Cinci intrebari pe care le evita afacerile. Ce are de pierdut compania daca evitati aceste subiecte?
cinci intrebariantreprenoriritmul de crestereafacerilevalorilelimitelemanagement
Prea ocupate sa supravietuiasca de la o zi la alta, prea multe afaceri uita sa faca analize introspective si sa gaseasca acele rotite care nu se mai invart chiar ca la inceput.
Profesorul Walter Baets din cadrul Scolii de Afaceri UCT ( UCT Graduate School of Business) atrage atentia ca imprejurarile economice dificile nu ar trebui sa stea in calea succesului afacerilor. In opinia acestuia, acei antreprenori pregatiti sa puna intrebari incomode sunt si cei care vor avea parte de castig.
E important sa nu ne temem de provocari si sa nu incercam sa le evitam, iar asta implica, mai exact, sa privim spre miezul afacerii si sa facem o analiza de care multe business-uri uita.
Acestea sunt cele cinci intrebari recomandate de Baets in explicatiile oferite recent pentru site-ul specializat in afaceri Bizmag.co.za.
1. Ce i-ar lipsi lumii daca de maine n-am mai fi?
Afacerile care vor sa isi pastreze avantajele intr-un mediu in care ritmul de crestere e unul lent trebuie sa aiba obiective clar stabilite. Totul se rezuma la valoarea adaugata. Daca nu aducem nimic in plus, atunci de ce exista afacerea? Aceasta intrebare devine din ce in ce mai pertinenta intr-o lume cu resurse limitate si cu o inegalitate ascendenta. Companiile si mediile sociale au nevoie de lideri capabili sa redirectioneze organizatiile spre crearea si dezvoltarea unei bunastari, aducand valoare in societate prin afaceri cu inteles, cu directii bine definite si complete.
2. Care ne sunt valorile si sunt acestea cunoscute si impartasite de toti cei din companie?
O companie poate avea obiective marete, dar daca aceste valori si scopuri nu sunt comunicate corect echipei, afacerea va avea de suferit semnificativ. Valorile comune pot juca un rol decisiv in construirea unei organizatii coerente in cadrul careia fiecare depune eforturi in aceeasi directie. Ca intr-un meci de fotbal, oamenii ar trebui sa colaboreze, sa interactioneze si sa raspunda nevoilor clientilor pornind de la un set simplu de reguli (respectul pentru celalalt, rapoarte saptamanale etc.). Fiecare angajat este un agent independent care isi asuma responsabilitatea pentru comportamentul sau, dar care intelege ca scopul este unul comun. Managerul este antrenorul care impartaseste din experienta sa si care isi motiveaza angajatii astfel incat acestia sa ajunga la un potential maxim.
3. Ne cunoastem limitele?
Daca nu stim pana unde ne putem intinde, nu vom sti nici cum sa trecem de limitele pe care le avem. Companiile de top au investit timp pentru a-si identifica limitele si stiu ce pot controla si ce nu astfel incat sa dezvolte organizatii energice si, totodata, flexibile, in cadrul carora echipele stiu incotro se indreapta si, mai ales, de ce.
4. Suntem o organizatie axata pe invatare?
Munca si managementul desfasurate in mijlocul unor conditii grele necesita anumite abilitati speciale. Unele dintre acestea se refera la talentul de a fi derula un management prin care se gasesc solutii si abordari variate si care poate intelege existenta unor paraxoduri. Experientele din fiecare zi trebuie sa fie lectii pentru orice companie, iar un mediu de invatare este un instrument vital pentru a dezvolta o echipa energica si optimista. Pasiunea, bucuria si placerea de a indeplini sarcinile sunt trasaturi care trebuie sa defineasca o echipa si nu stresul, trauma sau frica. O organizatie in care angajatii se mandresc de activitatile intreprinse si simt ca sunt apreciati pentru ceea ce fac va avea mult mai mult succes.
5. Suntem cu adevarat dedicati schimbarii?
Daca o organizatie evita schimbarea, atunci acea organizatie va ramane pe loc. Schimbarea poate sa intimideze, dar e esentiala. Foarte multe studii atrag atentia asupra importantei pe care o are flexibilitatea companiilor alaturi de accesul la informatii de incredere si decizii transparente. Schimbarea e inevitabila, iar totul depinde de felul in care abordam o anumita situatie.
Atata vreme cat suntem deschisi in fata schimbarii si ne pastram vie curiozitatea, avem mult mai multe sanse sa crestem afaceri de succes si sa ne indeplinim obiectivele, chiar si in ciuda unor conditii externe mai putin prielnice.

Mihaela Pascu - manager de proiecte online, redactor Manager.ro si MarketingPortal.ro
Editor colaborator pentru mai multe publicatii online
Contact: mihaelapascu@fokusad.ro