faze ale zborului. Pentru a ateriza in siguranta, pilotul trebuie sa reduca viteza avionului si sa asigure un unghi de coborare controlat. Flapsurile aripilor sunt extinse pentru a creste portanta si a reduce viteza de coborare. Franele de pe roti si inversoarele de tractiune ale motoarelor sunt utilizate pentru a opri avionul dupa atingerea pistei.
 
Asadar, borul unui avion este posibil datorita unei combinatii complexe de principii fizice si tehnologii avansate. De la generarea portantei prin forma aripilor, pana la controlul directiei prin suprafetele de control si gestionarea tractiunii prin motoare, fiecare aspect al zborului este bine gandit si optimizat pentru a asigura siguranta si eficienta.  Observand complexitatea acestei experiente, te vei simti mai in siguranta data viitoare cand vei pasi la bordul unei aeronave ... sa speram!

 
Sursa foto: freepik.com

 
Senior Editor Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Raport alarmant: majoritatea firmelor de capital privat din Romania nu mai cred in redresarea economica
Companii

Raport alarmant: majoritatea firmelor de capital privat din Romania nu mai cred in redresarea economica

today11 Mai. 2025
Inflatia si instabilitatea politica, principalele temeri ale producatorilor romani
Economie

Inflatia si instabilitatea politica, principalele temeri ale producatorilor romani

today10 Mai. 2025
Bitcoin stabileste un nou prag istoric: de ce moneda digitala domina din nou piata cripto
Ultimele stiri economice

Bitcoin stabileste un nou prag istoric: de ce moneda digitala domina din nou piata cripto

today10 Mai. 2025
Ce este colectarea selectiva a deseurilor si de ce conteaza pentru mediu si societate?
Life Style

Ce este colectarea selectiva a deseurilor si de ce conteaza pentru mediu si societate?

today09 Mai. 2025
Romania urca in clasamentul avutiei nationale: salt de 4 pozitii pana pe locul 29 in Europa
Economie

Romania urca in clasamentul avutiei nationale: salt de 4 pozitii pana pe locul 29 in Europa

today09 Mai. 2025
Fraudele de tip spoofing fac ravagii: cum ajung romanii victime ale noii escrocherii
Protectia datelor cu caracter personal

Fraudele de tip spoofing fac ravagii: cum ajung romanii victime ale noii escrocherii

today09 Mai. 2025
Oficial! Se dau salarii compensatorii pentru acesti angajati din Romania
Companii

Oficial! Se dau salarii compensatorii pentru acesti angajati din Romania

today09 Mai. 2025
Mediul privat isi revine? Scade puternic numarul firmelor care isi suspenda activitatea
Companii

Mediul privat isi revine? Scade puternic numarul firmelor care isi suspenda activitatea

today08 Mai. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x