Te-ai intrebat vreodata de ce se conduce pe partea stanga in unele tari?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Te-ai intrebat vreodata de ce se conduce pe partea stanga in unele tari?
Te-ai intrebat vreodata de ce se conduce pe partea stanga in unele tari?
de Magda Florea la 19 Oct. 2019
Urmareste-ne pe Google News
cultura generalanapoleon bonapartefrantacirculatietraficistoriemasini

Ei bine, iata o dilema la care orice sofer ar trebui sa stie raspunsul. Nu pentru ca in acest raspuns s-ar regasi rezolvarea vreunei dileme existentiale, insa in contextul in care tot mai multi romani ajung in tari in care se conduce pe partea stanga si tot mai multe masini cu volan pe partea dreapta ajung pe strazile din Romania, nu ar strica sa ne imbogatim cultura generala ... macar putin.

In primul rand, volanul situat pe o parte sau pe alta a masinii are ca unic scop apropierea soferului de centrul gemoetric al carosabilului. Din aceasta pozitie, soferul poate controla masina si poate estima cu maxima precizie distantele. In tarile in care circulatia se desfasoara pe partea stanga, volanul este situat pe partea dreapta. In schimb, acolo unde circulatia se desfasoara pe partea dreapta, soferul trebuie sa aiba volanul pe partea stanga.

De ce nu conducem toti pe aceeasi parte?

Trebuie sa stii ca, inainte, in toate tarile lumii se circula pe partea stanga a drumului. In urma cu sute de ani, oamenii circulau pe cai, iar mersul pe partea stanga facilita atat folosirea mainii drepte, cat si urcarea pe cal din afara drumului, nu din mijlocul acestuia.

La acea vreme, cavalerii Evului Mediu spre exemplu, aveau nevoie ca mana dreapta sa fie libera pentru a putea sa tina in ea sabia, in timp ce cu stanga carmuiau hamurile calului. De asemenea, daca se intalneau cu un inamic, se puteau lupta de pe cai folosindu-si amandoi mainile drepte in lupta.

Importanta lui Napoleon Bonaparte 


Putem spune ca mersul pe partea dreapta a luat nastere in Franta.  Francezii faceau distinctia dintre clasele sociale, fiecareia alocandu-i-se o parte a drumului pentru a circula. Aristocratii mergeau pe partea stanga, ei avand si trasuri, iar oamenii de conditie sociala mai joasa, circulau pe partea dreapta, cel mai adesea, pe jos.

Aceasta situatie a durat pana in 1794, cand a fost introdusa "Legea poporului" care impunea circulatia doar pe partea dreapta.

Dupa 1800, circulatia pe partea dreapta a luat tot mai mult avant, iar acum doar cateva state mai pastreaza circulatia pe partea stanga.

In 1812, Napoleon Bonaparte a stabilit sa aplice aceasta regula de circulatie nu doar in Franta, ci in toate tarile pe care le va cuceri. Istoricii privesc aceasta decizie din doua perspective: fie Napoleon voia sa isi "personalizeze" cuceririle asemenea Frantei si sa le impuna o regula care sa fie specifica lui si tarii sale, fie era vorba despre o tactica de lupta, prin care isi surprindea inamicii, care erau obisnuiti sa circule pe partea opusa.

Evident, Napoleon, desi este unul dintre cei mai mari cuceritori ai tuturor timpurilor, nu a reusit sa arboreze drapelul francez in toate tarile care acum au circulatia pe partea stanga, la acest lucru contribuind o serie de alti factori.

De exemplu, la inceput de secol 19, SUA erau cel mai mare exportator de masini, iar americanii au decis sa lanseze in 1908 un model de masina marca Ford, cu volanul pe partea stanga. Evident, acest lucru a dus la o propagare si mai mare a acestei reguli de circulatie.

Totodata, multe tari au considerat necesara adoptarea acestei reguli, tinand cont ca vecinii lor geografici o aplicau deja, sau pur si simplu, li s-a parut mai folositoare decat mersul pe partea dreapta.

Astfel, s-a ajuns ca in 2019 foarte putine dintre tarile lumii sa mai circule pe partea stanga a drumului: Marea Britanie, Japonia, India, Cipru, Noua Zeelanda, Australia, Indonezia, Africa de Sud, dar si alte cateva state africane. Canada a fost si ea un stat in care circulatia era pe partea stanga, fiind sub influenta britanica, insa din 1920, circulatia se face tot pe dreapta.

Ultimul stat din Europa care a adoptat circulatia pe partea dreapta a fost Suedia, in 1967. Romania a adoptat mersul pe partea dreapa in 1911, in baza unei conventii incheiate la Paris, fiind al 26-le stat care a aderat la acea conventie.

Studiile arata ca oamenii sunt construiti genetic sa conduca pe ... stanga


Totusi, studiile arata ca in tarile in care se circula pe partea stanga, numarul accidentelor rutiere este mult mai redus. Cercetatorii au si o explicatie pentru acest lucru. Ei spun ca structura ochiului uman este construita astfel incat sa poata receptiona mai multi stimuli vizuali prin vederea periferica a ochiului drept, decat prin cea a ochiului stang.

Astfel, cei care conduc pe partea stanga au un avantaj genetic in plus fata de cei care conduc pe partea dreapta si pot preveni accidentele rutiere mult mai usor.

Citeste si: Sinteza Saptamanii: Modificari la Legea constructiilor si la Legea societatilor si schimbari privind voucherele de vacanta
Senior Editor Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Romania a ajuns o mare piata de consum - facem import masiv, dar exportam foarte putin, deficit colosal la balanta comerciala
Economie

Romania a ajuns o mare piata de consum - facem import masiv, dar exportam foarte putin, deficit colosal la balanta comerciala

today16 Iun. 2025
Ce este leasingul operational pentru IMM-uri si de ce e mai avantajos decat leasingul financiar
Companii

Ce este leasingul operational pentru IMM-uri si de ce e mai avantajos decat leasingul financiar

today16 Iun. 2025
Tokenurile RWA atrag atentia investitorilor: activele din lumea reala intra pe blockchain
Ultimele stiri economice

Tokenurile RWA atrag atentia investitorilor: activele din lumea reala intra pe blockchain

today16 Iun. 2025
Ethereum da semne de revenire: balenele cripto revin in forta, iar institutiile cumpara masiv
Ultimele stiri economice

Ethereum da semne de revenire: balenele cripto revin in forta, iar institutiile cumpara masiv

today16 Iun. 2025
Ghidul angajatorului. Salariatul nu se  poate opune trimiterii lui in delegatie!
Companii

Ghidul angajatorului. Salariatul nu se poate opune trimiterii lui in delegatie!

today16 Iun. 2025
Este taurina un aliat eficient în recuperarea muscular? post-antrenament?
Sanatate

Este taurina un aliat eficient în recuperarea muscular? post-antrenament?

today16 Iun. 2025
13 motive intemeiate pentru care un salariat poate  contesta decizia angajatorului de a-l concedia
Companii

13 motive intemeiate pentru care un salariat poate contesta decizia angajatorului de a-l concedia

today16 Iun. 2025
Birouri reglabile pe inaltime la firma - angajatii merita confort
Business

Birouri reglabile pe inaltime la firma - angajatii merita confort

today16 Iun. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x