3 lectii pe care antreprenorii romani trebuie sa le invete
antreprenorimanagementcreditlichiditate
Avem antreprenori, dar foarte multi dintre acestia, din lipsa unei consultante viabile, nu reusesc sa depaseasca anumite momente financiare si fac greseli care duc la hemoragii financiare care pot costa viata firmei.
Lectia 1. Managementul lichiditatii pe perioada de criza. Antreprenorii romani sunt foarte preocupati de lichiditatea companiei, dar chiar si asa comit unele erori, este de parere Emilian Croitoru, director corporate in cadrul BCR.
Antreprenorii romani nu si-au restructurat costurile financiare si operationale crezand ca este vorba despre o situatie temporara. Multe companii si-au blocat lichiditatea in stocuri, creante sau investitii imobiliare. Acestea trebuiau sa vandal cu discount sau sa inchirieze o parte din active.
Lectia 2. Cresterea specializarii si a valorii adaugate. Acestia trebuiau sa abandoneze de mult modelul de “pur manufacturier”. Este crucial pentru IMM-uri sa imbunatateasca valoarea calitatii si sa investeasca in marketing si vanzari.
“Companiile mici din Romania ar trebui sa vanda si idei, nu numai forta de munca. Conceptele si proiectele noastre sunt foarte apreciate peste hotare”, a mai spus Croitoru.
Lectia 3. Creditul – principalul instrument de dezvoltare a afacerii. “Tot mai multi antreprenori vor sa reduca numarul de banci cu care lucreaza la doar doua sau trei. Doar patru sau cinci banci vor putea oferi servicii cu adevarat competitive pentru micile intrepinderi”, a afirmat Croitoru.
Bancile vor trebui sa imbunatateasca accesibilitatea finantarii prin simplificare si standardizare. In plus, va fi tot mai putina creditare pe baza de active si mai multa pe proiecte de dezvoltare.