Alfabetizare financiara: cum ne invatam copiii ca banii nu cresc in copaci
alfabetizare financiaraeducatie financiaraeducatie financiara copii
In statisticile oficiale, Romania ocupa un loc ingrijorator la capitolul "educatie financiara". Ne gestionam banii dupa instinct, ii cheltuim in functie de impuls si privim bugetul din perspectivele sfaturilor economice primite, adesea, de la persoane care, indiferent de intentiile nobile pe care le pot avea, nu au uneori nicio baza stiintifica, practica sau de actualitate in argumentatiile lor. Ce sperante au viitorii adulti, cand parintii nu stiu nici ei cum sa se raporteze la bani?
Adultul nu este altceva decat un copil ajuns la maturitate. Dupa cum traumele se formeaza in primii ani de viata si urmaresc persoana adulta de-a lungul intregii sale existente, la fel se intampla si cu lipsa educatiei financiare. Daca nu o dobandesti in primii ani de viata, iti va fi foarte greu sa inveti pe pielea ta, din greseli, cum sa actionezi corect.
De ce ne-am dori de la copiii nostri "sa se loveasca cu capul de pragul de sus", cand le putem pune in maini si minte "armele" care ii vor ajuta mai tarziu sa devina adulti responsabili si capabili sa isi gestioneze banii, indiferent de situatiile pe care le vor traversa in viata?
Exista modalitati prin care parintii pot inslufla copilului o viziune responsabila asupra finantelor, inca de la 5-6 ani, prin comportamente, jocuri si actiuni din care ei sa inteleaga faptul ca banul "nu creste in copaci", ci e nevoie de efort, implicare, dar si rabdare pentru a-l obtine.
Cum pot fi copiii invatati sa aprecieze banii
O modalitate eficienta prin care copiii pot invata sa aprecieze banii, dar, mai ales, sa simta pe pielea lor importanta cumpatarii si a rabdarii este aceea de a-i oferi o suma de bani, sub forma de imprumut.
"Iti dau acesti 300 de lei ca sa iti cumperi acea bicicleta. Doar ca, peste 6 luni trebuie sa mi-i inapoiezi. Si nu imi vei da inapoi 300, ci 350 de lei, In caz contrar, bicicleta o vom da inapoi, dar si puzzle-ul preferat".
In cele sase luni, copilul va fi antrentat in activitati casnice, pentru care va fi recompensat si i se va aminti constant ca trebuie sa stranga bani, pentru a restitui imprumutul, altfel nu pierde doar bicicleta noua, ci si jucaria favorita. In cazul in care copilul va reusi sa restituie banii, dar si in cazul in care nu va reusi, lectia invatata are acelasi efect, cu mentionea ca parintii trebuie sa respecte angajamentul si sa nu renunte la ceea ce au spus ca se va intampla in cazul in care imprumutul nu e restituit. Altfel, copilul nu va deprinde nicio invatatura.
In cazul in care parintii se mentin "pe pozitie", copilul va invata astfel cum functioneaza un credit, va pune pret pe banii castigati si va ezita in a indrazni sa ceara lucruri scumpe, pentru ca va fi constient ca trebuie sa munceasca pentru ele. Va face achizitii responsabile, pe masura "puterii" lui de cumparare. Iar acest lucru este fix ceea ce lipseste adultilor din ziua de astazi: limitarea la resursele proprii.
Ne dorim tot mai multe lucruri, tot mai mari, tot mai scumpe, indatorandu-ne si asumandu-ne obligatii financiare asupra carora nu avem, de fapt, niciun fel de control si putere pe termen scurt, mediu, cu atat mai putin pe termen lung.
Deprinderea obiceiului de a imprumuta bani responsabil sau de a amana achizitii pana cand avem banii respectivi din economii, este, fara indoiala, baza unei atitudini sanatoase in raport cu finantele.