In urma cu exact 20 de ani, brazilianul Ayrton Sena a fost ultimul pilot care a murit pe un circuit de Formula 1. Progresele inregistrate de atunci in privinta standardelor de securitate sunt evidente. "Moartea lui Ayrton Sena a avut un impact imens, deoarece pilotul brazilian era o figura cunoscuta, poate cel mai bun pilot de Formula 1 care a existat vreodata", a declarat Max Mosley, fost presedinte al Federatiei Internationale de Automobilism (FIA), adaugand ca "Acel weekend indoliat a fost un extraordinar catalizator pentru schimbare".
Daca nu ar fi avut loc accidentul lui Ayrton Sena, probabil ca un alt pilot ar fi avut acelasi sfarsit. La doar 10 zile dupa tragedia de la Imola, la Monaco, monopostul Sauber condus de pilotul austriac Karl Wendlinger a "zburat" la iesirea din faimosul tunel, dezintegrandu-se. Bilantul: 19 zile de coma pentru pilot. Wendlinger si-a reluat rolul de pilot de curse, dar nu a mai revenit niciodata in Formula 1.
A fost momentul care a declansat o adevarata revolutie, inclusiv finaciara, pentru imbunatatirea standardelor de siguranta. Echipele au fost obligate sa isi schimbe strategiile, furnizorii si sa implementeze un alt tip de biomecanica a monoposturilor, alte casti, mai sigure pentru piloti si alte pneuri, mai rezistente.
A fost introdus sistemul "Head and Neck Support" (HANS), imaginat de cercetatorul american in biomecanica Robert Hubbard, in anii 80. Plasat pe umeri, sub casca, acest sistem previne socurile pe care le pot suporta cervicala si capul pilotului in caz de impact. Sistemul a devenit obligatoriu in Formula 1, din 2003, si s-a adaugat progreselor inregistrate in fabricarea noilor casti si viziere din carbon, dupa ce pilotul Felipe Massa a fost lovit in fata de o piesa la Grand Prix-ul de la Budapesta, din 2009.
Au fost introduse noi teste de impact, care au condus la implementarea unei casete de avarie in interiorul monopostului, menita sa absoarba socurile produse in caz de accident. Nu in ultimul rand, cea mai dramatica si costisitoare schimbare a fost redesenarea tuturor circuitelor din Formula 1, prin refacerea straturilor asfaltice, indulcirea sicanelor, construirea unor bariere absorbante, care au inlocuit blocurile din beton si anvelope vechi, inclusiv in circuitele stradale, precum cel de la Monaco.
"Formula 1 a devenit astazi un sport mai sigur, mai aproape de celelalte sporturi, dar este inca departe de a fi considerat un sport nepericulos", a declarat Sebastian Vettel, cvadruplu campion mondial.