Plusuri si minusuri pentru oferirea de cadouri clientilor companiei
cadouoferire cadou clientreguli daruripublicitate gratuitaachizitie produs
Odata cu sezonul vacantei, s-ar putea sa te gandesti ca este perioada propice pentru a darui cadouri clientilor tai pentru a-ti construi o imagine favorabila ca firma. In acelasi timp, desi pare o idee foarte buna, Jerry Acuff, autor al cartii The Relationship Edge, sustine ca intentia se poate intoarce impotriva ta daca nu cunosti regulile.
Ce reguli? Iata-le:
1. Nu darui cadouri scumpe
Un cadou scump poate da senzatia ca vrei sa mituiesti, nu sa daruiesti un simplu cadou. Acest lucru se aplica mai ales in relatiile B2B unde clientul este indreptatit sa iti trimita cadoul daca va simti ca este ingradit sa continue sa iti achizitioneze produsele.
2. Urmeaza legile si reglementarile
Exista unele profesii in care acceptarea unui cadou din partea unui client este ilegala. De pilda, jurnalistii nu trebuie sa accepte cadouri de la companiile pe care le acopera. La fel si in cazul cadourilor primite de la oficialii guvernamentali.
3. Nu oferi cadouri potentialilor clienti
Oferirea unui cadou la inceputul relatiei de afaceri este ca atunci cand un barbat vine la intalnire oarba cu o duzina de trandafiri. Nu va face altceva decat sa ii arate disperarea. Cadourile sunt adecvate numai daca relatia de afaceri este in curs de desfasurare si implica respect reciproc.
4. Daruieste ceva semnificativ
Un cadou care arata interesul clientului in afara relatiilor de afaceri si care este neobisnuit va deveni, probabil, un cadou de neuitat. Va fi altceva decat un cadou generic, simplu, care poate fi la indemana oricui. Cu cat se potriveste mai mult cu persoana careia il daruiesti, cu atat va fi mai apreciat.
5. Nu oferi produse promotionale
Daca un cadou are logo-ul companiei pe el, clientul se poate gandi la publicitate gratuita, asa ca nu este un dar in adevaratul sens al cuvantului. Daca daruiesti un lucru care iti apartine, nu fii surprins daca acel client se va simti insultat.