ANALIZA: Cei sase piloni ai comertului social
analizacomert socialfacebookcomert electronice-commercemagazin
Ati auzit de F-commerce? Probabil ca da: Facebook Commerce, comertul prin Facebook, ar fi trebuit sa devina viitorul cert al comertului online. Spunem "ar fi trebuit", deoarece lucrurile nu sunt chiar atat de simple: un negustor nu isi poate majora veniturile doar prin simpla adaugare a unui tab "CUMPARA" sau "MAGAZIN" pe pagina de Facebook. Este Facebook Commerce-ul o prostie? In mare parte da, spun specialistii. Totusi, trebuie sa retinem ca shoppingul prin Facebook reprezinta o mica sectiune din ceea ce poate oferi Social Media.
Ce este comertul prin retelele de socializare? Potrivit Wikipedia, enciclopedia libera, "comertul "social" este derivat din comertul electronic si implica utilizarea formelor de Social Media si a continutului online in scopul sustinerii interactiunii sociale si a contributiei utilizatorilor". Acest demers trebuie sa sustina cumpararea si vanzarea de produse/servicii in mediul social.
Dupa cum vedem in imaginea alaturata, comertul social este o mica parte din comertul electronic. Comertul social exista insa de ceva timp si a fost propagat de Amazon si Ebay, intr-o forma sau alta. Mai mult, fundamentul acestuia se regaseste intr-un "manifest" vechi de zece ani: "Pietele inseamna conversatie" (Cluetrain Manifesto).
Acestea fiind spuse, ce reprezinta, pana la urma, social commerce-ul? Pentru a scurta aceasta poveste, mentionam ca au fost identificate o serie de curente, asociate comertului prin retelele sociale:
Comunitatea cumparatorilor (GDGT)
Comunitatea cumparatorilor in grup (Groupon)
Partajarea informatiilor despre achizitii (JustBoughtIt)
Procurarea produselor (Polyvore, Pinteres)
Sfaturi sociale (Fashism)
Co-shopping (ex: motorul de cautare Shop Together, utilizat de Charlotte Russe)
Cum putem beneficia de pe urma comertului social, de adevarata sa valoare? Utilizarea mediilor sociale in scopul cresterii vanzarilor trebuie atinsa prin metode specifice. Iata cei sase piloni ai social commerce-ului:
1. Vizibilitate - retelele de socializare sunt mediul ideal pentru prezentarea ofertelor tale. Blendtec si Old Spice sunt doar doua exemple extraordinare, care arata cat de mult trafic poate genera o prezenta sociala puternica.
2. Reputatie - trebuie sa ai o imagine de brand, o identitate. Infiintarea unei comunitati online necesita timp si rabdare.
3. Proximitate - deoarece Social Media iti permite sa scurtezi distanta intre brandul tau/produsele tale si potentialii clienti.
4. Contextualizare - deoarece produsele/serviciile tale trebuie sa ajunga la locul potrivit, momentul potrivit si persoanele potrivite. Canon este un exemplu excelent de brand care a reusit sa adune membrii intr-un grup oficial, pe Flickr.
5. Recomandare - deoarece exista numeroase platforme sociale care sa te ajute sa realizezi urmatoarea miscare.
6. Asistenta acordata clientilor - pentru ca Social Media este locul in care oamenii se intalnesc si discuta despre experientele lor la cumparaturi. Aici este cel mai bun spatiu in care iti poti demonstra apropierea fata de clienti.
Dupa cum observam, comertul social este strans legat de comertul electronic deja traditional si CRM (Customer Relationship Management). (sursa: forbes.com)